Egységes járműipari képzés Magyarországon
A Mercedes-Benz és beszállító rendszereik Magyarországra településével folyamatosan növekvő munkaerő-piaci igények merültek fel a térségben. Alkalmazkodva az elvárásokhoz, 2010-ben a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kara beindította a Járműmérnöki BSc képzését, a Kecskeméti Főiskola pedig egy önálló Járműtechnológia Tanszék létrehozását tűzte ki célul.
A BME-n régóta, körülbelül azóta működik a gépjárműképzés, amióta a motorizáció elindult hazánkban – mutat rá az intézmény súlyára Kulcsár Béla professzor, a kar dékánja. A hasonlat nem túlzás, hiszen innen indult világhódító útjára Bánki Donát és Csonka János vagy Jendrassik György, a világhírű motorvonatok motorjainak megalkotója.
A Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar mindig is a legnépszerűbb karok közé tartozott, és ezt a tendenciát tovább erősíti a hazai ipari struktúra átalakulása is. „Jelentős az eltolódás, jelenleg a hazai ipar mintegy 20-25 százalékát a járműipar teszi ki” – hangsúlyozza Kulcsár professzor. A 2005/2006-ban bevezetett kétlépcsős képzés nem támogatta a járműmérnökök képzését. A kar azonban felismerte a járműiparban bekövetkező változásokat, a dékán ezért első körben személyesen kereste fel a járműipari és a közlekedési nagyvállalatok, valamint a járműipari beszállítók vezetőit a járműmérnöki alapszak létesítésének és indításának támogatására, később pedig konferenciát is rendeztek az ügy érdekében, ahol lefektették az alapvető célokat, majd a folyamatos munkának köszönhetően 2010-ben megkezdődhetett ismét az önálló járműmérnöki képzés a Műegyetemen. Az akkreditációs csúszás miatt az első év még visszafogottan indult, azonban tavaly már 240 fő volt az évfolyamon.
Új tervekben azóta sincs hiány. A Kecskeméti Főiskolával jelenleg az egységesített Jármű- és mobilgépek képzés- és tananyagfejlesztése kidolgozásában vesznek részt. „A több mint 70 elektronikus tankönyv elkészítésével nemcsak a minőséget, de az egységet is szeretnénk biztosítani” – hangsúlyozza a BME professzora. Mint mondja, ez a képzési standard elsősorban a hallgatók intézmények közötti áramlását segíti elő. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán 24 tanár felkészítése és oktatása történt meg az új tananyag felhasználására, míg a Kecskeméti Főiskola GAMF Karán 14 oktatóé.
„A tananyag összeállítása 2010-ben kezdődött” – mondja Belina Károly, a Kecskeméti Főiskola GAMF karának dékánja. Az alapos előkészület indokolt, hiszen csak a Mercedes-Benznek rengeteg szakemberre van szükségese, s az is világos, hogy nincs elegendő járműipari szakmunkás, így az ipari szektorból szükséges ilyeneket átképezni. A jövő azonban biztosítottnak látszik, a jelentkezés már elkezdődött, és a tervek szerint szeptemberben 30-50 fővel indulhat meg a járműmérnökképzés Kecskeméten. „Ez a szám a későbbiekben tovább emelkedhet, de az első szemeszterben nem szerettük volna túlvállalni magunkat” – magyarázza Belina Károly. A dékán a képzés részleteiről szólva úgy fogalmaz, hogy a gyakorlatorientáltságra helyezik a hangsúlyt, azaz az új struktúrát hosszabb vállalati gyakorlat, valamint a cégek és a hallgatók közötti jóval szorosabb kapcsolat jellemzi majd. Az elméleti képzést követően a gyakorlati foglalkozásokba már bekapcsolódnak a cégek, és a szorgalmi időszakot követően a vállalatoknál szerzik meg a modern gyakorlati ismereteket, megismerhetik a vállalat működését és részesei lehetnek a mindennapjainak. Valódi problémákkal és megoldásokkal találkozhatnak, tehát már friss diplomásként olyan tapasztalatokra tesznek szert, amelyek kiváló lehetőséget biztosíthatnak a munkaerőpiacon.
A Kecskeméti Főiskola partnerei a Mercedes-Benz és a Knorr-Bremse. „A járműmérnöki alapszakra felvételt nyert hallgatók új épületben kezdhetik meg tanulmányaikat” – tájékoztat a további fejleményekről Belina Károly, aki végül arra is kitért, hogy a gyakorlatorientált típusú képzésre jelentkezőknek két szűrőn is át kell jutniuk. Részt kell venniük az adott cégek kiválasztási folyamatában, majd felvételt kell nyerniük a Kecskeméti Főiskolára is.
„Egységesített jármű- és mobilgépek képzés- és tananyagfejlesztés” TÁMOP-4.1.2/A/2-10/1-2010-0018