Az Ipar 4.0 alapja az alkalmazkodóképesség és a testreszabhatóság
Az Ipar 4.0 a jelenlegi ipari fejlesztések talán legtöbbet használt hívószava. Sokaktól hallani, és sokféle innovációt, megközelítést értenek rajta. Érdemes ezért elöljáróban kissé konkrétabban definiálnunk, hogy miről is szól ez a paradigma, amely nagy valószínűséggel meg fogja határozni a gyártástechnológia következő évtizedeit.
Vicze Gábor, az Innomine Group Kft. ügyvezetője, az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform Innováció és Üzleti Modell Munkacsoportjának vezetője szerint a fogalmat három részre érdemes bontani: 1. intelligens termékek gyártása; 2. új üzleti modellek, innovatív gyártási szolgáltatások, valamint 3. az intelligens gyár. Nem minden régióra jellemzőek azonban e területek azonos súllyal.
„Magyarországon az Ipar 4.0 napjainkban alapvetően a gyártási folyamatok digitalizációjáról szól. De ez önmagában még nem mond semmit, ezért tovább kell lépnünk, és meg kell vizsgálnunk, hogy a digitalizációnak mi a kontextusa a jelenlegi ipari környezetben – mondja Vicze Gábor. – Én úgy látom, hogy a jelenleg érezhető legfontosabb, és az utóbbi néhány évben nagyon felgyorsult trend az, hogy a hosszú távú nagy szerződések, hatalmas terméksorozatok ideje lejárt. Az üzleti környezet is sokkal hektikusabbá vált, másrészt pedig az ügyféligények is egyedivé kezdenek válni. Erre a változásra kell választ találni, és ebben lesz hatalmas szerepe a digitalizációnak.”
A megváltozott igényre adott leghatékonyabb ipari válaszok egyike az úgynevezett mass customization (személyre szabott tömeggyártás), amelynek alapjai az informatikából származnak. A nevéből is sejthető, hogy ez a gyártási filozófia egyesíti magában a személyreszabhatóságot és a megrendelői igények dinamikus változásához való flexibilis alkalmazkodás képességét. Eközben őrzi a tömeggyártás költségtakarékosságát és nagy kapacitását.
Digitalizációs lehetőségek
Az informatikai kifejezések begyűrűzése más iparterületekre korántsem meglepő, hiszen az Ipar 4.0 elválaszthatatlan a számítástechnikától és az elektronika térhódításától. Ugyancsak az informatikában honosodott meg először, majd onnan kezdett átterjedni az ipari gyártási szektor szinte minden szegmensére egy másik kifejezés, amelyet ugyancsak meg kell tanulnunk: ez a manufacturing as a service, vagyis a gyártás mint szolgáltatás.
Ez együtt jár a termékek egyedi testreszabhatóságával, az eseti megbízásokkal és a termékparaméterek gyors, akár rendszeres változtatásával, valamint a gyártási folyamat teljes digitalizációjával. Ezáltal sokkal jobban mérhetővé, kontrollálhatóvá és könnyen módosíthatóvá válnak a folyamatok. Hazánkban ez az átalakulás a legtöbb cég esetében még csak a kezdeti stádiumban jár.
„A magyar gyártóvállalatok elkezdtek azon gondolkodni, hogy milyen digitalizációs lehetőségek állnak előttük, és legfőképpen hogyan tudnák digitalizálni a teljes gyártási folyamatot” – folytatja Vicze Gábor.
De vajon ez mennyire reális kép a magyar gazdaságról? Hiszen általánosnak tekinthetők azok a laikus vélekedések, melyek szerint az iparfejlesztésnél nem azokat a megoldásokat kell szem előtt tartani, amelyek még a nyugat-európai, távol-keleti vagy észak-amerikai versenytársak üzemeiben is high-endnek számítanak, hanem a szűkös anyagi lehetőségek miatt az alapvető hiányosságokat kell először orvosolni. A modernizáció sokak gondolkodásában összekapcsolódik a megnövekedett költségekkel – a beruházásokat illetően mindenképpen –, és sokan nincsenek meggyőződve, hogy ezek a ráfordítások belátható időn belül megtérülnek. Az Ipar 4.0 összefoglaló névvel illetett fejlesztések támogatói azonban ugyancsak üzleti kényszerekkel indokolják a reformok szükségességét. Az ő érvelésük szerint egyszerűen nincs B opció azoknak a cégeknek, amelyek a 21. században továbbra is fenn akarnak maradni.
Vicze Gábor arra hívja fel a figyelmet, hogy – éppen az ehhez hasonló vélekedések megváltoztatása érdekében – az elmúlt időszakban számos érzékenyítő projekt zajlott le, amelyben az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) élen jár. E projektek segítségével a magyar cégvezetők közül már igen sokan eljutottak odáig, hogy felismerték: az Ipar 4.0 megoldások fontosak és szükségesek számukra, sőt gyors üzleti megtérülést hoznak. Ezek után a vállalatok egy részénél már inkább azon gondolkodnak, hogy ez náluk milyen fejlesztéseket jelent, és milyen intézkedéseket tesz szükségessé.
Viszont ez az a fázis (vagyis a költségkeret és a fejlesztések beruházásigényeinek összeegyeztetése), ahol a legtöbb cég elakad. A továbblépéshez komoly szemléletváltásra van szükség, ami magában foglalja a cégek közötti tudásmegosztást. Ez utóbbi nem minden cég megszokott gyakorlatának a szerves része. A paradigmaváltások viszont óhatatlanul is ellenérzéseket fognak kelteni némely szereplőkben. Részben amiatt, hogy sokan érdekeltek a korábbi technológiák megőrzésében, részben pedig nem biztosak benne, hogy a digitalizáció világában jelentkező új típusú kihívásoknak meg tudnak majd felelni a régi világban szerzett ismereteikkel.
„A technológiai fejlődés olyan sebességgel halad, hogy az új technológiákkal szinte összehasonlíthatatlanul hatékonyabbá és kontrollálhatóbbá válik a gyártás folyamata. Ez a globális trend előbb-utóbb minden gyártót nyomás alá fog helyezni, akár tudomást akar venni róla, akár nem – magyarázza Vicze Gábor. – A cégek többsége nem úgy fog szembesülni az Ipar 4.0 irányú fejlesztésekkel, hogy valaki explicite tájékoztatja és meggyőzi őket erről a lehetőségről, hanem azt fogják tapasztalni, hogy a vevői igények többé már nem maradnak állandók éveken keresztül, hanem akár néhány hetente is megváltozhatnak. A folyamatosan megjelenő új – és az ezzel párhuzamosan eltűnő régi – igények miatt pedig arra fognak kényszerülni, hogy folyamatosan újraszervezzék a gyártási mechanizmusokat, a gyártási tervet.”
Nincs általános érvényű recept
Számos cég máig nem digitalizálta a gyártási tervezést. Az analóg megoldások jól működhetnek a megszokott stabil környezetben, de a változó feltételek közepette hatalmas versenyelőnyre tesz szert az, akinek a gyártási tervei eleve rugalmas, könnyen átalakítható platformokon készültek. A digitális megoldások egyszerűvé teszik például a különböző forgatókönyvek (megváltozott körülmények esetén várható szcenáriók) futtatását. E tudás birtokában szinte azonnal tudnak reagálni a váratlanul beérkező ügyféligényekre is, és gyorsan pontos információval tudnak szolgálni például arról, hogy mennyi időre van szüksége a cégnek a megrendelt terméksorozat legyártásához.
A gördülékeny átalakítást alapos tervezésnek kell megelőznie. Ehhez a cégvezetőknek tisztában kell lenniük azzal, hogy az ő vállalatuk esetében melyek azok a területek, technológiai lépések, amelyek fejlesztésével a legtöbb, a nyereségben is realizálható haszon. Vicze Gábor véleménye szerint a digitális fejlesztések akkor lehetnek sikeresek, ha azokat a piaci igények motiválják. Tehát nem az a végső cél, hogy a cég Ipar 4.0 (vagyis digitális) megoldásokat használjon, hanem az, hogy a működése hatékonyabbá váljon.
„Minden cégnek egyedileg kell áttekintenie azt, hogy melyek azok a területek, ahol az adott gyáron belül növelni lehet a hatékonyságot – mondja Vicze Gábor. – Tehát például melyek azok az üzleti potenciálok, ahol a jelenlegi gyártás átalakításával költségmegtakarítás érhető el.”
A jelen arról szól, és ez már az utóbbi évtizedekben is jellemző volt, hogy az élet minden területén megjelent-megjelenik a számítástechnika. Komputerek üzemelnek a telefonjainkban, a tévékben, az autókban. Teljesen természetes – gondolhatják a laikusok –, hogy ez a digitális átalakulás már a gyárakban is rég végbement. Jogos tehát a kérdés, hogy az Ipar 4.0 miben hoz alapvető paradigmaváltást a „számítógépeket használó gyárakhoz” képest, ami már évtizedek óta nem újdonság senki számára.
A szakértő szerint az Ipar 4.0-t igazán befogadó cégeket az különbözteti meg alapvetően a ma általánosnak számító vállalatoktól, hogy előbbiek azonnal digitalizálják a gyártás során keletkező adatokat. Ezt az információt aztán automatikusan továbbítják a folyamatokat felügyelő szakembernek, illetve a gyártást irányító számítógépnek, amely a mechanizmus magától értetődő elemeként automatizált döntéseket hoz a termelés hatásfoka javítása (vagy szinten tartása) érdekében. Az adatok azonnali digitalizációjával akár a teljes gyártási folyamat elérhetővé válik a cégvezető számítógépén, mobiltelefonján. Ő pedig szüntelenül információt kaphat arról, hogy éppen hol tart egy megrendelés teljesítése.
Vagyis a működés ellenőrizhetővé válik valós időben, így a vezetők igen hatékony eszközt kapnak a kezükbe a folyamatok racionalizálása érdekében. Az Ipar 4.0 tehát egy eszköz, és az ezt használók rátermettségén, ismeretein múlik, hogy milyen eredményesen használják fel a benne rejlő lehetőségeket. Önmagában a technológia nem jelent megoldást az összes problémára. Fontos például, hogy a dolgozók számára hogyan ismerteti a cégvezetés a digitalizációs fejlesztéseket. Nem kizárható, hogy a munkavállalók egy része a digitális folyamatkövetésben újabb ellenőrző eszközt fog látni, amely esetleg hátrányosan érintheti őt, illetve az állását. Viszont a rátermett, szorgalmas dolgozóknak az új rendszer előnyöket tartogathat.
Ha a munkavállaló többféle eszközhöz ért, és a munkája hatékonyabb, gyorsabb, pontosabb, mint az átlagé, akkor a digitalizált folyamatirányítási megoldások révén e tény azonnal transzparenssé válik a vezetőség számára is (miközben a hagyományos gyári struktúrában talán nem figyeltek volna fel soha a kivételes képességeire). A munkahelyi vezetők kezébe ezáltal objektív értékelési eszköz kerül, amelynek révén a teljesítményalapú bérezés a valóságos viszonyokat fogja tükrözni. Ez valóban versenyhelyzetet teremthet a dolgozók között, ugyanakkor a cégnek az az érdeke, hogy az igazán elhivatott és tehetséges munkavállalókat díjazza kiemelten, mert ez is hozzájárul ahhoz, hogy sikeresebbé váljon a termelés és az egész vállalat.
Számszerűsíthető előnyök
„Szinte minden cégnél problémát szokott okozni a rendelések és a rendelkezésre álló erőforrások (munkavállalók, gépek) összehangolása, így ez egy olyan kérdés, amelyen szinte minden vállalat esetén lehet javítani a digitalizáció segítségével – érvel Vicze Gábor. – Az igények és a kapacitások összehangolásából áll elő a termelési terv, amelyet a legtöbb cég jelenleg egy Excel-táblában vezet. Pedig erre már remek automatizált megoldások vannak, amelyek azonnali hatékonyságnövekedést eredményezhetnek.”
Nagy kihívás az is, hogy e befektetések megtérülése nem olyan könnyen megbecsülhető, mint például a gyártási infrastruktúra fejlesztésének hozadéka. A szakértő példája szerint, ha a vezetők a fejlesztésekre elkülönített pénzt egy új gépre költik, akkor nagyon egyszerűen tudják kalkulálni, hogy mekkora lesz a megtakarítás, vagyis mennyivel fog csökkenni a költség, és mennyivel fog nőni a kapacitás. A digitális megoldások hatása nem ennyire magától értetődő. Számos előny szolgálhatja a hatékonyságot, például a gyártási folyamat átláthatóságának növekedése, a kontrollképességek fejlődése, az adminisztrációra fordítandó erőforrások csökkenése, és ezzel együtt az alaptevékenységre fordítható erőforrások bővülése. Ezeket átgondolva mindenki érzi, hogy itt alapvető hatékonyságnövekedési potenciál van, de ezt nehéz megfogni, és még nehezebb számszerűsíteni.
Az Ipar 4.0 szemléletű fejlesztések indoklásához azonban mégis számszerűsíteni kell a várható előnyöket, hiszen egy megfontolt cégvezetőt csak a korrekt és matematikailag is értelmezhető előrejelzések győzhetik meg arról, hogy a digitális fejlesztésekre költsön el meglehetősen komoly összeget. Természetesen számos kutatócég végzett az elmúlt években és végez folyamatosan felméréseket a digitalizáció pénzben (illetve egyéb módokon, például a környezeti terhelés, a szén-dioxid-kibocsátás csökkenésében) kifejezhető hatásáról. Vicze Gábor szerint a felmérések általános eredménye az, hogy e fejlesztések beváltják a hozzájuk fűzött reményeket. Nem lehet ugyanakkor általánosan ítélkezni (és ezáltal általános érvényű receptet adni) az Ipar 4.0-ról. Minden ipari szektort, sőt minden céget és minden digitalizációs megoldást külön-külön kell értékelni, az összes ható tényező számbavételével.
Fontos tényező az is, hogy valós félelem él az alkalmazottak egy részében azzal kapcsolatban, hogy az automatizálás munkahelyek megszűnésével fog járni. Márpedig az alkalmazotti elégedettség, biztonságérzet lényeges eleme a termelékenységnek. Vajon hogyan lehet összeegyeztetni az alkalmazottak létbiztonságát az Ipar 4.0 következtében átalakuló munkaigényekkel, illetve a bérköltségek csökkentésének megnyíló lehetőségeivel?
„Magyarország esetében teljesen alaptalan az a félelem, hogy az ipari termelés automatizálása munkahelyek megszűnésével fog járni – vélekedik Vicze Gábor. – Az első dolog, amit egyértelműsítenünk kell, hogy ez a folyamat, az Ipar 4.0 térnyerése így is, úgy is megtörténik. Az egyetlen kérdés, hogy csak máshol történik meg, vagy nálunk is. Az csak illúzió, hogy ha a magyar cégek kimaradnak belőle, akkor az ott dolgozók megtarthatják az állásukat, hiszen ha a hazai vállalatok kimaradnak e globális trendből, akkor képtelenek lesznek megőrizni vagy fejleszteni a versenyképességüket. Emiatt teljesen biztos, hogy munkahelyek fognak megszűnni.”
Lehetőség és kényszer
Vagyis a digitalizáció és az automatizáció nemcsak lehetőség, hanem a jelenlegi világpiaci környezetben kényszer is. Ez lehet a túlélés – és ezáltal az alkalmazottak foglalkoztatásának – záloga. Eközben azt sem szabad elhallgatni, hogy azoknál a cégeknél, amelyek elindulnak ebbe az irányba, nyilvánvalóan át fog alakulni a foglalkoztatási struktúra. Ugyanakkor a szakértő szerint valószínű, hogy több munkahely jön majd létre a cégeknél, mint amennyi megszűnik, mert a vállalatok által nyújtott gyártási szolgáltatások hozzáadott értéke növekedni fog.
Az Ipar 4.0 a globális gazdaságon végigsöprő változások gyűjtőneve, és az elemzők szerint az ehhez való alkalmazkodási képesség fogja nagymértékben meghatározni, hogy a következő évtizedekben mely cégek, és rajtuk keresztül mely régiók lesznek sikeresek a világpiacon. Az államoknak ezért érdekük segíteni a hazai cégeket, hogy azok minél nagyobb eséllyel indulhassanak ebben az új világversenyben. De vajon Magyarország hogyan áll e tekintetben? Vicze Gábor szerint erről sem lehet általánosságban beszélni, hiszen a digitalizáció összefoglaló kifejezés számos, egymással csak távolról összefüggő jelenséget, infrastrukturális tulajdonságot takar. Emiatt igen különböző fejlettséget érhetnek el egyazon régióban, illetve egyazon országban is.
„Magyarország az internetinfrastruktúra kiépítettsége tekintetében nagyon jó helyen áll világviszonylatban is. Ugyanakkor a vállalatirányítási rendszerek használatának szempontjából még európai összehasonlításban sem tartozik a vezető országok közé – hoz példát Vicze Gábor a fejlettségbeli ellentmondásokra. – Az elmúlt években ígéretes fejlődési folyamat indult el. Ennek leglátványosabb eleme, hogy megszületett Magyarországon az Ipar 4.0 stratégia. Az IVSZ és az Ipar 4.0 Platform is népszerűsíti a digitalizációs megoldásokat, és igyekszik a szereplőket érzékenyíteni, a tudatukat formálni. De az is biztos, hogy még sokkal több eszközre lenne szükség a szemléletváltás térnyeréséhez. Fontos a 2021–2027 közötti európai uniós fejlesztési tervekbe integrálni az Ipar 4.0 projekteket, a digitalizációt. Ez minden magyarországi cég érdeke.”
Az Európai Uniónak van ipari digitalizációs stratégiája, azonban a szakértők a hiányosságokat is megfogalmazzák. Miközben elismerik, hogy a kontinensen is megvalósulnak fejlesztések, arra hívják fel a figyelmet, hogy az EU csak akkor lesz képes az Egyesült Államokkal és Kínával felvenni a versenyt az ipari termelésben, ha célzott kormányzati támogatások történnek. A fejlesztések gyorsasága részben pénzkérdés, de hasonlóan fontos feltétele ennek a technológiák és a szolgáltatások elérhetősége. Az Ipar 4.0 meghonosítása azért sem egyszerű, mert interdiszciplináris tudás szükségeltetik hozzá. Szükség van a gyártáshoz, a menedzsmenthez, az informatikához értő szakemberekre is. „E három szakterületnek kell összekapcsolódnia ahhoz, hogy az Ipar 4.0 megoldások egyáltalán elindulhassanak, és megvalósulásuk esetén sikeresek legyenek” – szögezi le Vicze Gábor.•