2025. október 2.

Szerző:
Ötvös Zoltán

Hogyan olvassunk?

Érdekes kísérleti eredményt tett közzé Martin Jan Stránský, a Yale Egyetem Orvostudományi Karának neurológus kutatóorvosa. A tavaly Prágában megjelent Rise And Fall Of The Human Mind című könyvében a cseh idegtudós abból indult ki, hogy noha az elménk fő feladata a problémamegoldás, egyre kevésbé használjuk ilyen célra. A szakember a „bűnöst” a digitális technológiák használatában találta meg. Azt állítja, hogy a kütyük által okozott agyi zavarok miatt egyre kevésbé leszünk képesek a mélyreható gondolkodásra, ami az emberi intelligencia visszafejlődését, devolúcióját indítja el.

Kép: Freepik AI (Nano Banana)

Erre a lehangoló következtetésre azután jutott, hogy megvizsgálta, van-e különbség a képernyőről és a papírról olvasás között? A válaszhoz vezető kísérletsorozat első lépéseként egy iskolai osztályt két csoportra osztott. Ugyanaz a tanár tanította ugyanarra a tananyagra mindkét csoportot, azzal a különbséggel, hogy az egyik csoport kép­ernyőről olvasta a szöveget, a másik pedig könyvből. Ezután megnézték, hogy ki mire emlékezett. A könyvből tanulók 11–33 százalékkal jobban teljesítettek, mint a képernyőről olvasók. Azaz, ha emlékezni akarunk valamire, papírról olvassunk, ne képernyőről!

Tagadhatatlan, hogy átalakultak az olvasási szokásaink. Felületesebbek lettünk. Faljuk a híreket, pörgetjük az egyperces videókat, időt nem hagyva az információk feldolgozására. A kütyük nem az elmélyült gondolkodásra sarkallnak. Egy könyv, egy folyóirat ellenben időt kér, sőt követel. Oda­figyelést, partnerséget – az általa kínált tudásért cserébe.•

 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024  2025
Címkék

Innotéka