A közösségi közlekedés fejlesztése Kaposváron
Az átadóünnepségen Kaposvár polgármestere, Szita Károly kiemelte, hogy a létesítmény elkészültével nem csupán a helyi közlekedés megújítása érkezett újabb mérföldkőhöz, hanem egy jobb sorsra érdemes városrész fejlesztése is lendületet kapott a kaposvári Németh István Program részeként, a Modern Városok Program támogatásával. Zöld beruházás, amely napelemekkel megtermeli a működéséhez szükséges villamos energiát.
Tervezés: 2016–2019
Építés: 2017–2019
Bruttó szintterület: 6400 m2
Építési költség: 5,5 Mrd Ft
Harminc év után végleges helye lett a somogyi megyeszékhely közösségi közlekedését biztosító autóbuszflottának, mely az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg. Nem kis büszkeséggel jelentette ki a város polgármestere: „Kaposvár megérkezett a 21. századba, mert a kaposváriak összefogásával nyugat-európai mércével is mérhető várost építünk.”

Építésztervező: Hoffman Tamás, Unitef’83 Zrt.
Közműtervező: Bojtár Ádám, Unitef’83 Zrt.
Tartószerkezeti tervező: Csikász Gábor, Unitef’83 Zrt.
Környezettervező: Petneházy Gyöngyvér, Unitef’83 Zrt.
Úttervezés: Kovács Ákos, Unitef-Szalamandra Kft.
Az építési folyamatot komoly előkészítő munka előzte meg. A tervezési feladat 40 db sűrített földgáz (CNG) hajtású autóbusz elhelyezésére, valamint szervizelésére és karbantartására alkalmas, a legkorszerűbb technológiával felszerelt, a későbbiekben elektromos meghajtású buszok használatát is támogató telephely terveinek elkészítése volt.
Az új telephely egy a korábban hulladékgazdálkodási vállalat által használt területen valósult meg, új színt adva a városrésznek. A korábbi irodaépület megújult – átépítették és korszerűsítették a kor követelményeinek megfelelően, a legújabb technológiai megoldások alkalmazásával. A különböző funkciókat a telephelyen több épületcsoportból álló egységek látják el, összesen 6400 m2 alapterületen.

A tárolóterületekhez közvetlenül kapcsolódik a karbantartást és javítást kiszolgáló áthajtórendszerű műhelyépület. Ez a teljesen új, részben földszintes javítócsarnok és többszintes épületrész szolgál az autóbuszok javítására, vizsgáztatására, mosására, illetve a szükség szerinti segédműhelyek a javításokra. Az emeletes részre az egyéb technológiákhoz szükséges raktárak, szociális helyiségek és épületgépészeti berendezések kerültek.

A tervezés alatt egyfelől a meglévő épület átalakítása miatt felmerülő kérdések, másfelől a telephely teljesen új létesítményeinél a modern, még nem annyira elterjedt járműmeghajtási technológiákhoz (CNG, elektromos) tartozó kiszolgálólétesítményekkel kapcsolatos műszaki elvárások, valamint az ezekkel összefüggő funkcionális követelmények jelentették a kihívást a tervezőcsapatnak.

A tervezett épületekkel szemben ma már elvárás a költségoptimalizált épületenergetikai követelményszint biztosítása, azonban ennél a projektnél külön elvárás volt az alternatív megújuló energiaforrások, illetve költséghatékony rendszerek tervezése, így az épületek fűtés-hűtésénél levegő-víz hőszivattyús kazánokat választottak, az elektromosenergia-ellátásra pedig a műhelyépület lapos tetős részén 47 kW-os napelemes rendszer készült.

A telephely üzemcsarnokának kapacitása meghaladja a saját üzemeltetésű 40 autóbusz kapacitásigényét, ezért alkalmas más társaságok autóbuszainak szervizelésére is, így illeszkedik az üzemeltető jövőbeni terveihez, valamint alkalmassá válik arra, hogy tanműhelyként részt tudjon vállalni a jövő mechatronikai szerelőinek oktatásában, képzésében.•