2012. április 5.

Szerző:
Forgács Sándor

Nemak Győr Kft. • www.nemak.com/gyor.htm

Globálisan hasznosul a magyar fejlesztés

A gazdasági világválság kirobbanásakor nagymértékben visszaesett a személygépkocsik értékesítése, és ennek következtében a gyár­tásuk is. A különböző márkák motorjaihoz hengerfejeket gyártó Nemak Győr Kft. 2009-ben 1,3 millió darabot szállított, a következő évben 2 milliót, tavaly pedig 2,5 milliót értékesített. Az autóipari visszaesés ellenére két év alatt a győri gyár megduplázta termelését. A cég mexikói tulajdonosai a bővítésről határoztak. Részben az Új Magyarország Fejlesztési Terv forrásait felhasználva, mintegy 18 millió eurós beruházást valósítottak meg a Győri Ipari Parkban, ezzel 175 új munkahelyet teremtettek. Az idén a gyártókapacitás fejlesztése érdekében mintegy tízmillió euró értékben vásárolnak gépeket, és új üzemcsarnokot építenek, amihez az Új Széchenyi Terv pályázatán 650 millió forint támogatást nyertek.


– A Nemak győri gyárában alapvetően kisebb teljesítményű motorokhoz gyártunk hengerfejeket – mondja dr. Fegyverneki György, a Termék- és folyamatmérnökség vezetője. – A válság éveiben az 1,2, 1,4, 1,5 literes hengerűrtartalmú motorok voltak az alacsonyabb fogyasztás miatt a favoritok. Az autóipar alapvetően abba az irányba mozdult el, hogy minél kisebb fogyasztású motorokból hozzanak ki minél nagyobb teljesítményt, ez az úgynevezett „downsizing” technika, amely azt jelenti például, hogy egy 1,2 literes hengerfej, amely korábban 80 lóerőt tudott, abból most 110 lóerőt is kihoznak. Viszont ezzel a mi kihívásaink nagyobbak, mert közel azonos geometriából, ugyanolyan anyagminőségből, ugyanazzal a gyártástechnológiával kell a nagyobb teljesítményre alkalmas hengerfejeket gyártanunk.

Hengerfej szívó és kipufogó csatornáit kialakító homokmag

Ha a gyártási folyamat, az anyag nem változik, akkor hogyan lehet nagyobb teljesítményre alkalmas hengerfejeket gyártani?
– Az öntéstechnológia nálunk az úgynevezett gravitációs kokillaöntés, maga az eljárás szinte ugyanazon az elven működik, mint mondjuk ötven évvel ezelőtt. Azok az öntészeti alumíniumötvözetek, amelyeket felhasználunk, alapvetően harminc éve ismertek. Itt például az ötvözetek esetében, de akár az öntési eljárás esetében is azon múlnak a dolgok, hogy a technológiai sztenderden, vagy ha úgy tetszik, az uniós normán belül az ember hova helyezi a hangsúlyt, amivel jelentősen befolyásolhatja az elérhető tulajdonságokat. Ez a beavatkozás a gyár műszaki gárdájának a szellemi terméke, ily módon a Nemak titka.

Gravitációs kokillaöntés

Meg lehet határozni, hogy az itteni termékek értékében mekkora hányadot jelent a gyár műszaki gárdájának szellemi hozzáadott értéke?
– Termékcsoportonként van egy fejlesztőközpont. Ha a cégcsoport új megbízást kap, mondjuk a General Motorstól, a termék koncepciójának megalkotása és a prototípus gyártása Linzben történik. Ha ennek az új típusnak a sorozatgyártását mi kapjuk, akkor az első pillanattól együttműködünk a linzi központtal. Tehát a szerszámkonstrukció megalkotása, a szerszám gyártása, az első kísérletek elvégzése közös. A prototípusok elkészülnek, a vevő elégedett, a termék átkerül Győrbe, innen a mi felelősségünk. Az általam vezetett Termék és folyamat mérnökség részt vesz az új termékek konstrukciójának fejlesztésében, a termék adaptálásában, és feladatunk a már szériába vett termékek gyártási folyamatainak optimalizálása költség és innováció szempontjából, tehát olyan új ötletek megvalósításán is dolgozunk, amelyekkel csökkenteni lehet a költséget, ezzel növelni a jövedelmezőséget.

Ez a típusú innováció egy-egy termékhez kötődik?
– Folyik nálunk klasszikus kutatás-fejlesztési tevékenység is. Egyetemekkel állunk kapcsolatban, főként a győri Széchenyi István Egyetemmel gépészeti témákban, a miskolcival pedig a kohászattal kapcsolatos kutatásokban működünk együtt. Minden évben kötünk kutatás-fejlesztési szerződést velük. A cég által ajánlott témákban az egyetemi kutatók az elképzeléseinkhez társítják az ötleteiket, és ennek a halmaznak az összetevői alapján indul a mi laboratóriumi körülményeink között a téma kidolgozása, majd a termelési körülmények között a kimunkálása. A cégvezetés célja, hogy minél több dolog nálunk történjen, terepe van nálunk az egyetemi dok­to­ran­dusz­kép­zésnek, és a diplomamunkákhoz is nyújtunk feladatokat. Ezekből jönnek az innovatív fejlesztések, amitől hatékonyabb lesz a termelés, jobb minőségű, a szigorúbb követelményeknek megfelelő a termék.

Automatizált hengerfej-ellenőrző sor

Az eredményesség miatt fontos, hogy egy új beruházásnál az újítások, a szabadalmak is latba esnek, ezeknek is van mérhető eredményük?
– Multinacionális cég vagyunk, a szabadalom a cégcsoport szabadalma, függetlenül attól, hogy azt a győri, a linzi vagy más gyár fejlesztői dolgozták ki. Minden egyes újítás, megoldás, innováció nyilvános a cégcsoporton belül. Azok az innovatív megoldások, amelyeket mi teszünk a termékbe, az magyar innováció és nemzetközi szinten is tud terjedni, és erre mi büszkék vagyunk.

A cégcsoporthoz 17 gyár tartozik a vilá­gon, az egyes gyárak között verseny van. Minden gyárat műszaki, gazdasági és akár intellektuális mérőszámok alapján minősítenek. Mi benne vagyunk az első háromban. Az eredmények alapján nemcsak a cégcsoport tulajdonosai, hanem a megrendelők is bíznak a győri gyárban. Vannak olyan termékcsoportjaink, mint például a Renault-hengerfejek, ahol a francia vevő egyértelműen Győrből szeretne termékeket kapni. A General Motors esetében a cégünknél legnagyobb tételszámban gyártott Opel-hengerfejeknek pedig már a harmadik generációját gyártjuk. Megrendelőink között prémium kategóriás autógyártók is vannak, például az Audi és a BMW.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021
Címkék

Innotéka