Okos mérés – okos felhasználó
A statisztikai módszerrel kiválasztott résztvevőknél már megkezdték az okos mérők felszerelését, év végére a szolgáltatók új tarifacsomaggal keresik fel a tesztalanyokat. A 2013 végéig tartó tesztelés célja, hogy kiderüljön, miként változtatja meg az energiafelhasználási szokásokat, ha az ügyfél maga is nyomon követheti fogyasztását.
A szolgáltató arra is kíváncsi, milyen költségmegtakarítás érhető el az energiafelhasználás pontosabb tervezése vagy az üzemeltetési költségek tekintetében az új technológia felhasználásával. A jövő nagy kérdése az, hogy a változó elektromos áramdíjak bevezetésével hatást lehet-e gyakorolni a csúcsidőszakok fogyasztására az egyenletesebb, hatékonyabb energiafelhasználás érdekében. Az okos rendszerek természetes előnye lehet még, hogy magasabb szintre emeli az ügyfélkapcsolatot, a valós fogyasztás alapján történő számlázást megteremtve.
Ez a rendszer az első lépés lehet az intelligens otthonok és vállalatok megteremtése felé tett úton. A sikerhez azonban a felhasználókkal is meg kell ismertetni az okos energiafelhaszná-lás lehetőségeit, majd a kapott eredményeket, a kitűzhető célokat. Érdekes módon általában a fogyasztók közel fele gondolja úgy, hogy az intelligens megoldások „csupán” környezetvédelmi szempontból játszhatnak nagy szerepet, költségcsökkentő tényezőként nem veszik figyelembe. Ezért a projekt indulásával egy időben szemléletformáló kampányba kezdenek annak érdekében, hogy a fogyasztók bővíthessék okos méréssel kapcsolatos ismereteiket. A Facebookra tervezett, elsősorban fiatalokat célzó kampány előreláthatóan szeptemberben indul, és még további ismeretterjesztő tartalmú akciók is várhatók.•