Korszerű felépítményen gurulnak a Combinók
A 4-es, 6-os villamosvonal felújításának újabb szakaszán van túl Budapest, illetve a BKV Zrt. Annak ellenére, hogy minden résztvevő igyekszik mindent megtenni, hogy a munkavégzés a lehető legkisebb zavartatást okozza a főváros életében, egy ilyen nagyságrendű kivitelezési munka még így is felborítja a belváros életét. A körúton parkolóhelyek szűnnek meg, buszsávokat és sávelhúzásokat kell kialakítani, a csomópontokban félpályás vagy teljes útlezárásokra van szükség, az utasok pedig átszállásra kényszerülnek. Érthető, hogy mindezek miatt sokan méltatlankodnak: „Már megint felújítják a körúti villamost.” Lássuk azonban az érem másik oldalát is!
A nagykörúti 4-es és 6-os villamos Európa egyik legnagyobb forgalmát lebonyolító járata. A 6-os viszonylat éjjel-nappal közlekedik, és csupán kéthetente egyetlen, nagyjából 4 órás éjszakai üzemszünet van, amikor a vasúti infrastruktúrán bármiféle érdemi beavatkozásra nyílik lehetőség. Csúcsidőben két, két és fél percenként követik egymást az impozáns, de a pályát jelentősen igénybe vevő, 54 m hosszú, utasokkal teli szerelvények. Éves szinten a pályát 12-14 millió elegytonna terheli, ami még a nagyvasúti pályák esetében is jelentős igénybevétel. A vonalon a munkanapokon szállított uta-sok száma eléri a 350 ezer főt, ami több, mint az európai metróvonalak átlagos utasforgalma. Mindezek mellett a burkolatot csomópontokban és időnként hosszirányban közúti közlekedésre is igénybe veszik. Érthető tehát, hogy idővel elhasználódik a pálya.
A szemlélődőknek sokszor nem tűnik fel, hogy az egymás utáni felújítások a körút más-más szakaszát érintik. A budapesti látképhez hozzá tartozó jó öreg kapcsolt Ganz-csuklósokat 2007-ben váltották le az új járművek. Ekkor építették át az összes peront, valamint az áramellátási hálózatot. Az éjjel-nappali közlekedés 2011-es bevezetése után egyre jobban kijöttek a korábbi pályaszerkezet karbantartásának nehézségei, emiatt mindinkább szükségessé vált egy új, könnyebben, rövidebb idő alatt karbantartható felépítmény bevezetése. A lehetséges alternatívák közül a szakemberek a sínkörülöntéses felépítményt választották.
Először 2015-ben a Jászai Mari tér és az Oktogon közötti pályaszakasz épült át. Később, 2018-ban ugyanilyen felépítménnyel újították fel a pályát az Oktogontól a József utcáig. Idén ugyanezt a technológiát alkalmazták a Margit körút azon szakaszain, amelyek a budai fonódó villamoshálózat átépítésekor nem voltak érintve. A korábbi tapasztalatok alapján szintén sínkörülöntéssel, de nem helyszíni betonozással, hanem gyárban előregyártott vasbeton pályalemezek alkalmazásával építette át idén a TTDExpert Zrt. a Corvin-negyed–Goldmann György tér közötti pályaszakaszt.
A kellő helyismeret és a korábbi felújítás során kialakított jó partneri kapcsolatok (BKV Zrt., Budapest Közút Zrt. szakterületei, közművek üzemeltetői stb.) alapján remélhető volt, hogy az új technológia mellett is határidőre elkészül ez a szakasz is, annak ellenére, hogy hazánkban ekkora volumenben még nem alkalmazott rendszerű felépítményt kellett építeni. A most beépített, SBST35 típusjelű vasbeton pályalemezek ugyanis 35 cm vastagok, ami miatt bonyolultabb volt a mozgatásuk, mint a „hagyományos”, 18 cm vastag nagypaneleké, amelyek már sokfelé épültek a városban. Budapesten 35 cm vastagságú pályalemezekből eddig csak egy-egy útátjáróban, néhány méter hosszban épült vágány. Előre alaposan végig kellett gondolni a kivitelezés minden lépését. Ehhez lettek rendelve a gépek, a fuvareszközök, a létszám és a részletesen kidolgozott organizáció. Könnyebbnek és gyorsabbnak látszott a munka, mint a tavalyi, hiszen nem a helyszínen betonozva készült a monolit vasbeton pályalemez, hanem előregyártott paneleket kellett „csak” elhelyezni, ami kevesebb élő munkaerőt igényel a helyszínen.
A számítások csak részben jöttek be. A technológia a vastagabb pályalemezek megbízható helyszíni körülbetonozását várta el. Emiatt nem volt elegendő csak a pályalemez elbontása, mint az előző szakaszokon, hanem az alatta lévő vasbeton alaplemezt is el kellett távolítani. Ennek következtében a villamos pálya helyén terv szerint kb. 45 cm mély, gyakorlatilag jellemzően 55-60 cm, de néhol még annál is mélyebb árok készült. A lemezek elhelyezése a pályatengelybe beállított, 45 tonnás daruval indult, aminek a teljesítménye teljesen ki volt használva. Nem csoda, hiszen a pályalemezek nagy része közel 8 tonna volt, és ezeket a felsővezeték alatt, gyakorlatilag vízszintes gémmel kellett a darunak a hozzá képest magasabban, a közúton mellette parkoló szállítótrélerről maga mögé beemelnie. Minden pályalemezpár (két vágányban egymás melletti pályalemezek) elhelyezése után előbbre kellett állni. Ezért fontos volt a pályalemezek gyártásának és szállításának sorrendje. Ezeknek az elemeknek az előregyártását végző BauM Kft. és Beton-Star Kft. alkotta konzorcium a kifeszített gyártási kapacitás ellenére is megbízhatóan szállított, így jó helyszíni szervezéssel szinte napra pontosan tartani lehetett az eltervezett ütemtervet. Ebben segített, hogy menet közben egy nagyobb teljesítményű, 60 tonnás daru is munkába állt.
A pályalemezeket a helyszínen előre elkészített, szintre beállított „betonpogácsák” fogadták, amelyek folyamatos geodéziai jelenlét mellett készültek. A pályalemezek alá- és körülbetonozása a munka megkezdése előtt a Betonpartner Kft.-vel közösen kikísérletezett egyedi, önterülő, öntömörödő betonnal történt. A többszöri próbakeverés meghozta az eredményét. Minden panelt tökéletesen körbe lehetett önteni, és még az építéskor kialakult egy-két kritikus helyre is megnyugtató módon befolyt a beton. A kivitelezés további része már a megszokott módon folytatódott, azzal a különbséggel, hogy az előregyártásnak és a panelek pontos elhelyezésének köszönhetően a sínek fogadására kialakított vályú sokkal pontosabb lett.
Sajnos a munka végén mégis versenyt kellett futni az idővel, mert a befejező munkák már meglehetősen feszített ütemben készültek. Mindezek dacára és többek kétsége ellenére idén is nyugodt vasárnapja lehetett mindenkinek szeptember 1-jén, hiszen a próbavillamos most is gond nélkül végig tudott menni a pályán az augusztus végi szombaton délután.
Ezúton és itt szeretnénk köszönetet mondani minden partnerünknek, akik a lebonyolításban és a kivitelezésben részt vettek, és természetesen azoknak is, akik a helyszínen a rekkenő nyári hőségben kitartó munkájukkal sokat tettek azért, hogy a 4-es és a 6-os villamos forgalma az elkövetkező években-évtizedekben minél zavartalanabb lehessen.•