Központosított jogosultságkezelés vállalati környezetben – IdMatrix
A jogosultságkezelés alanyai általában az adott vállalat alkalmazottai, valamint olyan külsős dolgozók, akiknek – munkájuk elvégzéséhez – hozzáférést kell biztosítani. A jogosultságkezelés során ezek a személyek hozzáférést kapnak a menedzselt rendszerhez, és az ily módon létrehozott felhasználók számára jogosultságokat állíthatnak be, illetve vehetnek el.
Heterogén és/vagy egyedi fejlesztéseket is tartalmazó környezetekben ez támogató rendszer nélkül nem biztosítható megfelelően.
A piacon elérhetőek neves gyártók költséges és kevésbé rugalmas megoldásai, azonban tapasztalataink szerint ezek az esetek többségében nem képesek maradéktalanul kielégíteni a megrendelői igényeket.

Az Innomatrix Services Kft. IdMatrix rendszere költséghatékony megoldást biztosít a központosított jogosultságkezelés problémáira, legyen szó akár teljesen egyedi technológiai rendszerekről vagy standardizálható irodai környezetekről.
Eddigi tapasztalataink szerint a vállalaton, vállalatcsoporton belüli szervezeti átalakulások jelentős terhet róttak mind a HR, mind az informatikai üzemeltetésre. Mindez e megoldás alkalmazásával az integráció révén nagymértékben egyszerűsíthető, hiszen a szükséges változtatások automatikusan érvényre jutnak. Mindemellett a vállalatcsoporton belül szükséges együttműködés és a szervezeteken átívelő folyamatok is egyszerűsödnek.
A megfelelő informatikai biztonsági irányelvek alkalmazásával kialakított jogosultságkezelési folyamat során szoros együttműködésre van szükség a humán, az üzleti, a biztonsági és az informatikai területek, valamint a felhasználók között, így biztosítva a folyamat hatékony működéséhez szükséges információáramlást. Ezek a feladatok a folyamat minden résztvevőjére komoly terheket rónak, hibalehetőségeket rejtenek, esetleges nem megfelelőségük kihat a cég működésére, biztonsági kockázatokat rejtenek magukban.
- teljes jogosultságkezelési munkafolyamat elektronikus leképezése és végrehajtása (igény feladása egységesített módon, jóváhagyások és elutasítások kezelése, beállítása);
- támogatott rendszerek nagy számban állnak rendelkezésre (Microsoft, Oracle, SAP, Cisco stb.);
- rugalmasan illeszthetőek az egyedi alkalmazások;
- szerepkör alapú jogosultságkezelés támogatása;
- adminisztratív szerepkörök (például jóváhagyás) delegálása;
- kizáró és megkövetelő szerepkörök kezelése;
- automatikus jóváhagyási eszkaláció;
- beállítók értesítése, feladat hozzárendelése;
- automatikus beállítás támogatása;
- automatikus jogosultság-visszavonás távozó munkavállalóknál;
- egyedi jogosultságkezelési folyamatok automatizálása (például részleges jogosultság megvonása, ha a munkavállaló szervezeti egységet vált, időszakos jogosultságmegvonás munkavállaló tartós távolléte esetén);
- automatizált felhasználóértesítés;
- egyszerű riportolási lehetőség (személyenkénti jogosultságtörténet, adott rendszer beállított jogosultságainak felülvizsgálata stb.);
- különböző minősítésű rendszerek, hálózatok adatdiódán keresztüli integrációja.
Az IdMatrix rendszer funkcionalitásából eredő automatizmusokon keresztül képes tehermentesíteni a résztvevők mindegyikét a biztonsági szint emelése és a szükséges időráfordítások számottevő csökkentése mellett.
Mivel a felhasználók munkavégzéséhez szükséges jogosultságok töredék idő alatt rendelkezésre állnak, az adminisztratív teendők csökkennek, így az IdMatrix központosított jogosultságkezelő rendszer alkalmazása közvetlenül növeli a hatékonyságot. A megoldás előnye, hogy a kialakított mechanizmusok alapján erősíti a szabályoknak megfelelő működést.

Mivel a rendszer naprakészen kezeli a munkavállalók státuszát, szerepköreit, szervezeten belüli pozícióját, a licencgazdálkodás optimalizációját is elősegíti.
Az elmúlt időszak tapasztalatait alapul véve fejlesztette ki az Innomatrix Services Kft. a saját, IdMatrix megoldását, amely moduláris felépítésének köszönhetően teljes mértékben testre szabható, a kialakítás során minden ügyféligény teljesíthető, és akár Cloud környezetekben is alkalmazható.•