Lehet biztonságos a munkavégzés a közúti forgalom mellett?
A HBM Kft. speciális mélyalapozással foglalkozó francia tulajdonú vállalat, aktív szereplője a közlekedési infrastruktúra-fejlesztéseknek, azon belül is a híd-, illetve műtárgyfejlesztéseknek. Sok esetben a fejlesztéssel érintett munkaterület első aktív résztvevői vagyunk, így gyakran találkozunk ezzel a problémakörrel, amely jelentős biztonsági kockázattal jár és kezelnünk kell.
A közúti forgalom mellett zajló munkavégzést jellemzően három, jelentősen eltérő érdekekkel, szemlélettel rendelkező tábor alkotja. Az egyik a fejlesztő, illetve maguk az autósok, akik ugyan örülnek a fejlesztésnek, de az azzal járó korlátozásoknak, az azokból adódó kellemetlenségeknek, menetidő-növekedésnek már nem. A másik tábor a tervezőké, lebonyolítóké, fővállalkozóké, akik érdekeltek a fejlesztésben mind anyagi, mind biztonsági szempontból.
A harmadik tábort – idetartozik a HBM is – nem mások alkotják, mint a közvetlenül a közúti forgalom mellett munkát végzők, akik nap mint nap, akár óráról órára ki vannak téve egy számukra jelentős baleseti kockázatnak, amelyet a közlekedő autósok jelentenek.
A HBM megközelítése alapjaiban más, mint az építési, közlekedési szakma egyéb szereplőié. Nálunk elsődleges szempont dolgozóink védelme, munkakörülményeik biztonságossá tétele. A közúti forgalom mellett történő munkavégzés számunkra más aspektusokat tartalmaz, amelyek nekünk fontosabbak, mint az ott közlekedőké, az autósoké.
Számos figyelemfelkeltő megoldással találkozhatunk már az utakon, például: „Lassíts, apukám is itt dolgozik!”, vagy a „Vigyázz ránk, mi is hazamennénk!” feliratokkal, amelyek egyfajta segélykiáltások a kivitelező, az útfenntartó részéről. Nem véletlenül használják ezeket, ugyanakkor tudjuk, hogy ezek nem elégségesek, ennél többre van szükség.
Mit teszünk mi a biztonságunk érdekében?
Az igen szerencsés és ideális helyzet, ha időben, még a kialakítás előtt megkapjuk a terveket, és lehetőségünk van véleményezni azokat. Azért rendkívül fontos ez még a hatósági engedélyezés előtt, mert az esetek többségében szükség van azok módosítására, kiegészítésére.
Az építtetők, a tervezők, a hatóság a legtöbb esetben az érvényben lévő Útügyi Műszaki Előírást követik, amely nem kínál, illetve nem követel megfelelő megoldást a munkavégzők biztonsága szempontjából, hanem egy megengedő magatartást vesz alapul. Nagyon fontos, hogy ezen változtatni tudjunk, mert nem az ott munkát végzők biztonságát, életét tekinti elsődlegesnek, így nekünk kell a szükséges védelmi elemeket beterveztetni.
Gyakorlatunkban minden projekt egy tervellenőrzéssel kezdődik. Mind a forgalomtechnikai, mind az organizációs terveket véleményezzük, és szükség esetén az általunk javasolt biztonságtechnikai megoldásokkal egészítjük ki, alakítjuk át az ott dolgozók védelme érdekében. A tervek, a vélemények mellé olyan példákat is sorolunk, amelyek képesek meggyőzni a megrendelőt és a tervezőt egyaránt. Kizárólag kollektív védelmi megoldásokkal és komplex védelmi rendszerekkel lehet valós biztonságot nyújtani az ott munkát végzőknek.
A tervezés mellett fontos a helyszín pontos ismerete, a lehetőségek teljes feltérképezése, majd a legoptimálisabb megoldás megvalósítása. Az is fontos, hogy a biztonsági elemeket megfelelően, azok védelmi funkciójához mérten helyezzük ki, építsük meg. Gyakran nem elég csak kihelyezni egy-egy elemet, szükséges és lényeges szempont azok kialakítása, illetve rögzítése is.
Gyakorlati, megtörtént esetet feldolgozó példa ismertetése segíti az eddigiek összefoglalását. Az e-UT 04.05.14 Közutakon folyó munkák elkorlátozása és ideiglenes forgalomszabályozásra vonatkozó előírás 3.2.4.1. pontja a beton terelőfalakkal foglalkozik. Az előírás így szól: „Ideiglenes kihelyezés esetén is hézagmentesen kell az elemeket elhelyezni, azonban az összeerősítés mellőzhető.” Aki már látott ilyen terelőelemet működés közben, az pontosan tudja, hogy nem mellőzhető sem az összeerősítés, de sok esetben még a lerögzítés vagy a megtámasztás, megerősítés sem. Egy-egy ilyen betonelem tömege töredéke egy 40 tonnás kamion tömegének, és ha még a kamion sebességét is figyelembe vesszük, akkor belátható, hogy önmagában egy vagy akár több elemet is játszi könnyedséggel tol el vagy tör össze egy ilyen szerelvény!
Több olyan komplex védelmi megoldás létezik, amelyekről az előírások, a szabványok nem igazán tesznek említést, ugyanakkor fontos részei a biztonságnak (útburkolati jelek, táblák, kijelzők, mérőrendszerek, fizikai terelők, akadályok stb.). Csak bátorítani tudunk minden érintettet arra, hogy használja ezeket a lehetőségeket.
A munkavégzés biztonsága kell, hogy legyen a fő prioritás minden szereplő számára, ha ezt közösen biztosítjuk, akkor az úthasználó és a megrendelői oldal is védve lesz, illetve elégedett lesz.
A közlekedési infrastruktúra fejlesztése közös ügyünk, hiszen egyrészt a versenyképes gazdaság egyik alapvető feltétele, másrészt az állampolgárok mobilitási igényeire adott észszerű és a környezeti szempontokat is figyelembe vevő megoldása. Kell, szükséges, de ha már fejlesztünk, tegyük ezt biztonságosan és úgy, hogy valamennyi, a fejlesztésben közreműködő dolgozó, ha fáradtan is, de egészségesen, sérülések nélkül menjen haza a munkanap végén a családjához.•