Előkelő helyen vagyunk Európa FDI-térképén
A HIPA hivatalos adatai szerint 2021-ben 5,9 milliárd euró, tavaly 6,5 milliárd euró értékben érkeztek beruházások Magyarországra. Ehhez képest idén ez az érték akár 13 milliárd euróra emelkedhet. Minek köszönhető ez a kiugró bővülés?
– A 13 milliárd euró nem csak önmagában hatalmas teljesítmény, a nemzetközi gazdasági helyzet ismeretében egészen egyedülálló, hogy egy rekordév után duplázásra kerüljön sor. Ez a siker alapvetően egy nemzetközi trendre vezethető vissza: globális járműipari forradalom zajlik, az elektromos átállás alapjaiban értelmezi újjá a teljes ágazatot. 2021 és 2022 között másfélszeresére nőtt az elektromos autóiparhoz kötődő új beruházások volumene. Ennek eredményeként többtucatnyi, úgynevezett megaprojekt, azaz egymilliárd dollárt meghaladó értékű beruházás kezdődött meg világszerte. A tavalyi évben a mértékadó Financial Times elemzése szerint 159 megaprojektet jegyeztek, és ezek egyharmada kötődik az elektronikai, akkumulátoripari, járműipari szektorhoz. Hogy érzékeltessem, mekkora a részesedésük ezeknek a beruházásoknak a világgazdaság tavalyi értékében: az FDI (Foreign Direct Investment, azaz külföldi közvetlentőke-befektetés – a szerk.) projektek számának 1 százaléka teszi ki az összes FDI-volumen 50 százalékát.
Büszkék lehetünk arra, hogy Magyarországon több megaprojekt is elindult az elmúlt időszakban, a minden idők legnagyobb volumenű hazai zöldmezős beruházás címet viselő CATL-üzem mellett idetartozik még az EVE Power debreceni és a Huayou Cobalt ácsi beruházása is. Az előttünk álló egyik legfontosabb feladat: zöld energiát kell termelni, a zöld energiát pedig el kell tárolni. Az az ország, amelyik a zöld energia megtermelésében és az energiatárolásban sikeres, megnyerheti a jövőt.
Nem mindenki boldog az egyre szaporodó, elektromos járműiparhoz kötődő beruházások miatt. A kritikusok szerint a magyar gazdaság erősen kitett egyetlen szektornak. Milyen veszélyeket rejt magában ez a helyzet, és képesek vagyunk-e ezen változtatni?
– Nem túl gyakori példa hazánk történelmében, hogy a globális gazdaságot meghatározó technológiai forradalomban az élenjárók között vagyunk számontartva. A Magyarországon jelen lévő mindhárom német prémium autómárka vezető szerepet szán az itteni gyártóbázisainak az elektromos átállásban, és a világ tíz legnagyobb elektromos zöldenergia-tárolással foglalkozó gyártójából pedig már öt kötelezte el magát hazánk mellett. Jelenleg a világon a negyedik legnagyobb energiatároló gyártási kapacitással rendelkezünk, ám, ha minden, jelenleg még épülő üzemben megindul a termelés, akkor a második helyre kerülünk. Furcsa, hogy miközben európai versenytársaink irigykednek a sikereink láttán, addig itthon magukat zöldnek valló politikusok az emberek újtól való félelmét próbálják kihasználni, hogy ezek a projektek ne itt, hanem valahol Nyugat-Európában valósuljanak meg. Azt azonban még nekik is tudomásul kell venniük: az elektromos autóipar át fogja venni a hagyományos autóipar helyét. Ez tény, ezen változtatni nem lehet. Az elektromosautó-iparhoz kapcsolódó gyárak mindenképpen meg fognak valósulni. A kérdés csupán az, hogy melyik országban.
Ami pedig a kitettséget illeti. Lépjünk eggyel hátrébb, és úgy vizsgáljuk meg a magyar gazdaság szerkezetét, hiszen ez egy évszázados örökség, nem mi alakítottuk ki. Az Európai Unió legmagasabb feldolgozóipari kibocsátási arányaival a nagy tagállamok közül hagyományosan Németország, és emellett a német iparhoz szorosan kötődő visegrádi országok rendelkeznek. Ez tehát egy adottság. Vizsgáljuk meg, mi történt az elmúlt évtizedben. 2012 és 2022 között nemhogy tovább emelkedett volna a feldolgozóipar súlya a termelési értékben, hanem közel 1 százalékponttal csökkent.
A HIPA 2014-es megalakulása óta mindent megtett annak érdekében, hogy minél diverzifikáltabbá váljon a hazai beruházások iparági szerkezete.
A beruházásösztönzési rendszeren keresztül az elmúlt években mintegy 30 különböző ágazatból sikerült befektetőt vonzanunk Magyarországra a faipartól kezdve a gyógyszeriparon, a logisztikán vagy a megújuló energiákra fókuszáló beruházásokon keresztül egészen a biotechnológiáig.
A magyar járműipar túlsúlyától rettegőknek csak csendben jegyzem meg, hogy számos európai országban „ennél is rosszabb” a helyzet. A szlovák és cseh közúti járműgyártás mellett a lett és az észt fafeldolgozás, a horvát és a spanyol élelmiszer-, ital-, dohánytermékgyártás szakágazatának hozzájárulása az adott ország feldolgozóipari termeléséhez magasabb volt, mint a magyar közúti járműgyártásé. Vajon ezek az országok is hatalmas bajban lennének? Nem hiszem…
Hadd említsek egy utolsó kérdéses területet, a külföldi vendégmunkások ügyét. Számos ellenzéki politikus szerint éppen a magyar munkavállalók elől veszik el az elhelyezkedés esélyét az akkumulátorgyárakban, és valójában teret adnak a migrációnak. Egy ellenzéki országgyűlési képviselő a „magyarokat kiszorító migráns-vendégmunkás” kifejezést használta egy felszólalásában.
– A migráció és a vendégmunkások összemosása rendkívül vad és súlyosan félrevezető felvetés. Nevezhetném rosszindulatú indulatkeltésnek is. Az előbbi egy teljesen kontrollálatlan folyamat, míg a másik – rendkívül szigorú szabályozással – a világ számos országában működő legitim foglalkoztatási forma. Ráadásul a kormány éppen október elején vonta vissza a vendégmunkásokról szóló törvényt, hogy új törvényt alkotva a harmadik országból érkező munkavállalók hazánkba érkezését és tartózkodását tovább szigorítsa. A kormány álláspontja világos: vendégmunkásokat kizárólag azokra az álláshelyekre lehet behozni, amelyeket a magyarok nem tudnak betölteni. A vendégmunkások bejövetele engedélyhez kötött, és ami a legfontosabb, meghatározott hiányszakmákban, meghatározott időpontig tartózkodhatnak Magyarországon.
Tudna említeni néhány olyan területet a járműgyártás és a zöldenergia-tárolás mellett, amelyben komolyabb növekedési potenciált lát?
– Az elmúlt években robbanásszerű fejlődésen ment keresztül a szolgáltató központok ágazata, rendszeresen az autóipar mögött a második, harmadik helyen van a hazánkba érkező beruházásokat tekintve. Az iparági szereplők egyre szélesebb körű és egyre átfogóbb, kifejezetten magas hozzáadott értékű feladatkörökkel jelennek meg nemcsak Budapesten, de egyre több vidéki nagyvárosban is. És ami igazán fontos, az üzleti szolgáltató központok a versenyképes fizetésekkel nagymértékben hozzájárulnak ahhoz, hogy minél több tehetséges, jól képzett diplomás fiatal maradjon Magyarországon.
A szektor mindössze öt év alatt megduplázta foglalkoztatottjai számát, amely mára meghaladta a 100 ezret.
Emellett még egy jelenségre szeretném felhívni a figyelmet. Minden kétséget kizáróan a magas hozzáadott értékű munka még a hagyományos ipari szektorok esetében is egyre markánsabban jelenik meg. Már jó ideje azt tapasztaljuk, hogy a járműipari vagy elektronikai beruházások is a kutatás-fejlesztési eredményekre épülnek. Ennek eredményeként a korábban csak gyártókapacitással jelen lévő vállalatok egyre nagyobb számban bővítik tevékenységi körüket Magyarországon kutatás-fejlesztéssel. Csak egyetlen példa: az állam pénzügyi támogatásával megvalósuló, valaha volt legnagyobb kutatás-fejlesztési beruházást jelentette be idén szeptemberben Magyarországon a Samsung SDI. Az elektromos jármű-energiatárolási folyamatfejlesztésre fókuszáló, 22,5 milliárd forint értékű kutatás-fejlesztési projekt eredményeként egy új technológia jöhet létre, amelytől az új zöldenergia-tárolók kapacitása és biztonsága tovább nő, a gyártási sebesség emelkedik, miközben a hely- és munkaerőigény 20 százalékkal csökken. Határozott célunk, hogy a magyar ökoszisztéma szereplőit a jövőben arra ösztönözzük, kövessék ezt a példát, és használják ki a magyar kreativitásban rejlő lehetőségeket. Alakítsanak ki minél mélyebb és szerteágazóbb együttműködéseket a magyarországi felsőoktatási intézményekkel a kutatás-fejlesztés terén.
Emellett finomhangoltuk hazánk beruházásösztönzési keretrendszerét: bővült a K+F típusú támogatást igényelhetők köre, így már a közepes vállalkozások is pályázhatnak.
Az évről évre folyamatosan érkező befektetések számát látva egyszerű feladatnak tűnik egy-egy beruházás elnyerése. Feltételezem, hogy a színfalak mögött hosszabb tárgyalássorozat előzi meg ezeket a döntéseket. Mennyi idő alatt zárul le egy ilyen folyamat, és milyen szempontokat vizsgálnak a befektetők a végső döntés meghozatala előtt?
– Valóban nem egy egyszerű és végképp nem egy rövid folyamatról beszélünk, ráadásul egyre nő azoknak az országoknak a száma, amelyekkel versenyeznünk kell. A nemzetközi vállalatok beruházásainak előkészítésekor a döntéshozók az első körben általában több régiót, azon belül több országot, és jellemzően országonként is több lehetséges helyszínt vizsgálnak párhuzamosan.
A kiválasztási folyamat minimum hat hónapot ölel fel, de akár másfél-két évig is elhúzódhatnak a tárgyalások.
A befektetők számos szempontot vizsgálnak a beruházási helyszín kiválasztása során, ilyen például az ország makrogazdasági teljesítménye, gazdasági és politikai stabilitása, adókörnyezete, de emellett fontos szerepet játszik a befektetési ügynökség professzionalitása is, hogy mennyire gyors és hatékony a szervezet. Lényeges szempont a potenciális telephely logisztikai adottsága, infrastrukturális szintje. A befektetőknek ugyancsak meghatározó a képzett munkaerő rendelkezésre állása, és a szakképzett munkaerő-utánpótlás helyzete, azaz az is, hogy a környéken milyen oktatási intézmények vannak. A kiválasztási folyamat során vizsgálják továbbá a lehetséges beszállítói kört, és a környéken található iparági szereplőket. És végül, de nem utolsósorban, természetesen a támogatás intenzitása is befolyásoló tényező, hangsúlyozni kell azonban, hogy a fenti szempontok összességét mérlegelve döntenek egy-egy beruházási helyszín mellett.
Tehát elsősorban nem a támogatás mértéke, hanem a versenyképes gazdasági környezet számít. Mitől ennyire egyértelmű a kép Magyarországról a külföldi befektetők szemében?
– Válaszként hadd utaljak egy spanyol napilap, az ABC egy nemrég megjelent cikkére, amely a Bosch magyarországi terjeszkedésének okait vizsgálta. A lap szerint hazánkban hatékony az állam, a felsőoktatási intézmények és a gazdasági szereplők együttműködése, és ennek eredménye, hogy a világ egyik legnagyobb autóipari vállalata újra és újra befektet az országban lévő termelési és kutatás-fejlesztési központjába. A cikk beszámol arról is, hogy a Bosch magyar leányvállalata közel két és félszer nagyobb árbevételt ért el, mint a spanyol, miközben a kutatásra fordítandó költségvetés 20 százalékkal emelkedett, és már Kaliforniából is képes munkaerőt elcsábítani Magyarországra. A szerző a Bosch új budapesti kutatás-fejlesztési központjának munkakörülményeit a Google-nál tapasztaltakhoz hasonlítja. De azoknak is, akik nem a sajtóhírek alapján tájékozódnak, jó ajánlólevél lehet az fDi Intelligence díjazottjainak 2023-as rangsora. A világ külföldi működőtőke-befektetésekkel foglalkozó legnagyobb kiválósági központjának jelentése alapján Budapest, Debrecen és Közép-Magyarország különböző kategóriákban került a legjobb tíz közé, ami egyértelműen mutatja, hogy
hazánk továbbra is előkelő helyen van az európai FDI-térképen.
Milyen ösztönzőkkel tudja támogatni a HIPA jelenleg a beruházásokat?
– Reagálva a szomszédságunkban zajló háború miatt kialakult energiaválságra, tavaly év végén egy új programot indítottunk. A Gyármentő Program nagyvállalkozások energiahatékonysági fejlesztéseit támogatja, Budapesten 30 százalékos, vidéken meg akár 45 százalékos támogatásintenzitással. Olyan vállalatok pályázhattak, amelyek minimum 200 millió forintos fejlesztéssel bővítik az energiaellátási kapacitásukat. Idén nyáron pedig jelentős, a vállalkozások számára kedvező intézkedéseket vezettünk be az egyedi kormánydöntés útján megítélt támogatási rendszerben. A módosítás értelmében változott a minimálisan elvárt beruházási volumen, a támogatásokhoz kapcsolódó biztosítéki rendszer, illetve Budapesten is támogathatóvá válnak megújuló energia termelésére vonatkozó beruházások. Mindezek mellett új támogatási jogcím alapján is sor kerülhet támogatás odaítélésére, ami kedvező feltételeket biztosít az ipar nulla nettó kibocsátásra való átállásához szükséges beruházásokhoz.
Mindezek mellett a HIPA az elmúlt időszakban prioritásként kezelte a beruházásokhoz elengedhetetlen infrastrukturális fejlesztéseket. Az Ügynökség kezdeményezésére tavaly óta mintegy 125, ipari parkok fejlesztését szolgáló kormányhatározat és kormánydöntés született több mint 800 milliárd forint értékben. Erre jó példa Debrecen, ahol az elmúlt évtizedben történelmi léptékű iparfejlesztés indult el, amihez a kormány a közművek és az infrastruktúra kiépítésének támogatásával járul hozzá.
Hogyan látja a magyar gazdaság földrajzi kiegyensúlyozottságát? Mennyire lehet befolyásolni a befektetőket, hogy az eddig kevésbé preferált vármegyék is felkerüljenek a térképre?
– Kétségtelen, hogy az ország nyugati területein mindig is előnyösebb volt a helyzet, a 2010-es kormányváltás után pedig Kelet-Magyarországon kezdődött olyan mértékű iparosítás, amire szinte még nem volt példa a magyar gazdaságtörténetben. Némi túlzással már vannak olyan nagyvárosok az országban, ahová még ha akarnánk sem tudnánk nagy területigényű beruházást vinni. Éppen ezért a következő években az ország déli területeinek iparosítása érdekében fogunk dolgozni. Békésben, Csongrád-Csanádban vagy éppen Baranyában is bőven akad még gazdaságfejlesztési feladat. Ennek a folyamatnak az első lépése, hogy Pécs és Szeged mellett ipari parkokat hozunk létre, hiszen infrastrukturális háttér nélkül nehéz lenne megszólítani a befektetőket. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy minél előbb olyan beruházásokat vonzzunk ezekre a területekre, amelyek az egész régió jövőjére hatással lehetnek.•
Címlapkép forrása: HIPA