ARAMIS forgalomirányítási rendszer
Az ARAMIS több modulra oszlik, amelyek mindegyike az irányítástechnikai feladatok egy-egy részéért felel. A funkciók az éves menetrend konfliktusmentes tervezésétől (ARAMIS-P) az infrastruktúra-adatok adminisztrálásán (ARAMIS-I) és a parancskimeneteken át (ARAMIS-O) az adaptív vonatvezérlésig terjednek (ARAMIS-D). E modulok közül sokat az évek során ügyfeleinkkel szoros együttműködésben fejlesztettünk ki. Az egyes modulok intelligens interakciója és összeköttetésük az automatikusan működő forgalomirányítási központokkal egy automatizált és digitalizált folyamatláncot eredményez.
Magyarországon 2008 óta a H5 HÉV vonalán, Békásmegyeren működik az ARAMIS-D rendszer. Püspökladányban 2021-ben telepítettük a megújult ARAMIS-D rendszert, melyen jelenleg az online menetrendi információk beviteli interfészének kialakítása zajlik.
Az ARAMIS segítségével pontosabb információkat tudunk nyújtani, és lehetővé tesszük a diszpécserek számára, hogy a vonatforgalom nagyobb területét felügyeljék és irányítsák. Ez egyszerűbbé, gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a menetrendek végrehajtását és módosítását. Ezenkívül az ARAMIS optimalizálja a vontatójárművek és a személyzet vezénylését, ezáltal energiát és költséget takarít meg. A rutintevékenységek magas fokú automatizálása és a folyamatok egyre fokozódó digitalizálása lehetővé teszi, hogy az ARAMIS révén maximalizáljuk a vasúti hálózat kapacitását, ezzel egyidejűleg vonzó mobilitási megoldást kínáljunk. A rendszer előnyös a fuvarozóknak is; a vonat-összeállítás, a menetrendszerkesztés, a szállítmány követése saját terminálon valósulhat meg.
A rendszer konfliktusfelismerés és -feloldás funkciójával optimalizált vágányutakat javasol, amelyek közül a diszpécser választ. Ausztriában az országot lefedő öt regionális forgalomirányítási központ kialakítása georedundáns. Egy központ meghibásodása esetén mind az öt regionális központ és a hozzájuk tartozó mintegy 600 állomás továbbra is kapcsolatban marad az ARAMIS rendszerrel, illetve az alábbiakban felsorolt új funkciók teszik még hatékonyabbá a forgalomszervezést.
Radio Speed Advice: szükség esetén csökkenti egy szakaszon az összes vonat maximális sebességét, így a célmenetrend minden vonatra rövid időn belül módosul a rendszerben, a kapcsolódó utastájékoztatási rendszer is megkapja a megváltozott adatokat.
Follow behind: az útvonal kapacitása akkor is maximálisan kihasználható, ha átmenetileg csökken a sebesség. Lehetővé teszi, hogy a vonatok optimalizált távolságban közlekedjenek.
Kattints és tárcsázz: lehetővé teszi, hogy vészhelyzetben a forgalomirányító azonnal, egy gombnyomással felvegye a kapcsolatot a mozdonyvezetővel. Az ARAMIS felhasználói felületén a vonatszámra kattintva automatikusan létrejön a kapcsolat, ami vészhelyzetben különösen fontos időnyereséghez vezet.
A Thales célja, hogy hazai partnerei a rendszerben rejlő fenti lehetőségeket a magyar vasút digitalizációja során minél szélesebb körben ki tudják használni.•