Újrahasznosítás az útépítésben
Az aszfalt hozzávalói a kőváz és a bitumen külön-külön is drága, de összekeverve, melegen szállítva válik igazán értékes építőanyaggá.
A hengerelt aszfaltok újrahasznosításának legismertebb eszköze a BAGELA márkanéven gyártott gép, melynek mérettől függően több típusa is megtalálható hazánkban, BA 4000-től a BA 10000-ig.

Gépészeti felépítésük egyszerű: egy kéttengelyes hordozó vázon (létezik teherautó-platóra építhető kivitel is) helyezkedik el egy forgó dob, amelyet a gép erőforrása, egy HATZ márkájú dízelmotor hoz működésbe hidromotor és lánchajtás segítségével. Szintén ez az erőforrás hajt egy generátort, mely 230 voltos árammal látja el a vezérlést és az olajégőt, ugyanis a kívánt hőmérséklet eléréséhez szükséges hőenergiát ez biztosítja. A gép üzembe helyezésétől és feltöltésétől számítva körülbelül 20 perc múlva (függ a külső hőmérséklettől) lehet kezdeni az ürítést. Ez azt jelenti, hogy géptípustól függően óránként 3–8 tonna mennyiségű 160–180 °C -os aszfaltkeveréket kapunk.


Milyen anyag alkalmas újrahasznosításra?
Mivel a gép nem varázsló, csak azt az anyagot adja ki melegen, amit beleraktunk hidegen. Tehát nem alkalmas
- szennyezett: földes, sittel kevert,
- alacsony bitumentartalmú (alaprétegek, pl.: AC–22 alap vagy AC–32 alap),
- elöregedett (bitumentartalma elvesztette az illóolajait)
keverékek feldolgozására.
A gép elsősorban darabos törmelék újrahasznosítására alkalmas, de képes mart vagy darált aszfalt feldolgozására is. Az utóbbi két esetben nehezebb a minőség-ellenőrzés, és próbakeverést igényel.
Milyen célokra alkalmas az így előállított keverék?
Kiválóan alkalmas:
- kátyúzásra, burkolatjavításra (akár nagy forgalmú utakon is),
- nyomvonalas munkák helyreállítására (pl.: víz, gáz, csatorna),
- valamint olyan munkák kivitelezésére, ahol a keverőtelepek távolsága, illetve egyéb munkaütemezési, szervezési okok miatt (pl.: éjszakai, hétvégi munkavégzés, vágányzáras munkák, ahol bizonytalan a munka kezdésének időpontja) nincs lehetőség új aszfalt alkalmazására.
A technológia nem érzékeny a külső hőmérsékletre, független a keverőtelepek munkarendjétől, a kibontott aszfaltot (ha alkalmas újrahasznosításra) nem kell elszállítani a munkaterületről, tehát szállítási költségeket, illetve lerakóhelyi díjat lehet megspórolni.

Néhány szó magunkról
Cégünk, a Káty-Út Kft. és elődje 1992 óta foglalkozik újrahasznosítással. Megrendelőink között szerepelnek önkormányzatok és állami vállalatok (pl.: BKV, MÁV), valamint különféle építőipari cégek és magánszemélyek egyaránt.
Vállalunk burkolatjavításokat, nyomvonalas helyreállításokat újrahasznosított és keverőtelepi aszfaltokból is, továbbá útépítéseket, szegélyépítést, vízelvezetés megoldását, térburkolást és aszfaltozást.•