Egykoron halat, kenyeret, húst, haszonállatot lehetett eltulajdonítani, mára nemcsak konkrét tárgyakról – autó, mobiltelefon, parfüm, kenyér a pékségből – van szó, hanem a legkülönfélébb szellemi alkotásokról is. Az internetről letölthető zenékről, filmekről, műszaki megoldásokról, amelyek egykoron valakiknek a fejéből pattantak ki. A szellemi tulajdon érték, és sokan vannak, akik saját alkotó gondolatok híján csupán arra képesek, hogy mások szellemi alkotásait lemásolják. Jogdíj fizetése nélkül gyártsanak hamisított sportcipőt, márkás órát – fillérekért, a vevőnek a márka minőségét felkínálva, silány portéka formájában.
Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának (EUIPO) korábbi kutatása szerint az uniós tagállamok évente akár 15 milliárd eurót veszíthetnek a hamisítások miatt, ami bűncselekmény. Tanulságos adat ez, és azt mutatja, hogy valamit tenni kell a kreatív elme védelmében. Az EUIPO egy minapi pályázatában a 15 és 24 év közöttiek hasznosítható ötleteit várja, a jó irányba is könnyen befolyásolható korosztályra koncentrálva, hogy a fiatal generációk tudatosabban vásároljanak, és csökkenjen a hamisítás, valamint a „kalózkodás” népszerűsége.
Légy tudatos vásárló! – üzeni a Hivatal, mert a hamisítás okozta gazdasági károk mellett, sajnos, az emberi egészségre, mi több, az élővilágra nézve is végzetesek lehetnek a nem ellenőrzött forrásból származó termékek.•