Hol tart a szenzorok forradalma?
A szenzorok jelentősége az utóbbi két évtizedben értékelődött fel igazán, amióta a telematikai adatokat az internet segítségével már lehetséges felhőkben tárolni és megosztani. A technológiai fejlesztések jóvoltából az érzékelők egyre intelligensebbekké válnak, és méréseik is jóval pontosabbak, mint korábban. Egyetlen okostelefon már több mint húsz szenzort tartalmaz, egy elektromos autó pedig több százat. A szenzorok mára szinte mindenütt jelen vannak, biztonságosabbá teszik a járműveket, „átírták” az ipari automatizáció fogalmát, forradalmasították az egészségügyi megoldásokat, és a klímavédelemhez is egyre nagyobb mértékben járulnak hozzá.
Az élet őrzői
Az életmentésben és a katasztrófaelhárításban is aktív szerep jut a legújabb szenzoroknak. Az Egyesült Államokban például a 911-es segélyvonalra érkező hívások esetén a telefonokba épített légnyomásszenzorok adatai alapján a diszpécserek nemcsak azt látják, honnan érkezik egy segélykérés, hanem azt is, hogy hanyadik emeletről. Ez az információ nemcsak a felhőkarcolók esetében, de akár a hagyományos lakótelepeken is életmentő lehet.
A Kaliforniai Egyetem San Diegó-i munkatársai idén év elején egy olyan, akár 24 órán keresztül viselhető eszközt fejlesztettek ki, amelynek segítségével folyamatosan figyelhető a szív működése. A mintegy 2 × 2 centiméteres miniatűr szenzort tartalmazó fejlesztés rugalmas, mozgás közben sem irritálja a bőrt. A szívultrahangtapasz viselésével korábban észrevétlen tünetek alapján már a korai szakaszban felismerhetővé válnak egyes betegségek, a miniatűr szenzor pedig nemcsak a bal kamráról, hanem az egész szívről képes folyamatosan képet alkotni, és a kutatók arra is felhívták a figyelmet, hogy alkalmazható más szerveknél is, akár a gyomornál, vesénél vagy a májnál. Az ultrahangtapasz prototípusa egyelőre kábellel kapcsolódik a számítástechnikai eszközhöz, azonban a tervek szerint vezeték nélküli kapcsolatra cserélik.
Egy svájci kutatócsapat már korábban kifejlesztett egy vezeték nélküli jeladóval és saját áramforrással ellátott vérképelemző chipet, és ennek köszönhetően nem szükséges a pácienstől időről időre vért venni,
mivel a mérőrendszert a bőr alá ültethetik be az orvosok. A véranalízis-rendszer krónikus betegségek kontrollálására és gyógyszeres kezelésen áteső páciensek állapotának folyamatos megfigyelésére alkalmas. A bőr alá ültetett szenzor Bluetooth-technológiával kommunikál, a begyűjtött adatokat mobiltelefonon továbbítja a rendszer az orvosoknak. A műszer saját áramforrással rendelkezik, amely néhány hónapig képes működtetni a szenzort.
Néhány éve egy érdekes projektbe kezdtek Indiában, a több tízmilliós Delhi légszennyezettségének nyomon követésére, miután a település a „világ legszennyezettebb városa” címet kapta az Egészségügyi Világszervezettől; riksákra rögzített szenzorokat használtak. A hagyományos levegőminőségi mérésekkel ellentétben, amelyek mindig ugyanarról a helyről vesznek mintát, a projekthez telepített érzékelők közvetlenül a forgalmi dugókból, piacokról és lakónegyedekből származó adatokat gyűjtöttek a város egész területén, és 30 másodpercenként továbbították a projektet életre hívó SocialCops adatplatformjára.
Minden eszköz tartalmaz egy levegőben lévő részecskeérzékelőt, egy GPS-egységet, valamint egy cellás antennát. Mindössze öt riksa segítségével az óránkénti szennyezési értéket átlagosan 600 adatpont 15 ezer különböző leolvasásából számították ki. A tét nem volt kicsi, miután a légszennyezettség naponta úgy 80 ember halálát okozza Delhiben. A levegő télen hónapokon át fojtogató, mivel az erős hideg felfogja a port, a járművek kibocsátását és a terményhulladék égéséből származó füstöt. Miután a légszennyezettség mértéke napjainkra sem változott érdemben, az indiai kormány tavaly már egy olyan, szűrőkkel felszerelt motoros sisak népszerűsítésébe kezdett, amely a levegőben található szennyezőrészecskék 80 százalékát megszűri. Az államilag támogatott Shellios Technolabs nevű startup bukósisakját légtisztító egységgel látták el, emellett cserélhető szűrőmembránnal és hat órán át működőképes akkumulátorral szerelték fel, amely microUSB-nyíláson keresztül tölthető. A független laboratórium által végzett tesztek megerősítették, hogy a sisak a szennyező anyagok több mint 80 százalékától kíméli meg a viselőjét.
Okosruha teszi a jövő emberét
Az okoseszközök már az öltözködés területén is egyre markánsabban vannak jelen; a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatócsoportja egy apró, ruhaszövetbe illeszthető eszközt fejlesztett ki, amely kontroll alatt tartja viselője egészségi állapotát, így az orvosok személyes találkozó nélkül is nyomon követhetik a pácienseken bekövetkezett változásokat. A szenzor különlegessége, hogy mosógépben is mosható. Nem ez az egyetlen izgalmas intelligenspóló-fejlesztés. A kínai ZTE multinacionális cég is – amely távközlési berendezésekkel és rendszerekkel foglalkozik – piacra dobott egy saját darabot: a YouCare névre hallgató megoldás egyebek között figyeli az izmok működését, az izzadás és a légzés mértékét, sőt még a testhőmérsékletet is. A ruhadarab szövetbe nyomtatott polimer érzékelőkkel van átszőve, ezeket használja az érzékelésre.
Komoly magyar sikerekről is be tudunk számolni. A világ első professzionális vitorlás ruhája igazi csapatmunka eredménye: nemzetközi textilkonferenciákra, hónapokig tartó termékfejlesztésre, mintegy két évig tartó tervezésre, Nobel-díjjal jutalmazott alapanyagra és a vitorlás közösség bevonására volt szükség hozzá. A 878co márkanévvel a fejlesztők Magyarország textiliparának korszerűsítője, az 1878-ban született Goldberger Leó előtt tisztelegnek.
A magyar fejlesztésű okosruha különlegességét a vállalat által fejlesztett On-Board-Unit (OBU) megoldás adja, amellyel a hajó navigációs rendszeréhez lehet csatlakozni, valamint egy, a kabátban elhelyezett digitális kijelző, melyre az OBU Bluetooth-kapcsolattal továbbít előre kiválasztott adatokat.
A mobilapplikáció segítségével azt lehet eldönteni, hogy milyen adatok jelenjenek meg a kabátban elhelyezett kijelzőn, amelyet UV-védelemmel láttak el, és csillanásmentes felületének köszönhetően erős napfényben is könnyen olvasható.
Amerikában idén tavasszal egy olyan, cipőre szerelhető okoseszköz jelent meg, amellyel forradalmasíthatják a városi közlekedést a gyalogosok számára.
A beépített szenzorok a lábbeli alján található kerekek által diktált sebességért felelnek, a mesterséges intelligencia pedig a séta ritmusának elemzését végzi. A Moonwalker (Holdjáró) nevet viselő fejlesztéshez egy precíziós sebességváltó és egy minimális méretű akkumulátorcsomag is tartozik. Az akkumulátort másfél óra alatt lehet feltölteni, és a hatótávolsága 10 kilométer. A Shift Robotics okos mobileszközével akár háromszor gyorsabb tempót lehet diktálni az óránként 11 kilométeres sebességgel. Az aktiváláshoz a viselőjének meg kell emelnie a jobb sarkát, és az óramutató járásával megegyező irányba kell tenni vele egy kört a bal lába felé, miközben a lábujjaknak végig a talajon kell maradniuk.
A biztonságos közlekedésért
A szenzorok szerepe a közlekedésben már évtizedes hagyományokra tekint vissza. A Continental kopásérzékelő eszköze például már azt is jelzi, mikor szükséges a gumiabroncsot cserélni, a Volvo szenzora pedig a kormánymozgások alapján azt ismeri fel, hogy a sofőr fáradt, vagy egyszerűen nem figyel oda a vezetésre. Az elektromos autózás terjedésével a fókusz egyre inkább az akkumulátorokra terelődött: a Freescale intelligens akkumulátorérzékelője az aksi állapotáról, töltöttségéről és funkciós paramétereiről gyűjti folyamatosan az adatokat, a brit Metis Engineering tavaly mutatta be akkumulátorbiztonsági szenzorát, amely a nyomás változását, a páratartalom mértékét és a gázok összetételét is figyeli. Ezeket az adatokat a szenzor képes összevetni más forrásból érkező adatokkal, például a hőmérséklettel, így keresve a rendszerben felmerülő esetleges problémákat. A szenzor veszély esetén az autó egyik vezérlőegységének nemcsak jelzést küld, de, ha szükséges, le is választja az érintett akkumulátort a gépkocsi elektromos hálózatáról, megakadályozva a termikus láncreakció kialakulását. A Metis érzékelőjének a baleseteknél lehet nagy szerepe, az ütközés után ugyanis meg tudja állapítani, hogy az akkumulátort érte-e a biztonságos szintnél nagyobb terhelés, és amennyiben igen, mennyi ideig. Ennek alapján dönti el, szükség van-e szervizelésre.
A Continental érintkezésérzékelő rendszere észleli a hangok azonosításával az alacsony sebességű érintkezést a jármű meg egy személy vagy a jármű és egy tárgy között. A CoSSy (Contact Sensor System) különbséget tesz a levegőben lévő hangok, a koccanások, horpadások és karcolások között, és még arra is képes, hogy felismerje, ha valaki megkarcolja a parkoló autót. A biztonságos működés érdekében egy redundáns jelcsatornával szerelték fel, a rendszert pedig olyan tárgyak észlelésére finomhangolták, amelyek kiesnek a rövid távú vagy egyéb típusú szenzorok érzékelési mezőjéből. A CoSSy alkalmas a sofőr hangfelismerésen alapuló azonosítására, és az érintésen keresztüli kommunikációra; ennek eredményeként egyetlen érintéssel kinyílik az autó ajtaja is.
Az idei évre tervezi piacra dobni a tesztüzemmódon már túljutott robottaxiját a Hyundai. Az önvezető autóra több mint 30 új Lidar-, radar- és kameraérzékelőt építettek, így az elektronika a jármű teljes környezetét figyelni tudja. A kocsi természetesen emberi vezetésre is alkalmas maradt, amennyiben a sofőr így dönt.
A feledékeny szülők segítségére siet az ultraszéles sávú technológiát használó gyermekjelenlét-érzékelő rendszer, amely értesítést küld az autó vezetőjének telefonjára, ha túl sokáig maradt a gyerek egyedül az utastérben.
Ez a technológia a nyári forróságban akár a picik életét is megmentheti. A szenzorok a kisgyermek mellkasának emelkedését és süllyedését is érzékelik, és ha a gyermek az autó utasterében marad, a rendszer legkésőbb tíz másodperc elteltével hallható, látható vagy rezgő riasztást küld a vezető okostelefonjára.
Új kitörési pontok?
A szenzortechnológia egészen speciális területeken is szerepet kap. A londoni Odin Space
idén nyáron állította Föld körüli pályára új űrszemétszenzorát, mellyel a jelenlegi technológia számára érzékelhetetlenül apró űrszemét mozgását is követni tudják.
Eddig csak a 10 centiméternél nagyobb darabokat tudták felismerni az űrben. A tudósok a mérésekkel megállapították, hogy már napjainkban is több tízezer űrszemét kering a Föld körül, és számuk a jövőben exponenciálisan emelkedni fog.
Felettébb biztató eredményeket tudnak felmutatni a nanotechnológiában is. Egy bostoni kutatócsoport szenzorokká alakította át egy kísérleti spenótültetvény növényeit, melyek gyökerei észlelik a talajban, a talajvízben jelen lévő nitrogénvegyületeket, az adatokat pedig a leveleikben lévő szén nanocsövek segítségével továbbítják. Ezeket a jeleket egy infravörös kamera fogja be, a kapott üzenetről e-mailben értesítik a kutatókat. A tudóscsoport a növényektől kinyert információk alapján próbálja meg nyomon követni a környezeti változásokat.
Szakértők szerint a következő piaci robbanás az okosszemüvegek térnyerésétől várható. A piaci várakozások alapján széles körben fognak elterjedni, és vezetés közben a szenzorokkal „felokosított” szemüvegünk fejmozdulatainkat követve mutatja majd meg a helyes útirányt, vagy ismeri fel a veszélyes helyzeteket. Még a főzés szerelmeseinek is könnyebb dolguk lesz, hiszen ezzel az eszközzel a hozzávalók adagolása, a mennyiségek kimérése is egyszerűsödik. Mások szerint a kvantumszenzoroké a jövő, hiszen mérési pontosságuk a jelenlegi érzékelők ezerszerese, segítségükkel az orvostudomány elsősorban az idegrendszer működését követheti sokkal mélyebben. Ráadásul apró méretüknél fogva akár testünkbe épített implantátumként is működhetnek.•