2012. augusztus 2.

Szerző:
B. Szabó Edina

Okos mérés – okos felhasználó

Az EDF DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft. elindította okos mérési programját, melynek informatikai rendszerét az intelligens megoldásokban élen járó IBM fejleszti az Inter-Computer-Informatika Zrt. alvállalkozójaként. A közel 3000 háztartás és vállalati ügyfél részvételével elindított kísérletben a fogyasztók akár okostelefonon is ellenőrizhetik energiafelhasználásukat, a szolgáltató pedig kiszállás nélkül, a központból olvashatja le a mérőórákat.


A statisztikai módszerrel kiválasztott résztvevőknél már megkezdték az okos mérők felszerelését, év végére a szolgáltatók új tarifacsomaggal keresik fel a tesztalanyokat. A 2013 végéig tartó tesztelés célja, hogy kiderüljön, miként változtatja meg az energiafelhasználási szokásokat, ha az ügyfél maga is nyomon követheti fogyasztását.

A szolgáltató arra is kíváncsi, milyen költségmegtakarítás érhető el az energiafelhasználás pontosabb tervezése vagy az üzemeltetési költségek tekintetében az új technológia felhasználásával. A jövő nagy kérdése az, hogy a változó elektromos áramdíjak bevezetésével hatást lehet-e gyakorolni a csúcsidőszakok fogyasztására az egyenletesebb, hatékonyabb energiafelhasználás érdekében. Az okos rendszerek természetes előnye lehet még, hogy magasabb szintre emeli az ügyfélkapcsolatot, a valós fogyasztás alapján történő számlázást megteremtve.

Ez a rendszer az első lépés lehet az intelligens otthonok és vállalatok megteremtése felé tett úton. A sikerhez azonban a felhasználókkal is meg kell ismertetni az okos energiafelhaszná-lás lehetőségeit, majd a kapott eredményeket, a kitűzhető célokat. Érdekes módon általában a fogyasztók közel fele gondolja úgy, hogy az intelligens megoldások „csupán” környezet­védelmi szempontból játszhatnak nagy szerepet, költségcsökkentő tényezőként nem veszik fi­gye­lembe. Ezért a projekt indulásával egy időben szemléletformáló kampányba kezdenek annak érdekében, hogy a fogyasztók bővíthessék okos méréssel kapcsolatos ismereteiket. A Facebookra tervezett, elsősorban fiatalokat célzó kampány előreláthatóan szeptemberben indul, és még további ismeretterjesztő tartalmú akciók is várhatók.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021
Címkék

Innotéka