Híd a kutatóhelyek és az iparvállalatok között
Mikor indult a munka, és milyen célokat fogalmaztak meg?
– Az eredményes pályázat után 2020. január 1-jén kezdtük meg a munkát. Létrejött a szervezet, amelynek legfontosabb célja az volt, hogy kialakítsa a technológiatranszfer alapjait az egyetemen, ami egyablakos ügyintézési formában hidat képez a kutatóhelyek és az iparvállalatok között. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egyszerű, átlátható formában adunk át információkat a potenciális üzletfeleknek arról, hogy milyen műszaki megoldásokon dolgozunk, milyen kérdésekre tud az egyetem válaszokat adni, ehhez milyen eszközök, laboratóriumok, technológiák és szaktudás áll a rendelkezésünkre. Mostanra elkészült a műszaki karok kompetenciatára, de dolgozunk a társadalomtudományi karokén is. Hiszen ott is zajlanak kutatások, amelyek átültethetők a gyakorlatba.
Milyen területeket érintenek ezek az információs blokkok? Hogyan néznek ki?
– Egy új, könnyen átlátható és egységes struktúrát dolgoztunk ki. Egy oldalon minden lényeges információ megtalálható. Nincs értelme hosszú és bonyolult szövegeket megjeleníteni. Aki komolyan érdeklődik, pontosan látja ebből is, hogy hova érdemes fordulnia. Négy fókuszterület szerint csoportosítottuk a kompetenciatárat: fenntartható természeti erőforrás-gazdálkodás, korszerű anyagok és technológiák, innovatív gépészet, valamint logisztika 4.0 és digitális technológiák. Ezeket részben nyomtatott, de természetesen elektronikus formában is elkészítettük, magyar és angol nyelven. Az egyetem központi oldalán kereshető formában található meg az adatbázis (uni-miskolc.hu/kompetenciak). De nemcsak a tudást foglaltuk így össze, hanem frissítettük és kereshető formában ugyancsak közzétettük az egyetemi laborbázist is. Ezt természetesen az NKFIH által kialakított sztenderdnek megfelelően készítettük el. Ez pedig az uni-miskolc.hu/meresi-szolgaltatasok aloldalon található.
Mennyire érdeklődnek a cégek? Csak nagyvállalatokkal állnak kapcsolatban?
– Az egyablakos vállalati rendszer részeként feladatunk az egyetem stratégiai üzleti partnereivel megkötött együttműködések koordinálása. Legfontosabb partnereink között van például a Robert Bosch Power Tool Kft., a Joyson Safety Systems Hungary Kft., a BorsodChem Zrt., a Starters E-Components Generators Automotive Hungary Kft., a Mol Nyrt., valamint a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara is. De kisebb cégekkel is kapcsolatban vagyunk, továbbá várjuk a kis- és közepes vállalkozásokat, hogy feladatokkal, kérdéseikkel keressenek meg minket. 2019 novemberében alakult meg a Területi Innovációs Platform (TIP) is, amelyet a Miskolci Egyetemen a TTI szervez és koordinál. Mintegy 80 különböző cég csatlakozott a kezdeményezéshez, ennek keretében a tagok rendszeresen megkapják a Techtranszfer hírlevelet, emellett lehetőségük van arra, hogy az egyetemen zajló kutatási, fejlesztési munkákba betekintsenek. Feldolgoztuk az egyetem ipari KFI kapcsolatrendszerét és a duális képzésben részt vevő partnercégeket is. Mintegy 500 céget felölelő adatbázissal rendelkezünk, amelynek alapján az üzletfejlesztő kollégáink a személyes megkereséseket is megkezdték. Az adatbázist egy online CRM (Customer Relationship Management, vagyis: ügyfélkapcsolat-kezelés – a szerk.) platformban tárolja a TTI, amely az egyetem érintett dékánjai és intézetigazgatói számára is elérhető. Így mindenki képbe kerül.
Az elmúlt években rengeteg startup indult országszerte. Mi a helyzet önöknél? A frissen végző vagy éppen még csak kezdő diákok hogyan kapcsolódhatnak a rendszerhez?
– Ez napjaink egyik legfontosabb feladata. A Miskolci Egyetem ezért létrehozta a „Proof of Concept” (PoC) programot. Ez egyfajta belső startuptámogató alap volt, számottevő tőkével. Összesen 16 csapat jelentkezett (kb. 60 hallgató), közülük három csapat nyert. Az erre létrehozott alapból további négy csapat kapott még anyagi támogatást a StartMEup versenyen is, amelyen összesen 25 csapat indult el. A nyertesek júniusban az ökoszisztéma-projekt zárókonferenciáján mutatják be eredményeiket a nyilvánosság számára. Hiszünk benne, hogy még több ilyen programot kell indítanunk, hiszen látható, milyen sokat jelent a „vérfrissítés”, nem beszélve arról a nemzetközi versenyről, amely nagyon komoly kihívás elé állítja nemcsak a Miskolci Egyetemet, hanem az egész hazai felsőoktatást. Mi úgy látjuk, ha ügyesen lépünk, akkor megálljuk a helyünket.
Hogyan fejlődik a szervezet a jövőben?
– A TTI az elmúlt másfél évben bebizonyította, hogy jó irányban kezdte el az egyetemi innovációs ökoszisztéma kialakítását. A Miskolci Egyetem vezetése ezért úgy döntött, hogy a TTI szerepét tovább erősíti: az eddigi tevékenységei mellé a szervezeten belül alakítják ki az egyetem teljes körű értékesítési szervezetét, az egységes pályázati és projektmenedzsment-szervezetet, valamint idekerül a felnőttképzéssel foglalkozó szervezet is. E tevékenységek központosításával a TTI kulcsszerepet fog játszani a modellváltó egyetem hatékony működését illetően, amely várhatóan erősíti majd a Miskolci Egyetem vezető szerepét az Észak-magyarországi régióban. Ehhez rengeteg munkára és fejlesztésre van szükség, de nem ijedünk meg a kihívásoktól. A cél, hogy a klasszikus oktatói munka mellett erős szolgáltatói bázissá váljunk, megkerülhetetlen tényezőként dolgozzunk a vállalatokkal együtt, mert csak így érhetünk el eredményt nemcsak rövid, hanem hosszú távon is. A világ változik, és benne az egyetemek, főiskolák szerepe is: ma már nem elég „csak” tudást átadni, azt a lehető leghatékonyabban kell kihasználni és üzletet kötni. Ez a valódi tapasztalat. És aki ebbe hallgatóként idejekorán belecsöppen, az úgy hagyja el az intézményt, hogy igazán versenyképes tudás birtokában lép vagy a munkaerőpiacra, vagy indítja el saját vállalkozását.•