Okos-autópálya Budaörsön

Az M1–M7-es budaörsi szakaszán valós időben egy digitális rendszer figyeli az autók mozgását, az út állapotát, valamint a forgalom alakulását. Ennek a fejlesz­tésnek az eredményeként a világon az egyik legokosabb autópálya-szakasz hazánkban található.


LiDAR-szenzorok

A jelenleg 800 méter hosszú, de hamarosan 1,5 kilométeresre bővülő útszakasz két oldalán 39 csúcstechnológiás műszer – LiDAR-szenzorok, radarok, hőkamerák, szűkebb és szélesebb látószögű kamerák – felel az adatok feldolgozásá­ért. A valós időben mért és folyamatosan gyűjtött, másodpercenként 1,5 gigabájtot jelentő adatokat közvetlen optikai kapcsolaton keresztül továbbítják a Magyar Közút szigetszentmiklósi adatközpontjába. A rendszer képes segíteni az önvezető járművek tesztelését, és hosszabb távon megalapozhatja az okos forgalomszervezés működését.

Kamerák

A projekt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudo­má­nyi Egyetem részvételével, magyar–osztrák együttműködésben, az Eureka Central System keretében valósul meg. A fejlesztés egyik legfontosabb eleme, hogy nemcsak a járművek között valósul meg adatcsere, hanem az útszakaszok között is. Például, ha egy jármű lassít vagy sávot vált, arról más közle­ke­dők, vagy maga az útkezelő rendszer is azonnal tu­domást szerezhet. Ez teljesen új alapokra helyezi a forgalomszabályozást, ahol nemcsak a lámpák és táblák irányítanak, hanem az adat is. A rendszer anélkül teheti biztonságosabbá a távolsági közúti közleke­dést, hogy minden autót önvezetőre cserélnének.•

Címlapkép: BME


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024  2025
Címkék

Innotéka