Önellenőrzés a földműépítésben
A kivitelezőknek kifejlesztett B&C–2 ISO 9001 minőségbiztosítási rendszert már minden kivitelező alkalmazza, de a földműre eddig nem lehetett használni. Forradalmi újdonság a kivitelezőknek kialakított berendezés, a B&C–2 egyszerűsített dinamikus tömörség- és teherbírásmérő. A műszerrel – és egy WTM-LCD víztartalommérővel – immár minden kivitelező tökéletesen ellenőrizni tudja a saját munkáját.
Eredményes magyar kutatás – új B&C–2 mérőeszköz, csak kivitelezőknek
A most kifejlesztett B&C–2 berendezés lehetővé teszi a korrekt kivitelezést, az önellenőrzést, megelőzve a megsüllyedéseket, garanciális károkat. Vállalkozásoknak az ISO szerinti önellenőrzésre az egyetlen alkalmas készülék!
A B&C–2 berendezés úgy méri a tömörséget és a teherbírást, ágyazási együtthatót és CBR értéket, hogy nincs szüksége izotópforrásra, nem veszélyezteti a dolgozók egészségét, nem szennyezi a környezetet, nem engedélyköteles a szállítása, tárolása, valamint beszerzése, ellentétben a tömörségmérésre jelenleg elterjedten használt izotópos berendezésekkel. A lézeres gravírozású skáláról leolvasható a milliméterben mért alakváltozás százszorosa, így a tömörségi fok 1, a teherbírás 5 százalék pontossággal számítható.
Teherbírás egyszerűsített ellenőrzése az 5. ejtés után történik, elég ránézni: piros vonal – sárga vonal – zöld vonal? A rúdon, ha a leolvasó nem éri el az adott vonalat, a teherbírás még nem megfelelő.
- Piros vonal (s<110): E2 >25 MPa, Ed>30 MPa: az altalaj teherbírása megfelelő
- Sárga vonal (s<70): E2 >40 MPa, Ed>48 MPa: a földműtükör teherbírása megfelelő
- Zöld vonal (s<40): E2 >65 MPa, Ed>78 MPa: a védőréteg teherbírása megfelelő
A tömörségi fok egyszerűsített ellenőrzése: az első ejtésnél mért visszapattanási értéket leolvassuk, majd addig ejtegetünk, amíg a rúdon a gyűrű már nem emelkedik feljebb. E két pont közötti távolság a tömörségi fokkal arányos, melyet egy sablonnal is leolvashatunk.
Nagy felületű tömörségmérések hengerre szerelt gyorsulásmérővel
Vannak törekvések, hogy hengerre szerelt gyorsulásmérővel a tömörség meghatározása nélkül legyen a földmű minősíthető. A K+F tanulmány alapján kijelenthetjük, hogy a dinamikus teherbírás pontos értéke sem határozható meg a tömörségi fok, a víztartalom és a sűrűség pontos ismerete nélkül. Az Andreas Kft. előkutatásaival a BC-mérés elméletére alapozva olyan nagy felületű vizsgálati módszer alapjait rakta le, mellyel a hengerre szerelt GPS és egy lézeres műszer a teljes felület tömörítésének vezérlésére és végminősítésére Trd% megadásával alkalmas lehet.
A Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal támogatásával elvégzett BC–2 egyszerűsített dinamikus tömörségmérő 5LET_08-5LET_08-2-2009-0015, OMFB-01424/2009 uniós támogatású fejlesztés az Andreas Építőipari Fejlesztő, Szolgáltató Kft. nagy nemzetközi sikerét hozta. A B&C mérési háttere lett a magyar ÚT2-2.124, illetve az uniós CWA 15846 szabályozás, elmélete pedig a visszapattanás és a tárcsa alatti deformáció közötti összefüggésen alapul. A módszer uniós szabadalom, mely az amerikai, ázsiai és arab országokra is ki lett terjesztve, például Thaiföldre, Vietnamra, Indiára, Izraelre, az USA-ra, Egyiptomra, Marokkóra, Kínára, Szíriára, Kanadára, sőt Ausztráliára is. A B&C több tucat díjat és kitüntetést kapott világszerte az innovációs kiállításokon.
Egy újabb magyar siker, melyre felfigyelt a világ – mondhatjuk. Most azonban a kivitelezőkön a sor, hogyan alkalmazzák a B&C–2 műszert és víztartalommérőt a gyakorlatban. Nincs többet beszakadás – ha a kivitelező az önellenőrzést komolyan veszi végre. Egyértelműen előnyös és javasolt a kutatás alapján a B&C dinamikus mérés széles körű alkalmazása, különösen a frekventált, magas minőségi követelményű helyeken: autópályákon, vasúti és vízépítési létesítményeken.•