Okos-autópálya Budaörsön

A jelenleg 800 méter hosszú, de hamarosan 1,5 kilométeresre bővülő útszakasz két oldalán 39 csúcstechnológiás műszer – LiDAR-szenzorok, radarok, hőkamerák, szűkebb és szélesebb látószögű kamerák – felel az adatok feldolgozásáért. A valós időben mért és folyamatosan gyűjtött, másodpercenként 1,5 gigabájtot jelentő adatokat közvetlen optikai kapcsolaton keresztül továbbítják a Magyar Közút szigetszentmiklósi adatközpontjába. A rendszer képes segíteni az önvezető járművek tesztelését, és hosszabb távon megalapozhatja az okos forgalomszervezés működését.

A projekt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem részvételével, magyar–osztrák együttműködésben, az Eureka Central System keretében valósul meg. A fejlesztés egyik legfontosabb eleme, hogy nemcsak a járművek között valósul meg adatcsere, hanem az útszakaszok között is. Például, ha egy jármű lassít vagy sávot vált, arról más közlekedők, vagy maga az útkezelő rendszer is azonnal tudomást szerezhet. Ez teljesen új alapokra helyezi a forgalomszabályozást, ahol nemcsak a lámpák és táblák irányítanak, hanem az adat is. A rendszer anélkül teheti biztonságosabbá a távolsági közúti közlekedést, hogy minden autót önvezetőre cserélnének.•
Címlapkép: BME