Hogyan manipulálják a fogyasztókat?

Sötét mintázatoknak nevezik azokat az üzleti fogásokat, amelyek célja a fogyasz­tók manipulálása. A BeHive cég viselkedéstudományi tanácsadóinak azon­ban éppen az a missziójuk, hogy a fogyasztók és a vállalati ügyfelek edukációján keresztül segítsenek elkerülni ezeket a káros, befolyásoló hatásokat.


Sok terméket vettKép: Depositphotos/AntonioGuillemF

Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák az úgynevezett sötét mintázatokat a kereskedelemben, és nem csak az online térben. Annak ellenére, hogy továbbra sem létezik olyan jogszabály, amely listát tartalmazna a tiltott sötét mintázatokról, a fogyasztóvédelmi hatóságok mégis egyre több esetben lépnek fel erre hivatkozással. 

Ezzel párhuzamosan a BeHive viselkedéstudományi tanácsadó cég számára alapvetés, hogy a szolgáltatók és a fogyasztók egyaránt tudatában legyenek a döntéseket befolyásoló tényezőknek, és a befolyásolás kizárólag etikus módon valósuljon meg. Azaz a befolyásolásnak felelős legyen a célja, átlátható legyen, ne legyen kényszerítő hatású, emellett bizonyítékalapú és nem utolsósorban visszafordítható legyen. 

Jó példa az etikus befolyásolásra az a 2010-es évekből származó kampány, amikor az Amerikai Egyesült Államokban úgy csökkentették a háztartások energiafogyasztását, hogy saját fogyasztásuk mellett arról is tájékoztatták őket, miképp viszonyul az a szomszédok átlagos fogyasztásához. A társas normák erején keresztül olyan mértékben érvényesült a fogyasztás visszaesése, hogy a hatásvizsgálat szerint a projekt kiterjesztése a teljes Egyesült Államokra a háztartások számára évente több mint 26 ezer gigawattóra és 3 milliárd dollár megtakarítást eredményezett volna.•

Címlapkép: Depositphotos/AntonioGuillemF


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024  2025
Címkék

Innotéka