2020. szeptember 9.

Szerző:
Paulik Katalin

A Kvassay híd felújításához kapcsolódva

Kormányzati döntés alapján felújításra kerül a Kvassay híd. Cégünk, a Káty-Út Kft. ennek a beruházásnak egy előkészítő projektjében vett részt, a közúti és a vasúti forgalom átalakításához kapcsolódóan.


Elöljáróban néhány szó vállalkozásunkról, amely 2008-ban alakult meg Káty-Út Építőipari és Szolgáltató Kft. néven. Fő tevékenységi köre: aszfal­t­burkolatok készítése és útépítés. Nagy hangsúlyt fektetünk az újrahasznosításra, melyről e lap korábbi számában (Innotéka, Közlekedésfejlesztési különszám, 2015. október – a szerk.) már írtam. Az eltelt több mint tíz esztendő alatt cégünk specializálódott az útépítés berkein belül a vágányokhoz kapcsolódó aszfaltozási munkákra, így az útátjárók, gyalogosátjárók, peronok burko­lására és építésére. Munkáinkkal találkozhatnak a MÁV, a BKV, a MÁV-HÉV vonalak területén. Természetesen hagyományos útépítéseket is vállalunk, melyeket magán-, önkormányzati vagy éppen a Budapest Közút Zrt. megrendelésére készítünk.

Budapest XXI. és IX. kerület, a Kvassay híd felújításához kapcsolódó H7 jelű HÉV Boráros tér
és Wein  János utcai ideiglenes vég­állomás közötti autóbuszos pótláshoz kapcsolódó útépítési és forgalomtechnikai beavatkozások átnézeti helyszínrajza


E kis bevezetés után rátérünk tulajdonképpeni témánkra. A Kvassay híd fel­újí­tása különféle előkészítő munkákat kívánt.

A közúti és a vasúti forgalom átalakí­tásához kapcsolódóan az alábbi feladatokat kellett megoldani:

  • ideiglenes végállomás kialakítása a Weiss Manfréd úton;
  • ideiglenes buszforduló és végállomás készítése a Wein János utcánál;
  • buszforgalmi sáv kialakítása a Kvassay Jenő út–Weiss Manfréd útvonalon.
  • Munkánkat nehezítette a rendelkezésre álló idő rövidsége, valamint a munkaterületek elhelyezkedése, amit több társkivitelezővel kellett megosztani – állandó egyeztetések mellett.
    Buszforduló, Weiss Manfréd út–Wein János utca sarok: földmunka építése

Első feladat

A buszforduló kialakítása tulajdonképpen egy zöldmezős beruházás a Weiss Manfréd út–Wein János utca–Mol töltőállomás által határolt területen.

Itt klasszikus útépítési munkát kellett végeznünk:

  • bozót- és cserjeirtás,
  • töltés- és bevágáskészítés,
  • szegélyépítések,
  • alap- és teherhordó rétegek,
  • valamint burkolatkészítés.
    Buszforduló, Weiss Manfréd út–Wein János utca sarok: homokos kavics alapréteg készítése

A munkavégzést 2020. május 18-án kezdtük el, és az időjárásnak köszönhetően – mert kegyes volt hozzánk – június 9-én befejeztük. A munkálatok során elkészült 1100 négy­zet­méter burkolat, egy leszállóperon, 600 négyzetméter nemes padka, egy kiszolgálólétesítmény a buszvezetők számára, valamint elhelyeztünk hat közvilágítási oszlopot.

A második feladatcsokor

  • A Mol töltőállomás mellett buszforgalmi sáv kialakítása a meglévő kerékpárút eltolásával. Az itteni munkavégzést nehezítették az elégtelen közműtervek; sajnos a legtöbb csatorna­­vezeték és kábel nem ott volt, ahol a tervek szerint lenniük kellett volna. Ekkor már az idő­járás is a csúnyábbik arcát mutatta, az eső sem kímélt bennünket. Az már csak „hab volt a tortán”, hogy a közelben lévő szabadkikötői beruházáson II. világháborús aknát találtak, emiatt a munkavégzést egy napra felfüggesztették. Itt készült 500 négyzetméter burkolat teljes szerkezettel, valamint 300 négyzetméter kerékpárút és 350 méter szegély.
    Weiss Manfréd út–Hajóállomás utcai csomópont: kerékpárút-korrekció
  • A HÉV-végállomás melletti buszmegálló peron kialakí­tása. A busz–HÉV átszállás biz­tosítá­sára, az utasok bal­esetmentes közlekedése érdekében kellett átépíteni és meg­növelni a helyszínen található járda felületét. Szegélyépítés 90 méter, leszállóperon 180 négy­zet­méter.
  • A Kvassay Jenő út–Hajóállomás utca csomópontban meglévő peronszigeteket kellett átépíteni a buszforgalmi sáv miatt. Itt 160 négyzetméter burkolat és 120 méter szegély épült, valamint át kellett helyezni több forgalomirányító lámpát és a hozzájuk kapcsolódó aknákat.
    Weiss Manfréd út–Hajóállomás utcai csomópont: buszforgalmi sáv kialakítása
  • Kvassay Jenő út–Soroksári út sarok: itt a meglévő szóló buszmegállót kellett kibővíteni, hogy két szerelvény is elférjen. Burkolat: 180 négy­zet­méter, szegély 90 méter.

A teljes kivitelezést június 21-én sikeresen befejeztük, azóta a létesítményeket az ideiglenes forgalomtechnikával együtt használják a közösségi és az egyéni közlekedésben részt vevők. Köszönet cégünk minden dolgozójának, valamint alvállalkozóknak és a beszállítóknak.
Vörösmarty szavaival: „Ez jó mulatság, férfi munka volt!”

 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020
Címkék

Innotéka