Szakmai szemmel a Balaton körül

A NIF Zrt. egy kisfilmben mutatja be a balatoni régió infrastrukturális fejlesztéseinek részleteit.


Nagy sikerű balatoni imázsfilmje után ezúttal egy szakmai fókuszú, a technikai részletekre is kiterjedő újabb kisfilmmel jelentkezik a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

A belföldi turizmusban hazánk fő turisztikai vonzerejét a Balaton jelenti, amelynek közlekedési-infrastrukturális fejlesztése kiemelt jelentőségű. A NIF Zrt. számos fontos vasúti, közúti és kerékpáros beruházást valósított és valósít meg, illetve tervez a Balaton térségében.
Infrastrukturális fejlesztéseinknek köszönhetően a Balaton zökkenőmentes elérése, valamint a tó körüli utazás is gyorsabbá és biztonságosabbá vált és válik a jövőben is – akár autóval, akár vonattal tervezzük az utazást.

A vasúti beruházások komfortos, utasbarát közlekedés megvalósítását tették lehetővé a Balaton körül, ezzel együtt az északi és a déli part megközelítése még gyorsabb lett a kiszámítható vasúti menetrendnek és a csökkenő menetidőnek köszönhetően. Az akadálymentesítés jegyében több balatoni állomás és környezete újult meg, és a jövőben is számos további állomás fog megújulni.

A NIF Zrt. beruházásában a fővárosból a Balaton déli partjára vezető vasútvonal 2010 óta – több projektben – átfogó felújításon esett át.
A Székesfehérvár–Keszthely vasútvonal rekonstrukciója I. ütem 1. szakaszaként 2014–2015-ben a Lepsény és Szántód-Kőröshegy közötti vasútvonalszakasz épült át. A két állomás között újra 100 km/h-val haladhatnak a vonatok. Szabadifürdő és Zamárdi felső között pedig kétvágányú pályaszakasz épült ki.
Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy között szintén helyreállt a pályasebesség, 17 állomáson új esőbeállók készültek. A projekt keretében 26 meglévő útátjáró újult meg, 91 gyalogátkelőhely épült át teljesen, és 6 új gyalogosátjáró is létesült, ezzel a teljes szakaszon megvalósult az akadálymentes és biztonságos átkelés lehetősége. A beruházás zaj-, rezgés- és partfalvédelmi létesítményekkel bővült. Az egyvágányú dél-balatoni vonal forgalmának növelése érdekében Balatonszemes és Balatonlelle felső állomások között 2. vágány épült.
A beavatkozásokkal a dél-balatoni települések akár fél órával gyorsabban érhetők el Budapestről.
A Kaposvár–Fonyód vonalszakaszon szintén megszűntek a sebességkorlátozások, megvalósult a vasúti pálya állapotjavítása, egyúttal kényelmesebben lehet a vasutat megközelíteni, és a teljes vonalon megújult az állomási környezet. A vonal becsatlakozott a regionális közlekedésbe.
Várhatóan 2023-ra több dél-balatoni település állomásépülete és azok előtere akadálymentesül és megújul. Új parkolók épülnek ki, nő a zöldfelületek nagysága, javul az utaskomfort.

Szabadbattyán és Balatonfüred között 55 kilométer hosszúságú vonalszakasz villamosítása zajlik. A munkálatok 2019 végén kezdődtek, és 2021 őszén érnek véget. A beruházás során átépült Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomás, ahol egyebek között 55 centiméter magas, akadálymentes peronok létesültek, megújult, korszerű lett a térvilágítás, és hangos utastájékoztató berendezések is helyet kaptak.
2021 nyarán már villamos üzemű vonatokkal lehet Balatonfüredig utazni.
A dízelvontatás megszűnésével komfortos, környezet- és utasbarát közlekedés valósul meg, a menetidő és a várakozási idő csökken. A fejlesztésnek köszönhetően az észak-balatoni települések akár 20 perccel gyorsabban elérhetők lesznek Budapestről.

A fejlesztés előkészítés alatt álló második ütemében a villamosítás tovább folytatódik Tapolcán keresztül Keszthelyre és Ukkra. A 106 kilométer hosszúságú szakaszt érintő beavatkozással a Balaton teljes északi partja, emellett Tapolca és Sümeg térsége is környezetbarát villamos vasúti közlekedéssel lesz elérhető. A villamosítással lehetőség nyílik nemcsak a Balaton-parti vonatközlekedés fejlesztésére, de akár Nyugat-Magyarország és a Balaton vasúti összeköttetésének javítására is.
A következő két évben 15 helyszínen várható az észak-balatoni vasútállomások és azok előterének korszerűsítése, valamint a balatonfüredi és balatonalmádi aluljárók akadálymentesítése.

A közúti fejlesztéseknek köszönhetően a Balaton-partra indulók jóval kényelmesebben és gyorsabban érhetik el úti céljukat. A megépült útszakaszok, csomópontok és a folyamatban lévő kivitelezések eredményeként enyhül a csúcsidőszakban eddig állandósult torlódás, továbbá csökken a balesetveszélyes helyzetek kockázata.

A Látrány elkerülő fejlesztésével a dél-dunántúliak is gyorsabban és biztonságosabban érhetik el a Balatont. A 2007-ben megépült 67-es számú főút Látrány elkerülő út fejlesztésére kerül sor – 2 × 2 sávos főúti kiépítéssel és vadvédelemmel. A látrányi elkerülő út forgalomba helyezése 2024 tavaszára várható. Ezen a szakaszon egy turbókialakítású körforgalmi csomópont létesül az M7-es autópálya csomópontjában, illetve egy külön szintű csomópont Visznél. Egy új földútnak köszönhetően Kaposvár irányából Rádpuszta felé is le lehet majd hajtani.
A 2019 év végén elkészült M7–710-es számú főúti csomópont csillapítja a dugókat az M7-es autópályán és a balatonakarattyai lehajtónál.
Emellett direkt kapcsolatot létesít egy önálló csomóponttal a Balaton északi partjához, valamint a fejlesztés részeként a Budapest–Balaton kerékpárút átvezetése is megépült a 710-es úton keresztül.
A 2018 elején befejeződött Várpalota elkerülő út beruházásának eredményeként biztonságos, egységes, emelt szolgáltatási színvonalú közlekedés valósult meg a 8-as számú főúton Székesfehérvár és Veszprém között, Várpalota mentesül a tranzitforgalom zajától és légszennyezésétől, a Székesfehérvár és Veszprém között közlekedők pedig gyorsabban és biztonságosabban érhetik el úti céljukat.
A Veszprém déli elkerülő út korszerűsítésének jóvoltából a balesetveszélyes csomópontok megszűnnek.
A 8-as számú főút első ütemének forgalomba helyezése 2023 elején várható.
Az M76-os autóút I. ütemének (M7-es és Balatonszentgyörgy közötti szakasz) forgalomba helyezése 2020 őszén megtörtént, míg a II. ütem (Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta közötti szakasz) forgalomba helyezése 2022 elejére várható.
Keszthely, Hévíz és Badacsony is könnyebben megközelíthető fejlesztésünkkel, hiszen 2 × 2 sávon közvetlen kapcsolat alakul ki a Balaton északnyugati részéhez.

A NIF Zrt. beruházásában intenzív kerékpárút-fejlesztés folyik az ország számos pontján. Magyarország egyik legszebb biciklis túraútvonala, a 205 kilométer hosszú Balatoni Bringakör már 80 kilométeren megújult, ám a fejlesztések tovább folytatódnak.

A déli part több szakaszán már biztonságosabban és kényelmesebben lehet kerékpározni, és az északi part fejlesztései is folyamatosan zajlanak.
Jelenleg 21 kilométeren haladnak gőzerővel a munkálatok. 4,7 kilométeren épül át a mostani kerékpáros útvonal, hogy szélesebb és biztonságosabb legyen. 14,5 kilométeren megújul a meglévő pálya, míg 1,8 kilométeren új kerékpárút létesül.
A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a jelenleg is meglévő körtúra lényegesen komfortosabb lesz.
99,5 kilométeren tervezési és kivitelezési munkák zajlanak, hogy még kellemesebb legyen hazánk legnagyobb tava közelében tekerni.

Bővebben itt olvashatnak a fejlesztésről és a kisfilmről.


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021
Címkék

Innotéka