A 25 éves Prolan húsz éve a hazai vasúttársaságok szolgálatában
A régmúlt – előzmények
A Prolan Zrt. jogelődjét, a Prolan Kft.-t 1990-ben alapította egy villamosmérnökökből álló csoport. Az alapító tulajdonosok célul tűzték ki, hogy olyan eszközkészletet fejlesszenek ki, amely versenyképes a világpiacon megtalálható irányítástechnikai berendezésekkel.
A cég első saját fejlesztésű terméke egy PC alapú helyi adatmegjelenítő (HAM) rendszer volt, amely transzformátor alállomások helyi kezelési feladatait tudta ellátni.
1992-ben a társaság egy saját gyártású adatgyűjtő terminál kifejlesztése mellett döntött, amelyet speciálisan a villamosenergia-elosztó hálózatok transzformátor alállomásain történő felhasználásra szánt.
A ProField elnevezésű, modulokból építkező terminálokkal már 1993-ra megvalósultak az első referenciarendszerek. A ProField fejlesztéssel párhuzamosan folytatódott a HAM megjelenítő továbbfejlesztése.
1995-ben a magyar villamosenergia-rendszernek az egyesített európai villamosenergia-rendszerhez csatlakoztatása előkészítéseként a Magyar Villamos Művek világbanki finanszírozású tendert írt ki. A projekt keretében a Prolan közel hatmillió dollár értékben szállított ProField alállomási RTU-kat (helyi adatmegjelenítőket) a tendergyőztes amerikai cég alvállalkozójaként. Mára Magyarországon a transzformátor alállomási irányítástechnika területen a Prolan piacvezető.
A helyi adatmegjelenítő kisközpontok üzemi tapasztalataira alapozva 1995-ben kezdődött el a Linux operációs rendszer alatt futtatható XGRAM megjelenítő kifejlesztése. Az XGRAM bázisán épülhettek fel azok nagy teljesítményű, duálszerveres, hálózatos, SCADA rendszerek, amelyek előbb regionális villamosenergia-elosztó központok, majd vasúti (KÖFE: Központi Forgalom Ellenőrző; KÖFI: Központi Forgalom Irányító) távvezérlő központok létesítését tették lehetővé.
A felhalmozódott tudás és eszközbázis hasznosításának lehetősége, valamint egy határozott piacbővítési szándék fordította a társaság menedzsmentjének figyelmét a vasút felé.
Fonyód, KÖFI központA közelmúlt – csak a szépre emlékezünk
A Prolan első vasúti rendszerszállítási eredményeit szakmailag „ismert” terepen érte el. A hegyeshalmi vonal FET (Felsővezetéki Energia Távvezérlő) rendszerének kiépítésekor (1995–96) a vontatási alállomások RTU-it a társaság szállíthatta.
A vasút-automatizálást ténylegesen üzletággá fejlesztő döntést 1998-ban hozta meg a Prolan, amikor többségi tulajdonosként megalapította vasútirányítási szakcégét, a Prolan Alfa Kft.-t.
Az időközben (1997) részvénytársasággá alakult Prolan és leányvállalata között sajátos kooperáció alakult ki. Az Alfa az igények ismeretében specifikálta és kezdeményezte a fejlesztést. Az anyavállalat pedig, stabil pénzügyi hátteret nyújtva, minőségi humánerőforrásait mozgósítva, azt végrehajtotta. Az Alfa elvégezte az adott feladat megvalósításához szükséges rendszer- és gyártmánytervezői munkát, a gyártást, a paraméterezést és a helyszíni üzembehelyezési munkát.
Ilyen munkamegosztással jött létre a Prolan „ELPULT” rendszere, amelynek bázisán több olyan jelentős projektet lehetett eredményesen végrehajtani, mint
- a GYSEV Zrt. Győr–Sopron vonala vasútirányító (KÖFE-KÖFI-FET) rendszere (2001–2004),
- a MÁV Zrt. soroksári KÖFE rendszere (2003–2005),
- a Neusiedler Seebahn FET rendszere (2005),
- a MÁV Zrt. érdi és szabadbattyáni alállomási irányítórendszerei (2005–2006),
- a MÁV Zrt. szegedi KÖFE-KÖFI-FET rendszere (2007–2009),
- a MÁV Zrt. Mezőtúr–Gyoma vonalának KÖFI-FET rendszere (2009–2010),
- valamint a dél-balatoni vasútvonal KÖFE-KÖFI rendszere (2010–2011).
ELPULT állomási távvezérlőkAz alállomási, illetve FET projektekben a Prolan jól bevált „Zeusz” SCADA rendszerét lehetett alkalmazni.
Az első GYSEV-projektben szerzett jó referencia tette lehetővé, hogy a Prolan részt vehetett és részt vesz az Alcatel Austria AG, illetve a Thales Austria GmbH magyarországi elektronikus biztosítóberendezéseinek megvalósításában; az ember-gép kapcsolatot biztosító kezelőberendezések szállításával (Vecsés–Monor–Üllő, Komárom, Bük, Hodos–Zalalövő–Boba, Körmend).
Kapcsolókerti automatika szekrényA pályavasúti rendszerek fejlesztése mellett a társaság nem hanyagolta el a gördülő vasúti fejlesztést sem. A Prolan eredményesen pályázott a MÁV-Trakció Zrt. közbeszerzési eljárásán, ami 1500 db saját fejlesztésű és gyártású MFB (Mozdony Fedélzeti Berendezés) felszerelését tette lehetővé a dízel- és villamos mozdonyokra. Számtalan egyéb feladat mellett az MFB-k szolgáltatta adatok bázisán működik a MÁV-Start Zrt. online járatinformációs rendszere.
A jelen – sok munka, de megéri
2012. január 1-jétől indult útjára a Prolan Zrt. Vasúti Üzletága, egyesítve a Prolan Alfa Kft. tervezői, alkalmazói és a Zrt. vasúti szoftverfejlesztéssel foglalkozó osztályainak humánerőforrásait. Az így létrejött 80 fős egység, benne egy 70 fős fejlesztő-alkalmazó-karbantartó mérnöki állomány, a korábbiaknál is összetettebb vállalkozási és fejlesztési projektek lebonyolítására is képes. Ezt jól demonstrálja a jelenleg futó két nagy, EU-s finanszírozású GYSEV-projekt, amelyekben a távvezérléshez kötődő feladatokat a Prolan végzi alvállalkozóként, illetve fővállalkozói minőségben.
A GYSEV Zrt. 16-os vonalának (Mosonszolnok–Csorna–Porpác) villamosításához kapcsolódóan létesült – nyolc állomásra kiterjedő – KÖFE-KÖFI-FET rendszer, beleértve az automatikus hangos utastájékoztatás, a váltófűtés és térvilágítás vezérlésének, felügyeletének megvalósítását.
Folyamatban van, 2016. évi befejezéssel, a társaság eddigi történetének legnagyobb projektje, a GYSEV Zrt. ún. „Nagy KÖFI” rendszerének kiépítése. Ennek során további hét állomás (17-es és 20-as vonal) távvezérlésére lesz lehetőség, és egységes vasútüzemi felügyelet alá kerül a vasúttársaság 44 vasútállomása, valamint 42 megállóhelye. A rendszer a távvezérlés (KÖFI) szempontjából „kétközpontú” lesz (Csorna, Szombathely), a FET rendszer irányítása, a forgalom tervezése és ellenőrzése (KÖFE) továbbra is a megújuló soproni központból történik.
A MÁV Zrt. folyamatban levő korszerűsítési projektjeinek is közreműködői vagyunk, így meg kell említeni a:
- Piliscsaba–Esztergom vonal három állomásának új biztosítóberendezéseit távvezérlő ELPULT rendszerünket
- és a dél-balatoni vonal pályabővítési feladataihoz kapcsoló hardver-szoftver kiegészítő munkáinkat.
A MÁV-Start Zrt. 2015 szeptemberében döntött úgy, hogy a részére folyamatosan végzett MFB karbantartási tevékenység ellátása és a beérkező FLIRT szerelvényekhez megrendelt MFB-k szállítása mellett a Prolan lássa el az Elektronikus Menetrend és az eVTK (elektronikus vonatterhelési kimutatás) megjelenítéséhez kötődő fejlesztési feladatokat.
MFB (Mozdony Fedélzeti Berendezés) motorvonatonKifejezetten vasúti célú, az európai vasútbiztonsági szabványoknak megfelelő fejlesztést indított el a Prolan 2012-ben, amelynek célja egy SIL4 követelményeknek megfelelő gyártmánycsalád kialakítása volt. A ProSigma elnevezésű rendszer első specifikus alkalmazásának gyártóművi tesztelése 2015 májusában kezdődött. A Thales Austria GmbH megrendelésére egy olyan hardver-szoftver komplexumot kellett kialakítani, amely – egy vonali ETCS-2 rendszer részeként – Kőbánya-Kispest vasútállomás objektumállapotait juttatja el az előírt SIL4 biztonsági szinten, a rendszer RBC-jéhez (Radio Block Center).
Az új berendezés helyszíni próbáinak, tanúsításának, engedélyeztetési eljárásának végrehajtása a 2016 első felének feladata.
A jövő – reményeinknek és erőfeszítéseinknek megfelelően fényes
Reméljük, hogy a hazai vasúttársaságok – a már működő rendszerek szolgáltatta tapasztalatok és elemzések birtokában – folytatják a hatékonyságot és biztonságot fokozó távvezérlő rendszerek építését és fejlesztését, a kapcsolódó IKOP pályázatok kiírását. Ezeken indulni fogunk, és nyerni is szeretnénk.
Fejlesztési erőforrásaink jelentős részét továbbra is a ProSigma generikus alkalmazások fejlesztéseire allokáljuk, hogy új, SIL4-es megoldást követelő, a vasúttársaságok igényeit kiszolgáló alkalmazásokat alakítsunk ki.•



