2011. október 5.

Szerző:
Bubrik G.

Utasbarát tájékoztatás

Egy évtizednél is régebbi a Schauer Hungaria Kft. munkakapcsolata a MÁV-val és a Prolannal. Partnerként automatikus utastájékoztató rendszereket szállít a magyarországi cég, melynek egyik ügyvezető igazgatóját, Kovács Ferencet kérdeztük az együttműködésről, vala­mint a tervekről.


Mikor, milyen referencia-háttérrel kapcsolódott be a dél-balatoni vasútfejlesztési projektbe a Schauer?
– Cégünk már a projekt indulása előtt a fővállalkozó Prolan-csoport partnere volt. Ehhez nem csupán az anyacégünk, illetve a Schauer-csoport nemzetközi referenciáival rendelkeztünk, hanem számos hazai megrendelés sikeres teljesítésével is. A többi között a Szeged–Városföld–Kiskunfélegyháza, illetve a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalon már működő diszpécser- és utastájékoztató rendszerek kiépítését tudhatjuk magunk mögött.
Mi volt a főbb feladatuk, milyen volt az együttműködés a generál­kivitelezővel, illetve a vasúti szakemberekkel?
– Főbb feladataink közé tartozott a vasút­állomások távközlési rendszeréhez a tervek elkészítése, a diszpécser- és utastájékoztató berendezések gyártása, telepítése, az opti­kai kábelek lefektetése, szerelése és az át­vitel­tech­nikai rendszerek szerelése, a rendszer komplett tesztelése, valamint üzembe helyezése. A generálkivitelezővel és a vasúti szakemberekkel az együttműködés a mi megítélésünk szerint példaértékűnek tekinthető, s ennek eredménye az előzetes ütemterv szerinti határidőre történő teljesítés.
Teljesen új rendszert kellett beépíteni, vagy a meglévő rendszerhez „hozzáépíteni”? Mire képes a Schauer utastájékoztató rendszere?
– Új rendszert építettünk, melynek bizonyos pontokon a MÁV meglévő rendszeréhez kellett illeszkednie. Az illesztésből adódó speciális igények kielégítéséhez az üzemeltetőkkel és a felhasználókkal történő hatékony együttműködés jelentős mértékben hozzájárult. A Schauer által kifejlesztett PIS (Passenger In­for­mation System: utastájékoztató rendszer) – KÖFI (Központi Forgalomirányító) rendszer feladata az utazóközönség automatizált tájékoztatása a távkezelt megállóhelyeken és állomásokon, amihez a szükséges adatokat a KÖFE-KÖFI rendszer biztosítja. Az egymásra épülő rendszerek eredménye az emberi beavatkozások számának minimalizálása, és ezzel az utastájékoztatás hatékonyságának jelentős növelése.

A technológiai fejlődést szem előtt tartva cégünk az utastájékoztató rendszer modernizálása mellett a diszpécserrendszert is IP alapokra helyezte. Így egyebek között már a forgalmi irodákban is modern IP telefonok vannak. A KÖFI központban dolgozó forgalmi irányító személyzet munkáját segítő érintőképernyős kezelőpultjaink szintén a modernizációs törekvéseket tükrözik. Összességében egy, a kor elvárásait minden téren kielégítő digitális rendszer megvalósításával kiváltottuk a hagyományos analóg távközlési technológiát.

Napelemmel működő információs oszlop Balatonszárszón

Milyen új, schaueres innováció került a vasútvonalra? Mit tapasztalnak mindebből a vasúton utazók?
– A Schauer Hungaria Kft., mint a hazai vasúti utastájékoztatás meghatározó szállítója, a fejlesztések során mindig az utasok komfortérzetének növelését tartotta és tartja egyik legfőbb céljának. A dél-balatoni vasútfejlesztési projekt keretében számos olyan kisebb forgalmú megállóhelyet láttunk el valós idejű adatokon alapuló, emberi beavatkozás nélküli utastájékoztató rendszerrel, ahol eddig csak „falragaszok” szintjén tájékozódhatott az utazóközönség.
Mi mindenre kell figyelniük, milyen új dolgokat kell megtanulniuk az utasoknak? Mennyire kezelhető az új tájékoztatási forma?
– A Zamárdiban, Balatonföldváron, Balatonszárszón és Balatonszemesen felállított, a MÁV-nál újdonságnak számító info oszlopokon található információk egyszerűsített struktúrája és kiváló láthatósága tovább növeli az utasok információhoz való hozzáférését. Az automatizálásnak köszönhetően pedig minden esetben a lehető legfrissebb információkról tájékozódhatnak a vonatra váró utasok. Említésre méltó, hogy az info oszlopok nem csupán információt szolgáltatnak, hanem interaktív kommunikációra is alkalmasak. Itt említhető a „vészhívó” funkció is, melynek segítségével az esetlegesen bekövetkező baleseteket azonnal be lehet jelenteni. Természetesen bízunk abban, hogy ezt a funkciót a lehető legritkábban kell majd igénybe venni.
Milyen volt a Schauer Hungaria Kft. tavalyi éve, s az idei terveikből időarányosan mi valósult meg?
– Az elmúlt esztendőben sikeresen részt vettünk a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítése projektben, melynek keretében diszpécserrendszert szállítottunk, s a Prolannal közösen megvalósítottuk az automatikus utastájékoztatást. Az idei év legfontosabb feladatát a dél-balatoni projekt mellett a már meglévő rendszereinknek a MÁV SNMP (Simple Network Management Protocol: egyszerű hálózat menedzsment protokoll) felügyeleti rendszerébe történő integrálása jelentette.

A jövőbe tekintve végezetül elmondhatom, hogy aktív részesei kívánunk maradni a magyar vasút modernizációjának a távközlés területén. Ennek érdekében egyrészt figyelemmel kísérjük a vasúti fejlesztések ez irányú tendenciáit nemcsak itthon, hanem külföldön is, másrészt cégünk szakemberei is nagy energiát fektetnek újabb és hatékonyabb megoldások kidolgozásába.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka