Terítéken az innováció

Augusztus végén zárul a tizenegy európai nemzet összefogásával megvalósult CAPINFOOD projekt, amely a délkelet-európai élelmiszer-ipari szektor innovációját tűzte ki céljául. Az élelmiszer-ipari szakmák népszerűsítése mellett a CAPINFOOD célja a kutatók ösztönzése, továbbá a kis- és középvállalkozások lehetőségeinek bővítése is volt. A pályaválasztás előtt álló fiatalokat és a már tapasztalt kutatókat, vállalkozásokat egyaránt befolyásolják a projekt eredményei.


„Az élelmiszeripart támogató intézményi rendszer fejlesztése nagyban segíti az innovációt ösztönző környezet alakulását. Ennek megerősítéséhez a projekt fontos lépéseként kialakult egy, a vállalkozásokat segítő feltételrendszer. A CAPINFOOD projektnek további fontos eredménye a Délkelet-európai Fórum létrehozása, amely lehetőséget ad rendszeres szakmai tapasztalatcserére” – fejtette ki dr. Sebők András, a projekt szak­értője. Emellett nagy előrelépést jelent, hogy a projekt hatására a szektorban egyre gyakrabban alkalmaznak majd infokommunikációs eszközöket, és a Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platformok (NFTP) is megalakultak.

Mindezek mellett lényeges cél volt, hogy az élelmiszer-ipari innováció eredményeit, azok jelentőségét a szélesebb nyilvánossággal, valamint a jövő élelmiszer-ipari szakembereivel is megismertessék. A fiatalok figyelmének felkeltése érdekében a fővárosban, Szegeden és Debrecenben megrendezett egyetemi interaktív bemutatónapokon hallgatók, középiskolások, kutatók, valamint az innovatív élelmiszer-ipari megoldások alkalmazásában érdekelt piaci szereplők is részt vettek.

A bemutatónapok és a június 26-ai projektzáró rendezvény vendégei is lehetőséget kaptak arra, hogy megismerkedjenek a molekuláris gasztronómia eljárásával. Keresztes Ferenc világbajnok bártender bemutatta különleges koktéljait. A CAPINFOOD célja ugyanis épp az ilyen és ehhez hasonló újítások támogatása, a fiatalok innovatív gondolkodásának, ötleteinek ösztönzése.

Keresztes Ferenc bártender a CAPINFOOD projekt záró rendezvényének fogadásán, a pulton az általa – molekuláris gasztronómiai eljárással – készített koktélok

Az idei Ecotropheliát (ökoinnovációs élelmiszerek nemzetközi versenye) is ezért támogatta a CAPINFOOD projekt promóciós kampánya.
A megmérettetésre idén másodjára felsőoktatásban tanuló fiatalok jelentkezhettek olyan innovatív élelmiszerrel, eljárással, amely fenntartható fejlődést hoz és egyben kereskedelmi potenciált is rejt magában. „Egy-egy ilyen megmérettetés további motivációt jelenthet a szakma felé forduló fiatalok számára, ami azért fontos, mert egyelőre nem nagyon ismerik az élelmiszer-ipari innovációban rejlő lehetőségeket, amelyeket a verseny által megismerhettek!” – mondta Borus Virág nemzetközi projektvezető.

A CAPINFOOD projektet a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. vezette, és a Campden BRI Magyar­ország Nonprofit Kft. támogatta. A magyar résztvevők mellett további tíz ország így Belgium, Ukrajna, Szerbia, Olaszország, Görögország, Románia, Bulgária, Szlovénia, Bosznia-Hercegovina és Montenegró intézményei járultak hozzá a CAPINFOOD sikeréhez.

A CAPINFOOD a hazai partnerek egybehangzó véleménye szerint elérte kitűzött céljait, hiszen a közös alapelvek szerint kiépített új rendszer és a bevezetett változások olyan fejlődést indíthatnak be, amelynek eredményeképpen a délkelet-európai szektor gyors ütemű felzárkózása történhet meg.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka