2014. január: jegyzet, portré, tudomány, atomenergia, innováció, közlekedés, elektronika, zöldkörnyezet, urbanisztika, építés, it

Kedves vírus

Közhelyes jópofaság leírni, de lássuk be, kihagyhatatlan ezzel indítani: a vírusmarketing az egyetlen vírus, amelynek terjedése pozitív jelenség. Vagy mégsem, mert láttunk már rosszul végződő víruskiszabadítást reklámberkekben is.


A vírusmarketing lényege felettébb egyszerű: terjedjen szájról szájra, felhasználóról felhasználóra, mint a pletyka vagy a népdal. Azok terjesztik, akiknek szól, mert amit hirdet, az jó, takarékos vagy egyéb ok miatt érdekes, és mások számára is hasznos. Az egyik legkevésbé megfogható marketingeszköz, már ami készítésének körülményeit illeti. Lehet drága, lehet olcsó, ha nem jó a kreatív alap, akkor bizony bakot lőhet a megrendelő. Szerencsés esetben csak kidobott pénz és energia, rosszabb esetben piacvesztés vagy büntetés is lehet a következmény. Kockázatos, mégis rendkívül szuggesztív eszköz, amely újra virágkorát látszik élni, új technikai megoldásokkal operálva.

Ez a típusú marketingeszköz egy igen egyszerű mondattal indult útjára annak idején, és valószínűleg maga a cég, illetve a marketingese sem gondolta, hogy ekkora sikert ér el vele. A kilencvenes évek végén a Hotmail minden levele a következő mondattal fejeződött be: „Regisztrálj ingyenes, internet alapú saját e-mail címet a Hotmailnél!” Így minden egyes elküldött levél reklámfelületként is funkcionált, felhíva a figyelmet a szolgáltatásra. Két és fél év alatt 30 millió felhasználót generáló egyszerű mondat… Erre a módszerre aztán sok cég rácsodálkozott és átvette, kicsik és nagyok egyaránt. Ilyen lett a „Sent from my iPhone” apró megjegyzés az arról küldött e-mailek végén, de kicsiben mindenki használhatja a levelezések beállítása során becsatolt webcímmel, szlogennel, egyebekkel.

A téma tehát már semmiképpen nem új, az eszközök és alkalmazások fejlődése azonban új hullámot indított a területen. Nem kérdés, hogy online, digitális, okos vagy virtuális közösségi csatornákat alkalmazó cégek – és manapság kinek nincs legalább egy virtuális felülete? – webes reklámozásának egyik nélkülözhetetlen eszköze.

A legszebb az egészben, hogy minimális költségvetésből az egekbe lehet szállni. Már a kezdő vállalatvezetők is tudják: reklámra költeni kell. Nézőpont kérdése, hogy ki és miként közelíti meg a témát, de a spórolás mellett is elengedhetetlen, hogy a marketingre külső vagy belső, de külön szakember álljon rendelkezésre. Kívülről úgy tűnik, elég egy jó gondolat, egy kreatív látványterv, és hipp-hopp!, szájára vesz a világ. Persze nem, de nagyjából erről van szó. Azért nem árt átgondolni honlapunk megfelelő felépítését, a hozzá kapcsolódó szolgáltatásainkat, és ha úgy tetszik, kiválogatni mondjuk a vírusmarketingünket megalapozó elemeket.

Ha működő weboldalunk minden tekintetben megfelel aktuális kampányunknak, semmi dolgunk vele, csak kapcsoljuk rá a megfelelő marketingelemeket az előkészített területekre. Az esetek 98 százalékában azonban egy-egy kampányhoz nem elegendő az alap honlapunk (az alapot itt nem minimális értelemben, hanem az alaptevékenység, termék bemutatását segítő értelemben értjük). Sokkal egyszerűbb például egy eseti mikroszájt építése, ami rövid vagy hosszú távon egyaránt szolgálja a cél elérését. Egy mikroszájt úgy és olyan mélységben mutatja be az eladni kívánt terméket, szolgáltatást, ahogyan azt a cég érdeke kívánja, ahogyan a folyamatot irányítja. Az irányításról szólva nem meglepő talán, ha az később kicsúszik a „parancsnokság” kezéből. Hiszen a vírusok elszabadulásához elegendő egy-egy jól irányzott „tüsszentés”. Találd meg a véleményvezért, vesd el a magot, azután hagyd, hogy mások öntözzék, kapálják, gondozzák a vetést!

Mivel az elérni kívánt célcsoport meglehetősen vegyes lehet, az eszközt nagyon ügyesen kell kiválasztani. Fontos, hogy a tematika egyrészt méretben, másrészt formátumban is megfelelően elérhető legyen minden felhasználó számára. Ma az egyik leghatékonyabb és legegyszerűbb megoldás a vírusvideó készítése, ami az okos készülékeknek köszönhetően jószerével bárki által létrehozható és terjeszthető. A tervezésben meghatározott költségektől függően ez lehet profi film, profi film amatőr videónak álcázva, amatőr film vagy nem is film, „csak” animáció, rajzfilm. Tehát bármi, ami a videomegosztókon keresztül könnyen elérhető. Ha szeretünk minimálban gondolkodni – nem csak a költségeket illetően –, választhatunk a mobileszközön is elérhető filmes-animációs alkalmazások közül olyat, amivel bárki elkezdheti vírusmarketingjének alapjait rögzíteni.

Mikor készül el a videónk? Amikor feltöltöttük a kívánt megosztókra, illetve amikor a felhasználók generálják a másod-, harmadfeltöltéseket (átvett és saját néven újraközölt feltöltés), ezzel is sokszorozva a megjelenési felületeket. Ha tehát a videónk elkészült, az adatbázisunk alapja készen áll a startra, a megfelelő időben indulhat a mikroszájt is.

A mikroszájtok sikere nagyban függ az elérhetőségüktől. Alapvetően egyszerűbbek és könnyebben láthatóak, mint komplex vállalati oldal társaik. Adott esetben akár – a marketingtervtől függően – látszólag semmi közük nincsen a hirdetőhöz. Viszont ötvöznek minden olyan tulajdonságot, amely trendivé és profivá teszi az oldalt. Több szempontból írtunk már a weblapok fejlesztéséről, ezért csak a legfontosabbakat említjük: optimális esetben minden típusú mobileszközön remekül fut, érzékeny és rugalmasan reagál. Érdemes a legtöbb, a felhasználók számára fejlesztett kényelmi funkciót beépíteni, persze a határt azért megszabja a tartalom és a cél. Mivel az a lényeg, hogy a látogatók, nézők, olvasók továbbadják egymásnak a tartalmat, az olyan evidensnek számító gombok elhelyezése, mint a tetszik, a megosztás ezerféle oldalra mutató gombja közül a szükségesek, a link beágyazása stb. kerüljenek ki személyre szabottan. Nem mindig a sablon megoldás a jó, de a túlzásokat kerülni, az egyensúlyra pedig törekedni kell.

Ezenfelül a jó mikroszájt felépítése egyszerű, gyorsan áttekinthető, vagy csak egy „lapból” áll, és az is lehet, hogy tökéletes ellentéte a vállalat alapimázsának. A saját vagy a tartalmat közvetítő oldalon (például videomegosztó) helyet kell adni az aktív kommunikációnak, mert ez az aktív közösség építi tovább a kampányunkat, így állítva termékünk szolgálatába az ő eszközeit, képességeit, energiáját.

A kampánynak megfelelően kialakított tartalom – videó, szlogen, link – terjesztését több csatornán érdemes indítani. Alap­vetően e-mail küldése a jó megoldás, a spam jelleget azonban javasolt mellőzni. Ezt mondani könnyebb, mint megvalósítani, ám nem lehetetlen. A levélbe tehetünk „küldd tovább” gombot, játékot, online kvízt, bármilyen, kihívással járó, a felhasználót aktivizáló alkalmazást. Adjunk akár e-könyvet, kupont, felhasználható sablonokat, egyszóval bármit, ami érdekes lehet. Összeköthető a közösségi oldalakkal, sőt érdemes lehet külön közösségi oldalt szentelni a főtémának. Ha már e-mail: az oldalra navigált felhasználót további előnyhöz juttathatjuk, ha elküldi × számú ismerősének termékünk hírét. Szerepeltessük a linket remek kommentekkel a megfelelő fórumokon, oldalak chatfelületein, jelenjünk meg RSS csatornákon, stb. Ezekkel a megoldásokkal már bizonyára mindenki találkozott, hiszen mindannyian részei vagyunk a különböző piacoknak, vásárló­ként is.

Kampánymérettől függetlenül egyvalamire biztosan fel kell készülnünk, ha az online vírusmarketing az eszközünk: hosszabb ideig tart, mint egyéb hirdetések, hullámzó teljesítményt nyújt, nem árt mellérendelni szakértő kollégát vagy partnert, és az biztos, hogy stabil szerveralapra és megbízhatóan tölthető formátumra van szükség. Ezek kiválasztására és működtetésére számos cég áll rendelkezésre. Ha azonban a humánerőn is takarékoskodni akarunk, használjunk szoftvert a munka támogatására. Igaz, a szoftverekkel is dolgoznunk kell, de jóval kevesebb időt kell szánnunk vírusmarketingünk hullámainak mozgatására. Vagyis, ha elindítjuk a folyamatot – mint egy tóba dobott kaviccsal a fodrozódást – az idők során kisebb „kavicsok” is elegendőek lesznek a mozgás fenntartásához.
A szemléletes természeti példáktól elrugaszkodva ejtsünk néhány szót az alapvető, ma már kihagyhatatlan megoldásokról is!

Oszd meg!

Mi van akkor, ha nem készítünk videót? Semmi különös, osszunk meg mást. Persze, nem olyan könnyű a minőség megtartása mellett mindenki számára elérhető formátumba konvertálni a terjeszteni kívánt tartalmunkat, de jó néhány megoldás létezik már. Ilyen a jól ismert Prezi (prezi.com), magyar büszkeségünk, amely újszerű megközelítésben a kezdőknek is profi prezentációs eszközt ad. Megtapasztaltam, hogy Preziben bemutatót, előadást, termékajánlót vagy akár természettudományi cikket elkészíteni nem ördöngösség. Éppen ezért nem is erről beszélünk, hanem például a régebbi formátumokról, amelyeket szintén nem nehéz megosztani a neten, ha tudjuk, merre induljunk.

Kézenfekvő a SlideShare (slideshare.net) használata, amely könnyen mindennapi életünk részévé válik, hiszen számtalan formátumot képes kezelni:

  • Prezentációk: pdf, ppt, pps, pptx, ppsx, pot, potx (PowerPoint), odp (OpenOffice).
  • Dokumentumok: pdf, doc, docx, rtf (MS Office)-től az odt, ods(OpenOffice) 100 MB-ig.
  • Videók: mp4, m4v, wmv, mpeg, avi, mov-tól a 3gp, flv formátum 500 MB-ig.

Ha csak prezentációk megosztásában gondolkodunk, használhatunk mást is. Tökéletesen megfelel a Reel (reealapp.com), ami kifejezetten ppp és pdf megosztásra szakosodott. Használata gyerekjáték, a feltöltést követően pedig embed, vagyis beágyazó kódot is kapunk, amelyet a weboldalba beilleszthetünk. Vagy akár a feltöltést követően kilőhetjük a Twitterre, Facebookra, akárhova, ahol terjeszteni szeretnénk.

Amiről már mindenki hallott

A Google és megoldásai. Tekintsünk el az adatvédelem, a biztonságos fájlmegosztás vagy a személyiségi jogokról szóló, a Google-lal kapcsolatos vitáktól, és foglalkozzunk azzal, ami – a józan ész keretei között működtetve – nagymértékben megkönnyíti a munkánkat: Google AdWords. Ugye, hogy ismerős? Ha nem is ön, de marketinges, kommunikációs munkatársa vagy ügynöksége vélhetően szóba hozta már, sőt, valószínűleg a reklámköltségek között is szerepel. Remélhetően nem pazarlóan, hanem személyre szabva és a végsőkig felturbózva, a vállalat működésének szolgálatába állítva… Ezek azok a hirdetések, amelyek a keresőben megjelenő találataink fölött, halványsárga alapon és/vagy a jobb oldalon láthatók, kiemelve azokat a találatokat, amelyek célzottan a beírt kulcsszavakra jelennek meg.

Az AdWords varázsa abban rejlik, hogy a megfelelő online eszközökkel, a megfelelő keresőoptimalizálással egyszerű megjelenésünk varázspálca-funkciót is felvehet. Az említett kulcsszavak segítségével kiválóan lehet szűkíteni a megcélzott felhasználók körét, a beállításokkal pedig a negatív, a kizáró kulcsszavakat is fel lehet (ajánlott) tüntetni. Például, ha cégünk golyóstollrugót forgalmaz nagykereskedelmi méretekben, érdemes a negatív kulcsszavaknál a „gyártás”, a „kiskereskedelem” vagy a „kis mennyiség” stb. kulcsszavakat beállítani. Hiszen nem gyártunk, nem kicsiben értékesítünk. Pontos beállítás esetén pedig csak annak fog megjelenni a hirdetésünk, aki valóban minket keres. Ez azért fontos, mert ebben a hirdetési formában a kattintások száma alapján fizetjük a díjat. Minél többen kattintanak a hirdetésünkre, annál többet fogunk fizetni. Érdemes tehát a fizetős kattintásokat minél jobban pontosítani.

A Google AdWords néhány fontos kifejezése:

  • Kulcsszó: ahogyan említettük, ezek a kapuk a honlapunkhoz. A jó beállításon múlik a látogatottság és a költség is.
  • Kattintás: ez egyszerűen az a szám, amelyik a honlapunkra érkezést mutatja. Kattintás = látogató.
  • Megjelenés: ez mutatja, hányszor jelent meg a hirdetésünk.
  • Átkattintási arány: igen, ez is fontos szám. A CTR = kattintások száma osztva a megjelenések számával, százalékban mutatva a sikert.

A költséget előre meghatározhatjuk, megbecsülve az itt folytatott kampány értékét az elérni kívánt céljaink tükrében.
Hogy mikor érdemes használni? Azt mondanám, hogy mindig, hiszen az alapköltség annyira minimális, hogy egyszerűen nem éri meg nem használni. Persze a megfelelő tartalommal, és a túlbuzgóság látszatát kerülve. Vírusmarketing szempontból kiváló indítója kampányunknak, hiszen erős, mondhatni kirobbanó kommunikáció kezdeményezhető ezzel a hirdetési (terjesztési) formával.

Ha már bedobtuk a kavicsot

A fodrozódást a folyamat elején bármi áron fenn kell tartani. Mivel vírusmarketingről beszélünk, az erős kezdést követően a viszonylag kézben tartható és irányítható kampány érdekében ajánlott levelekkel erősíteni. Ha a már említett adatbázis rendelkezésre áll, küldhetjük is a megfelelő e-mailt. Itt érdemes azonban többszintű „támadást” tervezni, és nem biztos, hogy minden szintre el kell jutnunk.

Ha időt és energiát szeretnénk megtakarítani, használjunk itt is szoftveres megoldást. Az egyik legjobb és legkönnyebben kezelhető levélküldő rendszer a MailChimp, amely nem csak a postás majom kedves figurájának köszönhetően lett oly népszerű. Ez az a rendszer, amelyik hatékonyságban bizony a Google-lal is felveszi a versenyt…

A MailChimp ugyan angol nyelvű, és használata igényel némi HTML hozzáértést, de ugyanúgy megtanulható, mint bármely más rendszer. Kétezer címig vagy 12 000 kiküldött levélig ingyenes. Ezek nem rossz számok, főleg úgy, hogy a 2000 címet a MailChimp is figyeli, és ha valamelyik nem él, már törli is. Tehát nem nekünk kell ezeket ellenőriznünk. A regisztrációt követő legelső lépés a listánk létrehozása. Ehhez videós segítséget is ad az oldal, de anélkül is logikus az út, nem nehéz önállóan végigmenni rajta. Jól válasszunk listanevet, hiszen az mindig látható lesz az olvasók számára, és figyeljünk oda, hogyan kezeljük a felvitt adatokat. Számtalan lehetőség áll rendelkezésre a beállításoknál, és bár maga a rendszer logikus, a kezdetekkor érdemes szakértőre vagy legalábbis tapasztalt segítőre támaszkodni.

Ha megvan a listánk, készülhet az első sablon. Na igen, egyszerű művelet, kismillió alkalmazható kerettel, amiből nagyon nehéz választani… Erre most nem térek ki. Annyi biztos, hogy határozott elképzelések nélkül nem lehet két perc alatt megfelelő hírlevélsablont beállítani. Ha megvan a sablonunk, mehet is a levél a meghatározott csoportnak. Remek feliratkozó űrlapot is készíthetünk, amellyel bővíthetjük a listánkat, ráadásul a feliratkozók visszaigazoló e-mailjében is elhelyezhetünk akár kupont is. A lehetőségek száma (majdnem) végtelen.

Amin nem lehet spórolni

Már ami az időt és az energiát illeti: a tanulás és az utógondozás. Tanuljuk meg kezelni ezeket az eszközöket, sok ingyenes és hatékony felkészítő kurzus létezik. És bármennyire is vírusról és önállóan terjedő, sok esetben kevéssé irányítható folyamatról beszélünk, az alapvető utógondozást itt is el kell végeznünk. Vagy forduljunk szakemberhez, akinek megfelelő kavicsai vannak…•

 
Innotéka