Globálisan hasznosul a magyar fejlesztés
– A Nemak győri gyárában alapvetően kisebb teljesítményű motorokhoz gyártunk hengerfejeket – mondja dr. Fegyverneki György, a Termék- és folyamatmérnökség vezetője. – A válság éveiben az 1,2, 1,4, 1,5 literes hengerűrtartalmú motorok voltak az alacsonyabb fogyasztás miatt a favoritok. Az autóipar alapvetően abba az irányba mozdult el, hogy minél kisebb fogyasztású motorokból hozzanak ki minél nagyobb teljesítményt, ez az úgynevezett „downsizing” technika, amely azt jelenti például, hogy egy 1,2 literes hengerfej, amely korábban 80 lóerőt tudott, abból most 110 lóerőt is kihoznak. Viszont ezzel a mi kihívásaink nagyobbak, mert közel azonos geometriából, ugyanolyan anyagminőségből, ugyanazzal a gyártástechnológiával kell a nagyobb teljesítményre alkalmas hengerfejeket gyártanunk.
Ha a gyártási folyamat, az anyag nem változik, akkor hogyan lehet nagyobb teljesítményre alkalmas hengerfejeket gyártani?
– Az öntéstechnológia nálunk az úgynevezett gravitációs kokillaöntés, maga az eljárás szinte ugyanazon az elven működik, mint mondjuk ötven évvel ezelőtt. Azok az öntészeti alumíniumötvözetek, amelyeket felhasználunk, alapvetően harminc éve ismertek. Itt például az ötvözetek esetében, de akár az öntési eljárás esetében is azon múlnak a dolgok, hogy a technológiai sztenderden, vagy ha úgy tetszik, az uniós normán belül az ember hova helyezi a hangsúlyt, amivel jelentősen befolyásolhatja az elérhető tulajdonságokat. Ez a beavatkozás a gyár műszaki gárdájának a szellemi terméke, ily módon a Nemak titka.
Meg lehet határozni, hogy az itteni termékek értékében mekkora hányadot jelent a gyár műszaki gárdájának szellemi hozzáadott értéke?
– Termékcsoportonként van egy fejlesztőközpont. Ha a cégcsoport új megbízást kap, mondjuk a General Motorstól, a termék koncepciójának megalkotása és a prototípus gyártása Linzben történik. Ha ennek az új típusnak a sorozatgyártását mi kapjuk, akkor az első pillanattól együttműködünk a linzi központtal. Tehát a szerszámkonstrukció megalkotása, a szerszám gyártása, az első kísérletek elvégzése közös. A prototípusok elkészülnek, a vevő elégedett, a termék átkerül Győrbe, innen a mi felelősségünk. Az általam vezetett Termék és folyamat mérnökség részt vesz az új termékek konstrukciójának fejlesztésében, a termék adaptálásában, és feladatunk a már szériába vett termékek gyártási folyamatainak optimalizálása költség és innováció szempontjából, tehát olyan új ötletek megvalósításán is dolgozunk, amelyekkel csökkenteni lehet a költséget, ezzel növelni a jövedelmezőséget.
Ez a típusú innováció egy-egy termékhez kötődik?
– Folyik nálunk klasszikus kutatás-fejlesztési tevékenység is. Egyetemekkel állunk kapcsolatban, főként a győri Széchenyi István Egyetemmel gépészeti témákban, a miskolcival pedig a kohászattal kapcsolatos kutatásokban működünk együtt. Minden évben kötünk kutatás-fejlesztési szerződést velük. A cég által ajánlott témákban az egyetemi kutatók az elképzeléseinkhez társítják az ötleteiket, és ennek a halmaznak az összetevői alapján indul a mi laboratóriumi körülményeink között a téma kidolgozása, majd a termelési körülmények között a kimunkálása. A cégvezetés célja, hogy minél több dolog nálunk történjen, terepe van nálunk az egyetemi doktoranduszképzésnek, és a diplomamunkákhoz is nyújtunk feladatokat. Ezekből jönnek az innovatív fejlesztések, amitől hatékonyabb lesz a termelés, jobb minőségű, a szigorúbb követelményeknek megfelelő a termék.
Az eredményesség miatt fontos, hogy egy új beruházásnál az újítások, a szabadalmak is latba esnek, ezeknek is van mérhető eredményük?
– Multinacionális cég vagyunk, a szabadalom a cégcsoport szabadalma, függetlenül attól, hogy azt a győri, a linzi vagy más gyár fejlesztői dolgozták ki. Minden egyes újítás, megoldás, innováció nyilvános a cégcsoporton belül. Azok az innovatív megoldások, amelyeket mi teszünk a termékbe, az magyar innováció és nemzetközi szinten is tud terjedni, és erre mi büszkék vagyunk.
A cégcsoporthoz 17 gyár tartozik a világon, az egyes gyárak között verseny van. Minden gyárat műszaki, gazdasági és akár intellektuális mérőszámok alapján minősítenek. Mi benne vagyunk az első háromban. Az eredmények alapján nemcsak a cégcsoport tulajdonosai, hanem a megrendelők is bíznak a győri gyárban. Vannak olyan termékcsoportjaink, mint például a Renault-hengerfejek, ahol a francia vevő egyértelműen Győrből szeretne termékeket kapni. A General Motors esetében a cégünknél legnagyobb tételszámban gyártott Opel-hengerfejeknek pedig már a harmadik generációját gyártjuk. Megrendelőink között prémium kategóriás autógyártók is vannak, például az Audi és a BMW.•