Lentiből Kistolmácsig viszi az utasokat a kisvasút
A szerződésben foglalt kivitelezési munkák a CSÁEV üzemeltetésében lévő több mint 100 kilométer hosszú kisvasúti hálózatból két szakaszt érintettek. A Lenti–Csömödér–Kistolmács fővonal kistolmácsi végét hosszabbítottuk meg egy új végponti vágánykapcsolat kialakításával.
Nagyságrendileg 1 kilométeren épült új vasút a 7540-es jelű országos közutat keresztezve. Két csoport új vasbeton aljas kitérőt építettünk be a szakasz végén egy kiemelt peronnal, melyről egy 125 méter hosszú burkolt járda vezet be a településig. A kisvasúti hálózat másik érintett szakasza a Törösznek–Pördefölde–Szentpéterfölde szárnyvonal 0+00 és 18+00 szelvények közötti szakasza. Itt a vasúti pálya teljes egészét átépítettük, alépítmény-javítási munkákkal együtt. Az átépítés három csoport kitérőt és több kisvasúti átjárót is magába foglalt. Mindkét szakaszról elmondható, hogy az alépítményi és vízépítési munkákat követően az új vasúti felépítmény zúzottkő ágyazatba került, 24,4 kg/fm rendszerű sínekkel, vasbeton keresztaljakra, nyíltlemezes leerősítéssel. A tervezett pályasebesség 30 km/h, 60 kN tengelyterhelés mellett.
A Vasútépítők Kft. érdekkörébe tartozott a kistolmácsi szakasz pályahosszabbítási munkáinak kivitelezése. Az új nyomvonal nagyobb részét egy meglévő erdő helyén jelölték ki, így az alépítményi munkák a fák kitermelése után kezdődhettek meg tavaly novemberben. A csapadékos őszi időjárás nem tette lehetővé, hogy az agyagos talajon a több mint 12 000 köbméter bevágásfejtést követően az alépítményi munkák maradéktalanul elvégezhetőek legyenek a tél beállta előtt.
A tervezett vasút pályaszintje egyes helyeken 4-5 méterrel került a terepszint alá. A védőréteg terítése előtt – a megfelelő teherbírás biztosítása érdekében – el kellett végezni a termett talaj stabilizálását. Nem várt beavatkozást kellett eszközölni a Kozár-forrással szembeni bevágásban. A földmű nem száradt ki a tavasz beköszöntével, folyamatos, nagy vízhozamú, felszínre törő víz volt megfigyelhető, valamint a rézsűfelületeken éles, jól elkülönülő rétegként látszott a terület nyugalmi vízszintje. A vízszint süllyesztése végett a pálya két oldalán lévő talpárok alá szivárgórendszert építettünk be. Az alépítményi és vízépítési problémák kezelése után már nem volt akadálya a vasúti pálya fektetésének. A 12 méter hosszúságú sínek hevederes kapcsolattal illeszkednek egymáshoz, és vasbeton keresztaljak támasztják alá őket. A vasúti ágyazati anyagot a Zalaerdő Zrt. tulajdonában, üzemeltetésében lévő oldalra, és vágánytengelybe ürítő vasúti kocsikkal építettük be. A vágányszabályozási munkát – a nagyvasúthoz hasonlóan – egy vágányszabályozó géplánc végezte. A géplánc egy Plasser & Theurer KIAG aláverő gépből, valamint egy SSP Junior ágyazatrendezőből áll, melyeket közúton szállítottak a munkaterületre; a vágányra történő bedaruzást követően végezte el több menetben a vasúti pálya végleges szintre emelését és irányszabályozását. A kivitelezési munkák befejezése után az új vonalrész használatba vételi engedélyt kapott az érintett szakhatóságoktól.
A turisták már az idei szezonban élvezhetik az új pályarész adta előnyöket. A Lentiből Csömödéren keresztül érkező járatok közvetlenül Kistolmácsig viszik az utasokat, ahol a tó festői szépsége és felfrissülést nyújtó vendéglátóhelyek várják a kikapcsolódni vágyókat. A beruházásnak köszönhetően még több élménnyel gazdagodhatnak a „kisvasutazók”.•