Habosított bitumennel gyártott aszfaltok a Colasnál
Az útépítésben is világszerte erősödő tendencia az energiafelhasználás csökkentése, mind az aszfaltgyártás, mind pedig a beépítés során. A hazai előírás alapján a mérsékelten meleg aszfaltként (WMA – Warm Mix Asphalt) ismert eljárások egyik lehetséges megvalósítása a habosított bitumenes technológia. Ezzel a módszerrel a gyártás hőfokát, és így az energiafelhasználást is csökkenthetjük, de akár meg is tudjuk növelni a beépítési távolságot.

A habosított kötőanyagok használatával 100–140 °C között tudjuk tartani a keverési és a beépítési hőmérsékletet, ami a hagyományos gyártási/beépítési hőfokokkal összevetve mintegy 20–40 °C-os csökkenést tesz lehetővé, vagyis alacsonyabb energiafelhasználás mellett ez az eljárás lényegesen környezetkímélőbb is.
A Colas 2012-ben elsőként épített WMA próbaszakaszokat Közép-Európában habosított bitumenekkel. A habosított bitumennel gyártott aszfaltok tömörítése könnyen és problémamentesen sikerült. Az útügyi szakma szakértői pozitív visszajelzést adtak a felhasználási lehetőségekkel és a technológia szélesebb körű hazai elterjedésével kapcsolatban.
A Colas egyre több magyarországi aszfaltkeverő telepét látja el ún. bitumenhabosító egységgel. Jelenleg a keverőtelepek aszfalttermelésének mintegy 30 százaléka készül habosított bitumennel. A technológia lényege, hogy a forró, nyomás alatt lévő bitument vízzel együtt permetezzük a keverőtérbe, ahol a bitumen felhabosodik, ezáltal a kőanyagot jobban bevonja, a bitumenfilm tapadása pedig nagyobb lesz a hagyományos aszfaltkeverékekhez képest.

Az első próbakeverések és kísérleti szakaszok építése során az alacsony hőmérsékletű aszfaltokat először a keverőteleptől nem messze, Budapest területén építettük be, majd normál hőmérsékleten gyártott aszfaltokat terítettünk 2-2,5 órás szállítás után. A gyártott aszfaltkeverékek különböző szemnagyságú és különböző forgalmi terhelés esetén használható kopó- és kötőréteg-keverékek voltak. A keverékeket normál, 50/70 és kemény modifikált, 10/40-65 típusú bitumenekkel gyártottuk. Minden keverék tartalmazott újrafelhasznált (RA) aszfaltot is, 10–20 százalék közötti arányban. Az aszfaltkeverékeket a bitumentartalomra számított 2,5 százalék habosító víztartalommal készítettük, a nedves keverési idő mindegyik keveréknél 29 másodperc volt.
A bitumen habosításával nem voltak nehézségeink a kemény modifikált bitumen esetén sem. Azt tapasztaltuk, hogy a gyártott aszfaltkeverékek összetétele a WMA gyártásra vonatkozó üzemi gyártásellenőrzési követelményeket teljes mértékben kielégítette. A habosított bitumenes aszfaltokat a WMA esetén alkalmazott gépekkel és módszerrel építettük be, így e tekintetben semmilyen különleges beépítési technológiára nincs szükség, a habosított bitumenes aszfaltrétegek tömörség és burkolati hézag vonatkozásában pedig kielégítették a WMA rétegekre vonatkozó követelményeket, viszont a mérsékelten meleg aszfaltok esetén az ásványi anyag hőmérsékletét 50–70 °C-kal, a kész aszfaltkeverék hőmérsékletét pedig 35–40 °C-kal lehetett csökkenteni a hagyományos gyártási hőmérsékletekhez képest.

Az ígéretes eredmények alapján a Colas az elmúlt években is sikeresen folytatta a habosított bitumenes aszfaltgyártás területének szélesítését. A keveréktervezés és az állandó minőség-ellenőrzés támogatására központi laboratóriumunk is rendelkezik egy laboratóriumi habosító berendezéssel, keverőtelep-hálózatunk felszerelésével pedig már csaknem az egész országot el tudjuk látni habosított bitumenes aszfalttal.•