Hogyan manipulálják a fogyasztókat?

Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák az úgynevezett sötét mintázatokat a kereskedelemben, és nem csak az online térben. Annak ellenére, hogy továbbra sem létezik olyan jogszabály, amely listát tartalmazna a tiltott sötét mintázatokról, a fogyasztóvédelmi hatóságok mégis egyre több esetben lépnek fel erre hivatkozással.
Ezzel párhuzamosan a BeHive viselkedéstudományi tanácsadó cég számára alapvetés, hogy a szolgáltatók és a fogyasztók egyaránt tudatában legyenek a döntéseket befolyásoló tényezőknek, és a befolyásolás kizárólag etikus módon valósuljon meg. Azaz a befolyásolásnak felelős legyen a célja, átlátható legyen, ne legyen kényszerítő hatású, emellett bizonyítékalapú és nem utolsósorban visszafordítható legyen.
Jó példa az etikus befolyásolásra az a 2010-es évekből származó kampány, amikor az Amerikai Egyesült Államokban úgy csökkentették a háztartások energiafogyasztását, hogy saját fogyasztásuk mellett arról is tájékoztatták őket, miképp viszonyul az a szomszédok átlagos fogyasztásához. A társas normák erején keresztül olyan mértékben érvényesült a fogyasztás visszaesése, hogy a hatásvizsgálat szerint a projekt kiterjesztése a teljes Egyesült Államokra a háztartások számára évente több mint 26 ezer gigawattóra és 3 milliárd dollár megtakarítást eredményezett volna.•
Címlapkép: Depositphotos/AntonioGuillemF