Bajban a Google
A Google tulajdonában lévő YouTube videómegosztó platform – Duncan McCann adatvédelmi szakember állítása szerint – rendszeresen megszegi a kiskorúak adatkezelésére vonatkozó szabályokat, beleértve a hatályos brit törvényeket és az európai általános adatvédelmi rendeletet, a GDPR-t is. És teszi mindezt úgy a platform, hogy az érintettek szüleitől nem kér semmiféle hozzájárulást.
A vádirat szerint a YouTube a gyerekekről gyűjtött információkat játékgyártó és -értékesítő vállalatoknak adja ki, amelyek aztán célzott hirdetéseket küldenek a gyerekeknek – a szülők tudta nélkül. A népszerű videómegosztó nem először került ebbe a helyzetbe: tavaly az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága peren kívüli megegyezés keretében 170 millió dollárra bírságolta a vállalatot hasonló okok miatt. A YouTube szóvivője nem kommentálta a pert, a techvállalat hivatalos kommunikációja csupán arra tért ki, hogy a videómegosztó platform nem a 13 év alattiakat célozza. McCann ügyét a globális ügyvédi iroda, a Hausfeld és a digitális jogok érdekképviseletével foglalkozó Foxglove szponzorálja. A tervek szerint a per megnyerése esetén minden érintett felhasználó, illetve család 640 dollárnak megfelelő kártérítésre számíthat. Az elmúlt években több szervezet is foglalkozott a gyermekek személyes adatainak védelmével, és olyan népszerű alkalmazások, mint az Instagram vagy a TikTok is a kritika kereszttüzébe kerültek.•