A hálózatfejlesztés realitása a hűség városáig
- I.: Az M85-ös gyorsforgalmi út Csorna II.–Fertőd-Endrédmajor csomópont (31+550–51+600 km-szelvények közötti szakasz)
- II.: Az M85-ös gyorsforgalmi út Fertőd-Endrédmajor csomópont–Nagylózs (51+600–67+200 km-szelvények közötti szakasz)
- III.: Az M85-ös gyorsforgalmi út Nagylózs–Sopron-kelet (67+200–82+600 km-szelvények közötti szakasz), illetve a Nagycenki Üzemmérnökség
- IV.: Az M85-ös gyorsforgalmi út Sopron-kelet–Fertőrákos csomópont (82+600–89+000 km-szelvények közötti szakasz)
A közbeszerzési eljárás lezárásának eredményeképpen a NIF Zrt. és a DS Konzorcium (Dömper Kft.–Subterra Raab Kft.) még 2017. december 13-án vállalkozási szerződést kötött az M85-ös gyorsforgalmi út III. és IV. szakasz kiviteli terveinek elkészítésére, valamint kivitelezési feladatainak elvégzésére. Mind a négy építési szakasz befejezési határideje egységesen: 2020. december 31.
A DS Konzorcium feladata volt, hogy az építéshez szükséges kiviteli terveket elkészítse, a Mérnökkel és a Megbízóval jóváhagyassa, a hiányzó vagy időközben lejáró engedélyeket megszerezze. A tényleges kivitelezési munkák csak és kizárólag jóváhagyott kiviteli tervek birtokában indulhattak meg. Mára a komplett kiviteli terv elkészült, a szükséges jóváhagyások, záradékolások megtörténtek, a költségvetés kibontásra került, a kivitelezés az építési szakaszok teljes hosszában, nagy kapacitással halad.


A DS Konzorcium vállalásában mintegy 22 km 2 × 2 sávos gyorsforgalmi út, 4 külön szintű csomópont, 28 műtárgy – köztük 2 öszvérhíd és 1 acél vasúti híd – tervezése és építése, egy közel 800 m hosszú ideiglenes vasúti terelővágány kialakítása, majd elbontása, egy új üzemmérnökségi telep kivitelezése, valamint jelentős számú közműkiváltási feladatok szerepelnek.

A hossz-szelvényi kialakítás miatt mintegy 3 millió m³ töltés-bevágási anyagot kell megmozgatni, ezért a nagy tömegű földmunkát illetően kardinális kérdés volt az optimális organizáció. Az érintett önkormányzatok előírásai értelmében a települések úthálózatát a nagy tömegű szállítással nem lehet terhelni, ebből adódóan a beszállítói útvonalat a nyomvonal mentén kellett kiépíteni és folyamatosan fenntartani. Az organizáció és a gazdaságosság kritériumainak betartása érdekében a DS Konzorcium az aszfaltkeverő telepét és a betonüzemét is Nagycenken, a beavatkozási szakasz súlyponti távolságában, a megnyitott célkitermelő hely közvetlen közelében üzemelte be.


A szoros és részletes ütemtervnek megfelelően a töltésalapozás, talajstabilizálás, a nagy tömegű földmunka lassan befejeződik, a mélyszivárgók, kereszt- és hosszcsatornák ütemezetten épülnek, a javító- és védőréteg beépítésével a pályaszerkezet kivitelezése, valamint a vízelvezető elemek elhelyezése is lokálisan megkezdődött. A nagycenki csomópontban egy ideiglenes út és a főpálya érintett szakaszának megépítésével a forgalmi rendet – a végleges csomópont kialakíthatósága érdekében – módosítani kellett.

Az egyes műtárgyak eltérő ütemben ugyan, de az organizációhoz igazodva épülnek. A vasúti műtárgy elkészült, az októberi vágányzárat követően a GYSEV 15. számú vonala az eredeti ívviszonyokat veszi újra birtokba, megteremtve ezzel annak lehetőségét, hogy az ideiglenes vasúti töltést a Konzorcium elbontsa és a munkaterület átjárhatóságát a főpálya e szelvényében is biztosítsa. A közúti hidakon – a konszolidáció figyelembevételével – eltérően haladnak a cölöpözések, szerkezeti betonozások; megkezdődött az előregyártott tartók beemelése, illetve az öszvérhidak acélszerkezetének gyártóművi véglegesítése. A közműkiváltások október közepére teljeskörűen befejeződnek, beleértve a legnagyobb kihívást jelentő 132 kV-os nagyfeszültségű nyomvonal áthelyezését is. A mérnökségi telep szerkezetépítési munkái minden épületre kiterjedően haladnak, a tartók beemelésével a magasépítés látványos, a közlekedők figyelmét élvezi.

A kivitelező a szerződéses kötelezettségének megfelelően mindent elkövet, hogy a kivitelezést határidőre és az elvárt minőségben valósítsa meg, ugyanakkor a technológia betarthatósága érdekében az égiek támogatására is szükség lesz. Az elmúlt időszak csapadékos időjárása, a csapadék mennyisége és intenzitása komoly károkat okozott a meglévő földműben, a technológiára érzékeny munkafolyamatok szervezhetőségében. A szerződés szabta 36 hónapos átfutási idő alapvetően egy ekkora beruházás megvalósításához elégséges, de figyelembe véve a tervezés, tervjóváhagyás, előkészítés, régészet, területbiztosítás elhúzódásának időszükségletét, az ütemtervünk a kritikus úthoz képest komolyabb tartalékidővel már sajnos nem rendelkezik. A kivitelezésből hátralévő 15 hónap szigorú odafigyelést, szervezést és hatékony kapacitáskihasználást követel, mindemellett a technológiára alkalmas napok számának maximalizálása nagy segítség lenne a kivitelezők életében.

Az átfutási időt befolyásoló tényezők mellett a szakmánkban érzékelhető paradigmaváltással is meg kell küzdenünk. Az elmúlt évektől eltérően mára az egyik legnagyobb problémát a szakképzett munkaerő folyamatos és zökkenőmentes biztosítása jelenti. A jelenség mind a saját munkaerő, mind az alvállalkozók vonatkozásában érzékelhető. A korábbi évekhez képest a tipikus generálkivitelezői magatartást már nem lehet, vagy nem célszerű fenntartani. A piac átrendeződése miatt az alvállalkozók rendelkezésre állása kiszámíthatatlan, a saját kapacitás felépítésével párhuzamosan a jól képzett, megbízható alvállalkozói partneri kör kialakítása és megtartása az egyik legnagyobb stratégiai fegyver lett. Manapság már szinte nem az a kérdés, hogy mennyiért vállalja el az alvállalkozó a feladatot, hanem hogy egyáltalán ad-e ajánlatot, van-e szabad kapacitása az adott részfeladat elvégzésére. Az említett jelenség az alapanyagokat, a késztermékeket gyártó és forgalmazó beszállítói körre is jellemző. Hasonlóan az alvállalkozói klientúra fenntartásához, komoly kihívás a projektek életében a saját szakképzett munkaerő-állomány biztosítása, megtartása.

Biztosak lehetünk benne, hogy a következő évek beruházásainak paraméterezései során a mindenkori megrendelőnek is számolnia kell ezzel a jelenséggel. A nemzetgazdaság számára kiemelt beruházások térben és időben történő ütemezése, a rendelkezésre álló ásványi vagyon elosztása, gyártóművi, szállítási kapacitás termelékenységi határa, szakképzett tervezői és kivitelezői állomány véges halmaza az erőforrások szofisztikált gazdálkodását követelik meg.


Természetesen a futó projektek esetében is számos olyan innovációt lehet és kell alkalmazni, amely a felvázolt problematikát próbálja orvosolni. A Konzorciumunk által épülő M85-ös gyorsforgalmi út szakaszain több olyan megoldáshoz folyamodtunk, amelyek választ adhatnak a fenti problémákra. Elsősorban technológiai, illetve innovációs beavatkozásokkal, szabványmódosítás vagy új építési termék adaptációjával próbáltuk csökkenteni az élő munkaerő igényt, vagy éppen a nem túl nagy számban rendelkezésre álló ásványi nyersanyagot, beszabályozott gyártóművi kapacitást:
- A szakmában régóta ismert, de szabályozások terén még nem akkreditált meszes talajkezelést alkalmaztunk a bevágási földmű felső, térfogatváltozó agyagrétegének stabilizálására. Jóllehet a beavatkozási célgépnek és a szükséges adalékanyagnak egységárnövelő a hatása, de a megtakarított közel 200 ezer m³ töltésanyag, illetve a garantált teherbírási értékek összességében pozitív mérleget eredményeztek.
- A mezőgazdasági vízépítésben évtizedes múltra visszatekintő szivárgók célgéppel történő építésének „honosítása” az övárkok és bevágási osztópadka alatti, valamint a hosszcsatorna nélküli bevágási folyókák alatt kivitelezendő mélyszivárgók építése terén. A szabványtól eltérő technológia a szivárgótest mennyiségének csökkentését eredményezte, de ez az innováció a megépíthetőségben fejtette ki számszerűsíthetetlen hatását. A 4 m mélységű szivárgó igényelte munkagödrök hagyományos technológia alapján történő megtámasztására, a munkavédelmi előírások miatt szükséges rézsűmegnyitásra sem térben, sem időben nem lett volna lehetőség. Az alkalmazott célgép, folyamatos megtámasztás mellett, a meglévő talajt kicseréli a szivárgótest kavicsanyagára a 25 cm széles szivárgófal létesítése során.
- A Konzorcium „szabadalma” a projekt egészére nézve a legnagyobb élő munkaerő igényt kívánó, az árokburkolás technológiai folyamatát megújító, az üzemeltetés időszakára is kedvező hatást gyakorló újítás jelenti. A projekt során először az országban innovatív fejlesztésként adott méretrendben készülő, előregyártott, szálerősítésű, feszített vasbeton vízelvezető elemek gyártásával és elhelyezésével helyettesítjük az idejétmúlt, 40 × 40 × 10 cm-es árokburkoló elemeket. A 2,40 × 4,00 m, valamint az 1,60 × 6,00 m méretrendben gyártott, 9 cm elemvastagságú árokburkoló termékek alkalmazásával a mintegy 750 ezer db hagyományos lapok számát 50 ezerre tudtuk csökkenteni, megteremtve ezzel a lehetőségét a gyártásban, kihelyezésben rejlő kapacitáshiányból származó káros következmények minimalizálásának. Az újítás gazdasági hasznát egyértelműen az elemek gyártásának és kivitelezésének felgyorsítása, határidőben történő megépíthetősége, illetve a garanciális időszakban tipikusan jelentkező hibák számának előrevetítetten jelentős csökkenése jelenti, ellensúlyozva a termék előállításának nagyobb költségét.
Az M85-ös gyorsforgalmi út Csorna II.–Sopron-kelet–Fertőrákos csomópont közötti szakaszok kivitelezése még javában tart, de a jelenlegi információk alapján kijelenthetjük, hogy a kivitelező konzorciumok egyikén sem fog múlni a határidőre való befejezés, az utazóközösség részére történő átadás, amiben vitathatatlan szerepet fog játszani a mérnöki akarat, találékonyság és innováció. Bízunk benne, hogy a következő időszak tenderkiírásai a megrendelői követelmények között tartalmazni fogják a fent ismertetett vagy azokhoz hasonló egyedi megoldásokat.•