Vasútfejlesztési körkép
Ha az elmúlt évtized beruházásait nézzük, akkor az idei év mennyire számít kiugrónak a vasúti fejlesztések számában és volumenében?
– Visszatekintve az elmúlt évekre, egészen biztosan kijelenthető, hogy a 2020-as esztendő is mozgalmas lesz a vasúti projektek szempontjából. Idén két igen jelentős projektünk fejeződik be: elkészül a Kelenföld–Százhalombatta vonalszakasz teljes pályafelújítása és kapcsolódó létesítményeinek korszerűsítése 20,5 kilométer hosszon, valamint az Ebes–Debrecen vasúti vonalszakasz korszerűsítése. Itt kétvágányú, 160 km/h sebességű közlekedésre alkalmas pálya korszerűsítése valósul meg 8 kilométer hosszon. A vágánykorszerűsítések mellett a központi forgalomirányítási (Köfi – a szerk.) rendszer kiépítése is ütemesen halad. Májusban befejeződött a kivitelezés a Pusztaszabolcs–Dombóvár vonalon, várhatóan ősszel a Rákos–Újszász–Szolnok vonalon is már a rendszer adta előnyökkel történhet a közlekedés. Ezen túlmenően 2020-ban több jelentősebb kivitelezési munka is megkezdődhet. Ezek közül érdemes kiemelni a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train járműtelep építési munkáit, Székesfehérvár állomáson a gyalogos-felüljáró meghosszabbítását, a Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítését, illetve a debreceni észak-nyugati gazdasági övezet kialakításával összefüggő közúti, vasúti és közmű infrastruktúra-fejlesztések megvalósítása részeként a Debrecen–Füzesabony közötti vasúti vonalszakasz átépítését.
Jelenleg is zajlik a Rákos és Hatvan állomás közötti komplex beruházás. Egészen pontosan milyen fejlesztéseket érint a projekt?
– A beruházás keretében 2020 végéig 52 kilométernyi kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan állomás között. A felújításnak köszönhetően megszűnnek a sebességkorlátozások a vonalon, a vonatközlekedés, a menetrendszerűség sokkal megbízhatóbbá válik. A teljes szakaszon új, elektronikus biztosítóberendezés és vonatbefolyásoló rendszer épül, melynek eredményeként mintegy tíz perccel rövidülhet a vonatok menetideje. A biztonságosabb átvezetések érdekében az öt meglévő szintbeni közúti átjáró helyett új felüljárók épülnek. A szakemberek valamennyi vasúti műtárgyat átépítik a vonalon: mind a tizenhárom állomás és megállóhely megújul. Korszerű és akadálymentes állomási környezet, térvilágítás, szélesebb magasperonok, utastájékoztató berendezések, új perontetők és esőbeállók épülnek. A folyamatosan zajló beruházás eredményeként már átépült a teljes vasúti pálya és a felsővezeték is, elkészültek az utasperonok, a térvilágítás és a hangos utastájékoztatás a teljes vonalon. Az infrastruktúra, valamint a biztosítóberendezés tervezett átadása 2021-ben, míg a vonatbefolyásoló rendszeré 2022-ben várható.
Idén is folytatódik a GSM-R távközlési hálózat kiépítése a magyar vasúti hálózaton. Hány kilométeres szakaszt érint a fejlesztés?
– Az európai uniós finanszírozású beruházás növeli a vasúti kommunikáció megbízhatóságát, biztonságosabbá teszi az utazásokat, és új szolgáltatások bevezetését alapozza meg. Az élvonalbeli kommunikációs rendszer biztosítja az átjárhatóságot a hazai és az európai vasúttársaságok számára, hozzájárulva a magyarországi vasúti hálózat versenyképességének, hatékonyságának és biztonságának javításához. A projektben 2255 kilométer vasúti nyomvonalon épül ki egy korszerű vasúti kommunikációs rendszer, 300 új diszpécserközponttal és 275 új rádiótoronnyal. Ezzel az európai szabványoknak megfelelő új kommunikációs hálózattal Magyarország csatlakozhat az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszerhez (European Rail Traffic Management System; ERTMS – a szerk.).
Beszélgetésünk elején már említette a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train vonalat. Milyen feladatok valósulhatnak meg ott még ebben az évben?
– Hódmezővásárhelyen végéhez közeledik a vágányépítés, Hódmezővásárhely Nagyállomáson az ütközőbakok telepítése szeptemberig megtörténik. A teljes szakaszon öt kitérő került beépítésre. Továbbá az idei év feladatai a kapcsolódó útépítések befejezései lesznek, azok 2020 szeptemberére fejeződnek be. Két helyszínen, Népkert és Hódmezővásárhely Nagyállomáson körülbelül 100 férőhelyes P+R parkoló épül, a munkálatok tervezetten november végére befejeződnek. A városi vasúti szakaszon a felsővezeték-tartó oszlopokat felállították, a munkavezeték kihúzására 2020. szeptember–november között kerül sor. A jelző- és biztosítóberendezés telepítése folyamatban van, annak befejezése 2020 végére várható. A belvárosi áramátalakító gépház elkészült.
Hódmezővásárhely és Szeged között a vasúti pálya átépítése megtörtént. Az újonnan létesített második vágányok kivitelezése befejeződött, az utolsó fázisban a jelző- és biztosítóberendezés telepítése van hátra. Megerősítették az alépítményt is, ennek eredményeként a kivitelezési munkák befejezését követően a vasúti pálya 100 km/h-s sebességű vonatforgalom lebonyolítására lesz alkalmas. Algyő vasútállomásnál a P+R parkoló, illetve B+R kerékpártárolókhoz kapcsolódó burkolatépítési munkákon dolgozik a kivitelező. Még 2020-ban kerül sor a biztosítóberendezés szerelési, továbbá a vasúti jelzőberendezés kihelyezési munkáira (tengelyszámláló berendezések felszerelése, külső- és belsőtéri jelzők elhelyezése stb.) is, de mindezek mellett az útátjárók végleges biztosítási módjának kialakítása is tervezett. A nagyvasút–városi vasút közötti átmeneti szakaszon a biztosítóberendezés telepítése és üzembe helyezése, valamint integrációja a szegedi Köfi központba is az év végéig fog megtörténni.
Mikor kezdődhetnek a nemzetközi szintű nagysebességű vasúti projektek?
– A nagysebességű vasútvonalak megvalósításának célja a többi között az egyes nagyvárosok (például Pozsony, Prága, Varsó, Kolozsvár, Bécs) közötti versenyképes eljutási idő biztosítása, a nyugat-európai nagysebességű hálózatba való integrálása, a gazdaság élénkítése. A Budapest–Varsó vasútvonal vonatkozásában a megvalósíthatósági tanulmány készítése 2019 júniusában megkezdődött, jelenleg a végleges megvalósíthatósági tanulmányon dolgoznak, annak tervezett befejezése 2021. március.
A Budapest–Kolozsvár vasutat illetően a megvalósíthatósági tanulmány készítésével összefüggő közbeszerzési eljárás jelenleg folyamatban van. Sikeres közbeszerzési eljárás lefolytatása esetén a tervezési szerződés megkötése tervezetten 2020. szeptember, a tervezett befejezés pedig 2022. első negyedév. A megvalósíthatósági tanulmány célja, hogy javaslatot tegyen egyebek között Magyarország közigazgatási területére vonatkozóan az optimális nyomvonalra, a megvalósítás finanszírozására, ütemezésére és a majdani üzemeltetés feltételeire, figyelembe véve a környező országok tervezett nagysebességű vasútvonali elképzeléseit.
Milyen munkálatok zajlanak jelenleg az észak-balatoni vasútvonalon? Milyen kihívást jelentett a Csittényhegyi alagút átépítése?
– Az észak-balatoni vasútvonalon a NIF jelenleg a Szabadbattyán–Balatonfüred vonalszakasz villamosítását végzi. A munkák részeként a teljes szakaszon kiépül a villamos vontatású közlekedést szolgáló infrastruktúra, 2 × 25 kilovolt feszültségszinttel. Bővítjük a szabadbattyáni transzformátorállomást, valamint teljesen átépül és akadálymentessé válik négy érintett állomás: Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs.
2020. április végére befejeződtek a Csittényhegyi alagút és Balatonfűzfő állomás (részleges) átépítésének kivitelezési munkái. Balatonfűzfő állomáson elkészült az új vágányhálózat, térvilágítás, az akadálymentesített sk +55 centiméteres magasperon és az egyik esőbeálló falszerkezete. A vonalon a forgalomba helyezés megtörtént, a menetrend szerinti vasúti közlekedés május 1-jétől újraindult. A munkák következő nagy etapja a nyári időszak után várhatóan szeptember 28-ától kezdődik, amikor befejeződik a felsővezeték-hálózat építése, valamint átépül Polgárdi, Balatonkenese és Alsóörs állomás, és befejeződnek a munkák Balatonfűzfőn is.
A kivitelezés tervezetten 2021 tavaszán fejeződik be, így a 2021-es nyári szezonban már ki lehet aknázni a villamos vontatás előnyeit. A beruházás folytatásaként idén megkezdődik a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vonalszakasz villamosításának tervezése is, ezzel megvalósulhat a teljes északi part villamosítása.
Folyamatban van a Kelenföld–Pusztaszabolcs vasútvonal felújítása. Hol tart ez a beruházás, és várhatóan mikorra készül el?
– A Kelenföld–Pusztaszabolcs vasútvonal három nagyobb pályaépítési projektben (Kelenföld–Százhalombatta, Százhalombatta–Ercsi elágazás és Ercsi elágazás–Pusztaszabolcs), valamint két, hozzájuk tartozó biztosítóberendezési projektben valósul meg. Kelenföld és Százhalombatta között 20,5 kilométer hosszon már elkészült a vasúti pálya teljes átépítése, a vasúti forgalom felvétele megtörtént. Jelenleg a passzív zajvédelem befejező munkálatai folynak. A munkák várható befejezése 2020. december vége. A Százhalombatta és Ercsi elágazás közötti vonalszakasz 15,7 kilométer hosszon újul meg. A beruházásban a felsővezetéki hálózatot, továbbá a jelző- és biztosítóberendezési rendszert is korszerűsítik. Százhalombatta állomás végleges vágányhálózata új magasperonok és gyalogos-aluljáró létesítésével már elkészült. A nyílt vonali szakaszon még folyik a pályaépítés. Hátravan még Ercsi elágazás környezetében a zöldmezős vonalszakasz vasúti pálya al- és felépítményének, valamint Százhalombattán az Iparos úti közúti felüljáró és Városkapu úti körforgalom befejezése. A szakasz felújítása várhatóan 2020 végére elkészül.
Ercsi elágazás és Pusztaszabolcs között a meglévő pálya korszerűsítésére kerül sor 12,2 kilométer hosszon. Az állomásépületeket – állapotuktól függően – felújítják, átépítik vagy lebontják. Az állomások és a megállóhelyek környezetében P+R parkolók, valamint kerékpártárolók létesülnek. A zaj- és rezgésvédelem szempontjából szükséges helyeken zajárnyékoló falak épülnek. A meglévő műtárgyakat részben átépítik, felújítják, és új műtárgyak épülnek. Az Ercsi elágazás–Pusztaszabolcs vonalszakaszon a nyílt vonali szakaszok átépültek, Iváncsa megállóhely és Pusztaszabolcs állomás ideiglenes forgalomba helyezése 2020. június 30-án megtörtént. 2020 végéig befejeződnek a kiegészítő munkálatok (útépítés, P+R, növénytelepítés, területrendezés) is.•