Bye, bye vonalkód!

Kevesen tudják, hogy az első vonalkódot már több mint öt évtizede, 1974-ben egy Wrigley’s rágógumi csomagolásáról olvasták le az Ohio állambeli Troy városában egy szupermarket kasszájánál. 2025-ben ezt a műveletet naponta már tízmilliárd alkalommal ismétlik meg a kereskedelmi dolgozók. Eddig egy nemzetközi nonprofit szervezet, a GS1 gondoskodott arról, hogy a globális termékazonosítási rendszerben valóban minden vállalkozás és annak minden terméke egyedi azonosítóval rendelkezhessen.
A fél évszázados sikertörténet azonban hamarosan véget ér, miután a világ vezető márkái, kereskedői és e-kereskedelmi piacterei egyértelműen az új generációs QR-kódok mellett tették le a voksukat. A fogyasztók ugyanis ma már nemcsak a pénztárnál várják el a gyors beolvasást, hanem azonnali, részletes információt is szeretnének a termékekről. Az új, kétdimenziós kódok – melyek immár nem fekete-fehér csíkokból, hanem kis négyzetekből épülnek fel – számos előnyt kínálnak: kisebb helyet foglalnak el a csomagoláson, több és részletesebb adatot képesek tárolni, kapcsolódnak a különböző digitális információs adatbázisokhoz, és ugyanaz a kód képes kiszolgálni a fogyasztók és az üzleti partnerek igényeit is.•
Címlapkép: Depositphotos/aarrows felhasználásával