2023. augusztus 2.

Szerző:
Bencze Áron

Hogyan lehet valaki jó streamer?

Noha sokak számára értelmezhetetlen jelenség, ám napjainkra a videójáték-közvetítés lett a fiatalabb generációk televíziója. Az elmúlt években külön iparág épült a streamingre, amely hosszú órákra képes a képernyő elé szögezni a közön­ségét. De vajon milyen rendszeres tartalom­gyártásra van szükség a sikerhez? Hogyan alakíthatunk ki közösségi életérzést a követő­táboron belül? És mire kell figyelni a technikai háttér kialakításakor?


Látta már korábban kedvenc streamerét videójátékokkal játszani és rajongókkal beszélgetni? Tetszett, ahogy másodpercenként záporoznak a lájkok, az elismerő kommentek, és a szponzori támogatások is csábítóak voltak? Az pedig végképp vonzó volt, hogy egyórányi közvetítéssel érte el az aznapi sikereket? Nyilván ilyenkor pattan ki az isteni szikra, és fogalmazódik meg sokakban a gondolat: „Ezt én is könnyedén meg tudnám csinálni!” Aki így gondolja, nem az első, aki azt hiszi, hogy ez egy pofonegyszerű műfaj, könnyed ujjgyakorlat.

A streaming (streamelés) adatátviteli megoldás, médiatartalom (film, zene), játék menete vagy egyéb tevékenysége élőben, interneten való megosztása.
A streamer olyan e-sport-játékos, aki az interneten közvetíti, ahogy játszik.

Naponta több ezren vágnak bele az élő közvetítések világába olyan platformokon, mint a Twitch, a YouTube, az Instagram és a Facebook, sokan közülük abban a reményben, hogy hamar profi streamerekké válnak. Mégis kevesek kiváltsága a siker. Hogy miért? a világ leg­látogatottabb streaming platformján, a Twitchen több millió aktív csatorna található, és az érdeklődők a belépés pillanatában minimum több tízezer élő közvetítésből szemezget­hetnek egyszerre, azaz rendkívül éles a verseny a streaming piacon, a követő­tábor kiépítése pedig rengeteg időt – akár éveket is – és sok munkát igényel a játékok közvetítésén túl. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a gaming piac mellett népszerű főző­csatornák, élő művészetet közvetítő műsorok, zenei előadások és közéleti témákat feldolgozó beszélgetős csatornák színesítik a választékot.

A profi streamerek elmondása szerint nincsen tuti recept a sikerhez, de a kezdőknek mindenképpen le kell győzniük a kamerával szembeni lámpalázat, folyamatosan fenn kell tartani az élőzés alatt az érdeklődést, azaz nem szabad hagyni kisebb üresjáratokat sem. A sikeres tartalomgyártáshoz nem elegendő, ha tehetségesek vagyunk egy adott játékban, fontos, hogy kommentálni is tudjuk mindazt, ami a képernyőn látható.

Nem utolsósorban a nem verbális jelzések, mint például a testbeszéd, az arckifejezés és az általános testtartás is fontos szerepet játszik a közönséggel való kapcsolat felépítésében.

A mikrofontól a kameráig

Nézzük a streamelés technikai hátterét is. Abban az esetben, ha hosszú távon szeretnénk streamelni, ajánlott a gaming PC mellett egy kifejezetten közvetítésre használt, erősebb processzorral és videókártyával támogatott számítógépet is beszerezni. A grafikus kártyák esetében elsősorban olyan modelleket érdemes preferálni, amelyekben már helyet kapott a gyártó NVENC enkódere, amelyet kifejezetten játékok rögzítésére terveztek, így maga a kép felvétele minimális hatással van a processzorra és a GPU-ra (grafikus feldolgozó egység) is, vagyis kihasználhatjuk azok maximális teljesítményét. Ezzel a választással egyrészt tehermentesítjük azt a gépet, amelyen játszunk, másrészt növeljük a játékbeli teljesítményünket és egyben a streaming minőségét is.

Természetesen elengedhetetlen a stabil és erős internetkapcsolat: 20 Mbps feltöltési sebességgel akár már HD felbontásban is tudunk streamelni. Az OBS nevű ingyenes streamer program segítségével bárki belevághat az élőzésbe, csupán le kell tölteni az alkalmazást, beírni az adott platform (Twitch, YouTube) streamkulcsát, ahol élő közvetítést szeretnénk indítani, és kezdődhet is a streaming.

Ezért a streamelők számára alap a jó minőségű webkamera és mikrofon beszerzése. A két eszköz közül érdemes a mikrofonra helyezni a hangsúlyt, ugyanis a beszűrődő zajok és a nehezen érthető szöveg hamar elveszi a nézők kedvét az élő adás követésétől.

A streamerek döntő többsége nem stúdióban, profi körülmények között dolgozik, éppen ezért rendkívül lényeges szempont a periferiális hangok beszűrődésének a minimalizálása. Nemcsak a porszívó vagy a mosógép zajait kell ezen érteni, de játék közben kattog az egér és a billentyűzet, sőt dolgoznak a gép ventilátorai is. A mikrofonok jelentős részéhez tartozik egy könnyen telepíthető szoftver is, ennek jóvoltából a hangsávokkal is tudunk játszani, és streamelés közben a lehető legjobbat hozhatjuk ki a csatornánkból. Kezdőknek például jó választás lehet a SPC GEAR SM900, a HyperX QuadCast vagy a RAZER Seiren X trióból bármelyik darab. Mindhárom mikrofon egyszerűen szerelhető, az SPC esetében extrát jelent, hogy egy rögzítőkarral egészítették ki, így egyenesen ülve is közvetlenül a mikrofonba lehet beszélni. Az alacsonyabb árért cserébe viszont egy kényelmi funkcióról le kell mondani, ugyanis a hangerőt nem lehet állítani. A HyperX QuadCast jóval több kiegészítő funkciót kapott, a mikrofon például érintésre pirosan kezd világítani, ami kiváló kellékelemként működhet egy élőzés közben, a hangerőt lehet szabályozni, sőt a mikrofont különböző funkciókban is lehet használni, úgymint egyszerű streamelés, kétszemélyes interjú és többszemélyes podcast. A RAZER Seiren X méretéből és kidolgozásából fakadóan utazásokkor is bevethető, a hangerő-szabályozó mellett pedig külön gomb jelzi, mikor van be- vagy kikapcsolva a mikrofon. A széria egyik gyenge pontja a kábel hossza, ami a másik két darabhoz képest jóval rövidebb. Természetesen az, aki több pénzt tud áldozni a hangminőségre, jobb eredményeket érhet el. A drágább, kizárólag a hang rögzítésére specializálódott mikrofonok számottevően részletgazdagabb hang felvételére alkalmasak; némi utómunkával szebb hangot nyerhetünk ki, mint egy készre szerelt, USB-s hangrögzítőből. Az ennél is komolyabb kategóriát képviselő kondenzátoros mikrofonok jellemzően XLR csatlakozóval működnek, ami a legtöbb számítógéppel nem kompatibilis, ezért szükség lesz egy audiointerfész beszerzésére is.

 

Kik a legnépszerűbb streamerek?
Az egyre bővülő streaming piac folyamatosan növekszik, de a videójátékos élő adások frontján a YouTube és a Facebook Gaming számai továbbra sincsenek sehol, az élő játék és az e-sport fellegvára a Twitch.tv maradt. Az Amazon szolgáltatása hosszú évek óta a legmagasabb követőszámot generálja, és – néhány kivételtől eltekintve – minden legnagyobb streamer jelen is van ezen a platformon. A népszerűségnek és a sikernek számos kritériuma lehet: a Gamestar idén tavasszal a legegyszerűbb megoldást választva összeszedte és követőszám alapján sorba is rendezte a legnagyobb követőtáborral rendelkező Twitch-streamereket. Két Top 10-es listát is összeállítottak, a nemzetközi listára olyan profilok kerülhettek fel, amelyek a legutóbbi időszakban is aktívak voltak, és angolul közvetítenek. A magyar elithez tartozáshoz minimum 90 ezer követőre volt szükség, legalábbis a 10. pozícióban található, FIFA2023-ra specializálódott Rekal ennyi feliratkozóval büszkélkedhet. A lista egyetlen női tagja, Kittina azonban nemcsak játékok közvetítésével szerezte népszerűségét, műsoraiban a közéleti és influenszer témák is gyakran előkerülnek.

A leglátogatottabb magyar csatorna egy duóhoz, Pistihez és Janihoz köthető, a „WearetheVR” gaming- és techvilágot bemutató szórakoztató tartalmaival eddig mintegy 575 ezer követőt tudott bevonzani. Munkásságuk folyamatos: minden hétköznap reggel egy beszélgetős műsorral – amelynek címe Happy Hour – indítanak, később pedig több órán keresztül játékokat közvetítenek. Tavaly ők ültették le a legtöbb nézőt egy adott pillanatban a Twitch elé magyar nyelvű anyaggal, 14 882-es peaket értek el június 12-én az Xbox & Bethesda Games Showcase alatt.

Kilépve a Kárpát-medencéből egészen más számokkal találkozhatunk: nemzetközi szinten már milliós követőszám az általános, a Top 10-hez minimum hatmillió a kvóta. Ezt a bűvös számot – csakúgy, mint Magyarországon – itt is egyetlen női streamer ugrotta meg, Pokimane, akinek hazánk lakosságszámához egészen közeli, 9,3 milliós tábora van. A dobogó harmadik fokán a lövöldözős játékok veteránja, Shroud található, aki jelenleg saját játékának fejlesztésén is dolgozik. A nemzetközi színtér legbefolyásosabb tartalom­gyártója pedig az olykor lila, máskor neonzöld vagy éppen lángvörös hajú Ninja, aki 2011-ben kezdett el streamelni a Twitch elődjének számító Justin.tv-n, amivel saját elmondása szerint már akkor napi 100 dollárt keresett. Mostanság egészen biztosan az összeg mögött lehet néhány nulla…

Ami a képi világot illeti: igen nagy népszerűségnek örvend a Logitech erre a területre fókuszáló webkamerája, a C922 Pro Streamer. A készülék maximális felbontása 1080 pixel, ám ezt csak 30 FPS (a Frame Per Second kifejezés azt mutatja meg, hogy másod­percenként hány alkalommal frissül a kép egy videó esetében) mellett tudja, 720 pixel mellett azonban már 60 FPS-re is képes. A készülék sztereó hangminőséget tud felvenni, sötétben is hatékonyan működik, nem lesz élvezhetetlenül homályos és szemcsés a kép. A web­kamerának van háttér-eltávolító funkciója, azonban ez mind szoftveresen történik, emiatt aztán számítanunk kell némi hardveres igényre a streamer program és a játék mellett. A kamera extráit az AutoFocus és az auto light correction funkciója jelenti. A Microsoft LifeCam HD–3000 a legnagyobb beépített mikrofonnal rendelkezik, amely tiszta minőségű hangot biztosít különböző körülmények között is. A webkamera gyengéje, hogy mindössze 720 pixel minőséget képes rögzíteni 30 FPS-en.

A látvány fokozásához hasznos lehet még egy zöld háttér beszerzése is, ezzel fokozhatjuk a streaming minőségét, ugyanis jóval kevesebbet fogunk kitakarni a streamelt játékból. A hang- és fénytechnika segítségével még komplexebb élményt nyújthat a követőknek. Az, hogy mi látható a streamer webkamerájában, legalább annyira fontos, mint az, hogy maga a közvetítő hogyan néz ki, éppen ezért az igazán profik még a háttérre is figyelnek, amihez sokan színes LED-szalagot, világító billentyűzetet, gépházat vagy fejhallgatótartókat használnak.

Mitől tűnhet ki csatornád a többi közül?

A streamelés is munka, vagyis a követőbázis kialakításához és fenntartásához folyamatos tartalomgyártásra van szükség.

Aktivitásunkról adjunk hírt minél több platformon, a különféle közösségi­média-felületekről ugyanis új érdeklődőket vonzhatunk streaming platformunkra. Az igazán tapasztalt streame­reknek nem pusztán nézői, hanem elkötele­zett követőik vannak, akikkel folyamatos kapcsolatban állnak. Ehhez olyan interaktív elemekre van szükség, mint kérdések-válaszok játékok vagy közvéle­mény-kutatások bevezetése, ami a változatos­ság mellett érdekes képet is nyújt a követő­tábor gondolkodás­­módjáról. A jótékonysági adomány­gyűjtés is kiváló arra, hogy a streamerek aktivitásra buzdítsák közönségü­ket, ráadásul ezzel közösségi életérzést is teremt­hetnek a csatornáikon. Az együtt­­működés és a hálózat­építés szintén fontos szerepet játszhat a követő­szám növelésében. A partnerség más közvetítők­kel számos lehetőséget jelenthet, például a vendég­szereplés egymás csatornáin, egymás népszerűsítése a közösségi médiában, vagy akár együtt­működés az élő közvetítések során. Az ilyen kooperáció nemcsak új nézőket hozhat, de olyan friss és más tartalmakat is, ami fenntartja az érdeklődést, és mélyebb elkötelező­­dést alakíthat ki a követőkben.

Egy biztos, akkor lehet bárki igazán sikeres, ha élvezi, amit csinál, mert az átjön a tartalomban is. És még valami: háttérbe kell szorítani az egót. Ebben a műfajban könnyen kap kritikát az ember, megfelelni pedig nem lehet mindenkinek…•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka