Kép: Freepik AI (Nano Banana)Erre a lehangoló következtetésre azután jutott, hogy megvizsgálta, van-e különbség a képernyőről és a papírról olvasás között? A válaszhoz vezető kísérletsorozat első lépéseként egy iskolai osztályt két csoportra osztott. Ugyanaz a tanár tanította ugyanarra a tananyagra mindkét csoportot, azzal a különbséggel, hogy az egyik csoport képernyőről olvasta a szöveget, a másik pedig könyvből. Ezután megnézték, hogy ki mire emlékezett. A könyvből tanulók 11–33 százalékkal jobban teljesítettek, mint a képernyőről olvasók. Azaz, ha emlékezni akarunk valamire, papírról olvassunk, ne képernyőről!
Tagadhatatlan, hogy átalakultak az olvasási szokásaink. Felületesebbek lettünk. Faljuk a híreket, pörgetjük az egyperces videókat, időt nem hagyva az információk feldolgozására. A kütyük nem az elmélyült gondolkodásra sarkallnak. Egy könyv, egy folyóirat ellenben időt kér, sőt követel. Odafigyelést, partnerséget – az általa kínált tudásért cserébe.•