2023. december 6.

Szerző:
B. Á.

Fotó:
Képek forrása: Kazántrade

Magyar szakértelem Lengyelországban

Az elmúlt három esztendőben három gőzkazánházi rendszert szállított le Lengyelországba a Kazántrade Kft. a koreai SK cégcsoport megbízásából. Rendkívül sokat tanultunk és fejlődtünk ennek a projektnek köszönhetően, mondta Baranyi Zsolt, a mérnöki iroda ügyvezetője, akivel egyebek között az engedélyeztetési folyamatok sajátosságairól, a mérnöki feladatokról és logisztikai kihívásokról beszélgettünk.


Hogyan került kapcsolatba a Kazántrade Kft. az egyik legnagyobb koreai elektronikai-vegyipari vállalattal egy lengyel­országi beruházás kapcsán?

– Mérnöki irodánk tevékeny részt vállalt az elektromos ökoszisztéma kialakításában Magyarországon: az elmúlt években megvalósult akkumulátor­üzemek mintegy 80 százalékában mi szállítottuk és telepítettük a gázkazánházi rendszereket. Komoly verseny­előnyt jelentett számunkra, hogy mérnöki üzleti modellünknek köszönhetően egy erőművi telepítés ciklusidejét másfél évről úgy tizenegy hónapra tudjuk leszorítani. Ez a több mint féléves különbség egy újonnan induló gyár esetében fel­becsülhetetlen érték. Az iparág ázsiai szereplői között meglepő módon aktív a kommunikáció, így ajánlások útján folyamatosan érkeztek hozzánk az újabb és újabb megrendelések. Ennek eredménye­ként vettünk részt a többi között az SK két komáromi üzemének munkálataiban – ahol az elektromos járművek és a plug-in hibrid járművek akkumulátoraihoz használatos lítium-ion akkumulátor­cellák előállítása zajlik –, és ezt követően közvetlenül a cégcsoport koreai központ­jából érkezett a megkeresés.

Hat darab, egyenként 65 tonna súlyú, 22 tonna/óra kapacitású gőzkazán.Hat darab, egyenként 65 tonna súlyú, 22 tonna/óra kapacitású gőzkazán, 2 darab 45 méter magas kémény és mintegy 600 tonnányi acélszerkezet érkezett meg Sziléziába.
Milyen konkrét feladatokkal bízták meg a mérnöki irodát?

– Katowice környékén egy hat ütemből álló gigagyár kivitelezését kezdték el, és Korea első és egyik legnagyobb energetikai-vegyipari vállalata minket kért fel a kazánházi rendszerek kivitelezésére. Kiterjesztett mérnöki üzleti modellünk keretében nemcsak felmértük a be­ruházás keret­rendszerét, de a tervezési, engedélyez­tetési és szállítási feladatokat is mi végeztük el. Az SK koreai mérnöki csapatára egyetlen munkafázis, az összeszerelés maradt, amihez az iparági gyakorlatban teljesen szokatlan módon egy rendkívül aprólékos, minden részfeladatot bemutató terv­dokumentációt készítettünk. A megrendelő a fő­berendezések: kazánok, tartályok, égők, szivattyúk, kémények és hangtompítók mellett a ki­vitelezés­hez szükséges minden kisebb szerkezet – csővezetékek, acél­szerkezeket, kazánházon belüli csőhidak, csőtartók, szigetelőanyagok, egyéb szelepek, szerelvények, villamos kábelek, elosztó­szekrények – szállítását is ránk bízta. A Kazán­trade Kft. az elmúlt években három üzemhez tervezte meg és szállította le a gőzkazánházi rendszereket.

Túlméretes teherautóKilenc hónap alatt 56 teherautó és 15 túlméretes teherautó indult el a Bosch Gunzenhausenben található gyárából.
Milyen kihívások elé állította a magyar mérnöki irodát az engedélyeztetési eljárások megszerzése Lengyelországban?

– Annak ellenére, hogy Európában jogharmonizált szabvány- és engedélyez­tetési keret­rendszer van, a gőzkazánházak létesítési engedélye egy kifejezetten speciális eljárás alá esik, és minden országnak megvan a saját gyakorlata. Lengyelországban az ezzel kapcsolatos feladatokat egy nem állami, ugyanakkor hatóságként eljáró, UDT elnevezésű iroda végzi, mi pedig Budapestről lengyel­országi tanácsadói irodákkal összedolgozva szereztünk meg minden szabványossági feltételt, és előzetes jóvá­hagyásig vittünk minden tervet. Az SK kizárólag a végső engedélyek meg­szerzési fázisában kapcsolódott be a folyamatba. A rendkívül gyors tempót diktáló ázsiai beruházások esetében a kritikus pont éppen a szak­hatósági engedélyek időbeli beszerzése; a hazai gyakorlatban szerzett tapasztalataink azonban sokat segítettek ennek a problémának a kiküszöbölésében. A legnagyobb kihívást a munka­fázisok össze­hangolása jelentette: a tervek validálásával párhuzamosan zajlott ugyanis a főberendezé­sek gyártása, és a megvalósításhoz szükséges anyagok leszállítása.

Az SK koreai mérnöki csapatára egyetlen munkafázis, az összeszerelés maradt.Az SK koreai mérnöki csapatára egyetlen munkafázis, az összeszerelés maradt, amihez egy rendkívül aprólékos, minden részfeladatot bemutató tervdokumentációt készítettünk.
Mekkora tömegű anyagot kellett leszállítaniuk Lengyelországba?

– A főberendezések gyártása körülbelül fél éven keresztül tartott különböző, főleg német gyárakban, majd három hónapon keresztül összesen 56 kamionnal történt a beszállítás. A fő gyártó Bosch Gunzenhausen­ben található gyárából 15 túlméretes teherautó indult el. Az utolsó szállítási fázisban 6 darab, egyenként 65 tonna súlyú, 22 tonna/óra kapacitású gőzkazán, 2 darab 45 méter magas kémény és mintegy 600 tonnányi acél­szerkezet érkezett meg Sziléziába. A három hónapot felölelő beszállítási folyamat rendkívül szigorú beszállítási feltételek mellett, kizárólag a teljes körű minő­ség­irányítási folyamat jóváhagyása után valósulhatott meg. Azt hiszem, jól érzékelteti a feladat összetett­ségét, hogy a projekt menedzsment­óraszáma megközelítette a 7000 órát.

A legnagyobb kihívást a munkafázisok összehangolása jelentette.A legnagyobb kihívást a munkafázisok összehangolása jelentette: a tervek validálásával párhuzamosan zajlott ugyanis a főberendezések gyártása, és a megvalósításhoz szükséges anyagok leszállítása.

A megbízás másik „szépségét” a bürokratikus kihívások jelentették. Magyar mérnöki irodaként Budapestről irányítottunk Német­országban gyártott terméket és alapanyagot egy koreai megrendelő megbízásából Lengyel­országba. Mindez olyan adó- és pénzügyi újdonságo­kat tartalmazott, amilyenekkel korábban nem találkoztunk. Ennek köszönhetően ez a hároméves projekt olyan óriási projekt­menedzsment-fejlődést eredményezett a Kazántrade Kft. életében, hogy ma már reálisan tudunk gondolkozni a régióban más külföldi projekteken is. Ez a megrendelés győzte meg a többi között a Boscht is arról, hogy egy hároméves akvizíciós folyamat eredménye­ként kisebbségi tulajdonrészt szerezzen a cégünkben, és első feladatként az idei esztendőben megkezdtük működésünket Szerbiában, Montenegróban és Észak-Macedóniában. A Bosch elvárása, hogy ezekben az országokban is mozduljunk el a termék­értékesítés szintjéről a mérnöki szolgálta­tások irányába, és legalább 40-50 százalékos piaci részesedést érjünk el néhány éven belül. Bízunk benne, hogy ezt a kihívást is képesek leszünk időre teljesíteni.•

Címlapkép forrása: Kazántrade


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka