2015. október 27.

Szerző:
Gonda József

Fotó:
Jaszenák Zsuzsanna

Habosított bitumennel gyártott aszfaltok a Colasnál

Alacsonyabb energiafelhasználás mellett növelhető az aszfalt beépítési távolsága.


Az útépítésben is világszerte erősödő tendencia az energiafelhasználás csökkentése, mind az aszfaltgyártás, mind pedig a beépítés során. A hazai előírás alapján a mérsékelten meleg aszfaltként (WMA – Warm Mix Asphalt) ismert eljárások egyik lehetséges megvalósítása a habosított bitumenes technológia. Ezzel a módszerrel a gyártás hőfokát, és így az energiafelhasználást is csökkenthetjük, de akár meg is tudjuk növelni a beépítési távolságot.

A miskolci elkerülő út

A habosított kötőanyagok használatával 100–140 °C között tudjuk tartani a keverési és a beépítési hőmérsékletet, ami a hagyományos gyártási/beépítési hőfokokkal összevetve mintegy 20–40 °C-os csökkenést tesz lehetővé, vagyis alacsonyabb energiafelhasználás mellett ez az eljárás lényegesen környezetkímélőbb is.

A Colas 2012-ben elsőként épített WMA próbaszakaszokat Közép-Európában habosított bitumenekkel. A habosított bitumennel gyártott aszfaltok tömörítése könnyen és problémamentesen sikerült. Az útügyi szakma szakértői pozitív visszajelzést adtak a felhasználási lehetőségekkel és a technológia szélesebb körű hazai elterjedésével kapcsolatban.

A Colas egyre több magyarországi aszfaltkeverő telepét látja el ún. bitumenhabosító egységgel. Jelenleg a keverőtelepek aszfalttermelésének mintegy 30 százaléka készül habosított bitumennel. A technológia lényege, hogy a forró, nyomás alatt lévő bitument vízzel együtt permetezzük a keverőtérbe, ahol a bitumen felhabosodik, ezáltal a kőanyagot jobban bevonja, a bitumenfilm tapadása pedig nagyobb lesz a hagyományos aszfaltkeverékekhez képest.

Energiatakarékos és környezetkímélő habosított bitumen

Az első próbakeverések és kísérleti szakaszok építése során az alacsony hőmérsékletű aszfaltokat először a keverőteleptől nem messze, Budapest területén építettük be, majd normál hőmérsékleten gyártott aszfaltokat terítettünk 2-2,5 órás szállítás után. A gyártott aszfalt­keverékek különböző szemnagyságú és különböző forgalmi terhelés esetén használható kopó- és kötőréteg-keverékek voltak. A keverékeket normál, 50/70 és kemény modifikált, 10/40-65 típusú bitumenekkel gyártottuk. Minden keverék tartalmazott újrafelhasznált (RA) aszfaltot is, 10–20 százalék közötti arányban. Az aszfaltkeverékeket a bitumentartalomra számított 2,5 százalék habosító víztartalommal készítettük, a nedves keverési idő mindegyik keveréknél 29 másodperc volt.

A bitumen habosításával nem voltak nehézségeink a kemény modifikált bitumen esetén sem. Azt tapasztaltuk, hogy a gyártott aszfalt­keverékek összetétele a WMA gyártásra vonatkozó üzemi gyártás­ellenőrzési követelményeket teljes mértékben kielégítette. A habosított bitumenes aszfaltokat a WMA esetén alkalmazott gépekkel és módszerrel építettük be, így e tekintetben semmilyen különleges beépítési technológiára nincs szükség, a habosított bitumenes aszfalt­rétegek tömörség és burkolati hézag vonatkozásában pedig kielégítették a WMA rétegekre vonatkozó követelményeket, viszont a mérsékelten meleg aszfaltok esetén az ásványi anyag hőmérsékletét 50–70 °C-kal, a kész aszfaltkeverék hőmérsékletét pedig 35–40 °C-kal lehetett csökkenteni a hagyományos gyártási hőmérsékletekhez képest.

A keverék hőmérséklete 20–40 °C-kal lehet alacsonyabb

Az ígéretes eredmények alapján a Colas az elmúlt években is sikeresen folytatta a habosított bitumenes aszfaltgyártás területének szélesítését. A keveréktervezés és az állandó minőség-ellenőrzés támogatására központi laboratóriumunk is rendelkezik egy laboratóriumi habosító berendezéssel, keverőtelep-hálózatunk felszerelésével pedig már csaknem az egész országot el tudjuk látni habosított bitumenes aszfalttal.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka