GYSEV és Közel-Kelet: magyar vasútfejlesztések
A GYSEV vonalai közül a Sopron– Szombathely és a Szombathely– Szentgotthárd vasútvonalakat újítja fel a vasúttársaság; javítja a pályát, növelve annak sebességét, villamosítja az eddig csak dízelüzemű szakaszokat, és a magasabb színvonalú biztonsági követelményeknek megfelelően elektronikus biztosítóberendezéseket telepít ezekre a vonalakra. A transzerurópai szállítási útvonalak részeként funkcionáló Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasút- vonal felújítására pályázat keretén belül létesülő 33 biztosítatlan útátjáró korszerű útátjáró-fedező berendezéssel történő ellátásának feladatát a Műszer Automatika Kft. kapta meg, amely elsősorban a vasúti biztosítóberendezési szakterületen folytat kiemelkedő fejlesztői és gyártói tevékenységet.
Az UTB-M1 elnevezésű biztosítóberendezés a korábbi útátjáró-biztosító berendezés továbbfejlesztett változata – az EU-s igényeknek megfelelően a legkorszerűbb jelfeladási rendszer (ETCS) illesztésével –, továbbra is rendelkezik az UTB könnyű konfigurálhatóságával. A megrendelői igénynek megfelelően vonali, az állomási indítást lehetővé tevő LED optikás közúti jelzőkkel felszerelt és hidraulikus (MA-HSH–03 típusú) félcsapórudas sorompóhajtóművel történő együttműködésre felkészített változatban fejlesztették ki. További követelmény volt, hogy a korábbi acél készülékház helyett vasbeton készülékszekrényt alkalmazzanak, amely a vasutasoknak kedvezőbb és biztonságosabb munkakörülményeket biztosít. Az UTB-M1 energiaellátása is módosult. A berendezés, amely korábban csak a könnyen elérhető városi környezetben működhetett, végre kikerülhetett a vasútvonalak mentén egyes esetekben nehezen elérhető helyekre. Rugalmasabb és megbízhatóbb elemeket kapott a fejlesztés során; az országos közforgalmú vasúton szokásos vonali energiaellátást sikerült csatlakoztatni hozzá, valamint elérhetővé vált a korszerűsített távfelügyelet számára biztosított valós idejű működési adatgyűjtés is.
Horváth Gábor beszélt a projektből levonható fejlesztési tapasztalatokról is, és felhívta a figyelmet arra, hogy a fejlesztés nem ért véget a berendezések leszállításával. Jóllehet az UTB-M1 végleges alkalmassági tanúsítvánnyal rendelkezik, az országos közforgalmú vasutak esetében mindenképpen megfontolandó a berendezés továbbfejlesztése, finomhangolása a vasúti tapasztalatoknak megfelelően.
A Műszer Automatika Kft. szakemberei nagy jelentőségű iraki vasútfejlesztésben is részt vesznek. 2007 óta nyílt arra lehetőség, hogy teljesen új vasútvonalak épüljenek Irakban. A Hammam–Alil–Moszul–Szabonija vonalszakasz-felújítás és „kétvágányúsítás” megvalósíthatósági tanulmányának és előtervének elkészítését a Műszer Automatika Kft. nyerte el, de a cég további projekten is dolgozik: tervezik a Kirkuk–Szulejmania új, 120 kilométer hosszú nagysebességű vonalat, ahol a teljes vasúti infrastruktúra tervezése a feladat, beleértve a szükséges kiszolgáló létesítményeket (állomásépületek, rendező pályaudvar, karbantartó létesítmények, közművek, vasúti személyzeti szállások, lakások, oktatási központ) is.
Szulejmania mint tartományi főváros vasútállomása mellett további hét állomás és a terepviszonyok következményeként a teljes vonalon 45 híd, ezek teljes hossza 20,43 kilométer, három alagút 9,5 kilométer hosszban kerültek megtervezésre, komoly kihívás elé állítva a magyar tervezőmérnököket.
A végleges tenderterv-dokumentációt tavaly decemberben adták át a megrendelőnek. Az anyagok felülvizsgálata és értékelése alapján a kért módosításokat átvezették, a projekt végleges lezárása még idén tavasszal megtörténik. Az iraki vasúttársaság vezetése és a projektvezetők elégedettek a magyar mérnökök munkájával és szakmai felkészültségével, éppen ezért Horváth Gábor arra számít, hogy a jelenleg futó kisebb feladatok mellett további együttműködésekre és jelentősebb projektek megvalósítására is sor kerülhet a közeljövőben.•