Tudásból pénz: Tajvantól Amerikáig
Mikor és milyen céllal alakult meg a Laser Consult Kft.?
– 1992 augusztusában azzal a céllal alakult meg a cég, hogy hidat képezzen az üzlet és a kutatás között. A munkánk tudományos műszerek és berendezések kereskedelmével kezdődött, amiből kialakult az innovációmenedzsment szolgáltatás.
Kinek és milyen szolgáltatásokat nyújtottak az elmúlt közel húsz évben?
– Egy Szeged környéki középvállalkozás kért meg bennünket először arra, hogy készítsünk számára egy kutatás-fejlesztési pályázatot – amit meg is nyertünk. Az elmúlt két évtizedben több fejlődési fázison ment keresztül a cég. Az első periódusban pályázatokat írtunk, ami új volt a piacon, mert a kilencvenes évek első felében még nem voltak pályázatíró cégek. Ezek később gombamód elszaporodtak. Ekkor váltottunk, mert azt vallom: olyan munkát végezzünk, amit senki vagy csak kevesen tudnak a piacon. Így már csak innovációs pályázatokat írtunk, amelyek sok mindent hoztak magukkal. A kilencvenes évek végétől ott voltunk a nemzetközi piacon, részt vettünk konferenciákon, kiállításokon – és figyeltünk. Amelyik szolgáltatás tetszett, azt meghonosítottuk, még akkor is, ha Magyarországon éppen nem volt rá kereslet. Hasznosítottuk tehát az ötleteket. De nem értük be ennyivel: idehoztuk a nemzetközi piacot, okosságot. Ez a PHARE (Poland–Hungary: assistance for the reconstruction of the economies; Lengyelország–Magyarország: támogatás a gazdaságok helyreállítására – a szerk.) időszakra esett. Volt egy PHARE által finanszírozott projektünk, amelyben technológiatranszfert végeztünk. Közben tanultunk is, mert a PHARE-projektben közreműködhetett EU-s szakértő is. Évekig dolgozott nálunk egy kiváló dán szakember. Így tanultuk meg a technológiatranszfert, amelyik az egyik legattraktívabb üzletág.
Ez a folyamatos megújulás a mai napig jellemzi a céget?
– Igen. Olyannyira, hogy idén januárban jöttünk ki a legújabb szolgáltatásunkkal. Láttuk ugyanis, hogy ha technológiatranszfert végzünk, szükség van a szellemi termék értékelésére. Ez unikális szolgáltatás. Azt vizsgáljuk, mennyibe kerül egy szabadalom vagy szabadalomcsomag.
Kik a megrendelőik?
– Gyakorlatilag mindenki. A legkritikusabb ügyfél a technológiaorientált kisvállalkozás, még akár start-up cégként is.
A másik tipikus ügyfelünk az egyetemi vagy akadémiai kutató vagy kutatócsoport, aki, illetve amely vagy szellemi terméket állít elő, vagy kutatási szolgáltatásokat nyújt a vállalkozásoknak. Kapcsolatban állunk magyar és nemzetközi nagyvállalatokkal is. De bekopognak hozzánk egyéni feltalálók is, egészen fura figurák keresnek meg bennünket elképesztő dolgokkal. Legendákat tudnék mesélni róluk.
Meséljen!
– Elmondok két történetet. Az egyik éppen aktuális, mert napokon belül aláírjuk a szerződést. Egy kecskeméti fiatalember elhozott hozzánk egy, a rokona hagyatékában felfedezett találmányt, amit kivittünk a nemzetközi piacra. Bizonyos idő elteltével megkeresett bennünket Szingapúrból egy cég, hogy érdekli őket a találmány. Levélváltások és egy skype-os bemutatót követően kérték, hogy vigyem ki a berendezést Kuala Lumpurba, mert Malajziában van a cég központja. Kivittem, megmutattam, tesztelték, majd megírtuk a szerződést, amit a napokban látunk el a kézjegyünkkel. Hozzáteszem: ez egy olyan találmány, egy szobai légtisztító berendezés, amelyet még csak nem is szabadalmaztattak. A másik történet: eljött hozzánk egy idős békéscsabai gépkocsivezető, aki azt mondta, feltalált egy új elven működő robbanómotort. Írtunk egy pályázatot, hogy a prototípust le lehessen gyártani. Ezt megnyertük, megkerestük a győri egyetemet, ahol ilyen kutatások folynak. Végül nem lett belőle bombasztikus dolog, de az idős férfinak elkészítették a számítógépes szimulációt, ami több millió forintba került. Ez bejegyzett szabadalom volt, de kiderült, hogy a gyakorlatban nem működik.
Mi a Laser Consult Kft. filozófiája?
– Ezt azért nehéz megfogalmazni, mert folyamatosan változik. Az eredeti alapfilozófiánk az volt, hogy elsődlegesen a dél-alföldi, másodlagosan a magyarországi „tudásból pénzt” folyamatot segítsük. A technológiatranszferben azonban már teljesen a globális piacon vagyunk. Ügyfelünk például egy tajvani technológiai kisvállalkozás és egy indiai feltaláló is, de együtt dolgozunk a johannesburgi Nelson Mandela Egyetemmel és amerikai Fortune 500-as cégekkel is. Nyilván preferáljuk, ha szegedi, dél-alföldi, magyar az ötlet, a találmány, de igazán az vezérel bennünket, hogy ha valakinek eszébe jut valami okosság, abból hogyan lehet pénzt csinálni, társadalmilag hasznosítani.•