2016. október 18.

Szerző:
Kerékgyártó Attila projektvezető

Fotó:
Rostás János László

Ütemezetten halad az elkerülő építése Várpalotánál

Az egyetlen egy számjegyű főút, amely nem Budapestről indul, a 8-as számú, amely a térség, de egyben az ország legjobban terhelt közúti főiránya, nemzetközi közlekedési folyosó része. Már most komoly kapacitáshiányban szenved az örökségnek számító kétszer egy sávos, át­kelési szakaszokkal terhelt kialakítás miatt, és ez a kapacitáshiány a jövőben folyamatosan és exponenciálisan fog növekedni.


A  8-as főút és Várpalota térségét több kapcsolódó beruházás is érintette az elmúlt években. Korábban elkészült a Csór elkerülő, a 72-es főút külön szintű csomópont, a Márkó elkerülő, tavaly befejeződött Öskü, Hajmáskér, Herend elkerülő átépítése, idén a Székesfehérvár elkerülő. A hazai és európai uniós forrásokból megvalósuló térségi beavatkozások hatékonysága és megtérülése csak megfelelő együttműködéssel valósítható meg. A Várpalota elkerülő ütemezett megépítése és ezáltal a lokális kapacitáshiány megszüntetése, a szinergiákra gyakorolt pozitív hatása bizonyosra vehető.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában, uniós és hazai források felhasználásával valósul meg a 8-as főút Várpalota elkerülő útjának megépítése. A Veszprém Megyei Kormányhivatal határozata szerint a Várpalota déli elkerülő szakasz két ütemben épül:

  • I. ütem: 8. sz. főút 23+900 – 29+700 km-szelvény között
  • II. ütem: 8. sz. főút 29+700 – 33+100 km-szelvény között

Az I. ütem kivitelezése a Veszprém Megyei Kormányhivatal által 2012. november 15-én kiadott jogerős építési engedély alapján zajlik.
A kivitelezést a nemzetközi SDD Konzorcium végzi, amelynek tagjai a Subterra-Raab Kft., a Pannon-Doprastav Kft. és a Dömper Kft. A beruházás ütemterv szerint halad, az elkerülő utat 2018 februárjában nyitják meg a forgalom előtt.

Az I. projektrész megvalósítása számos speciális eljárásrendet és izgalmas műszaki problémát tartalmaz. A vállalkozási szerződés része egyebek között az engedélyezési tervek felhasználásával történő komplett kiviteli tervek elkészítése is, ennek hatására a tényleges kivitelezési munkák csak tavaly májusban kezdődhettek meg. Ezt megelőzően a tervezési feladatok mellett csak olyan előkészítő (régészet, robbanószer-mentesítés, fakivágás…) és organizációs munkák (komplett szállítói útvonal kiépítése, ideiglenes vasúti töltések megépítése) folyhattak, amelyek a későbbi ütemezett kiépítést előkészítették. Az I. ütem jól átgondolt organizációs tervének, a kiaknázott „barnamezős” beruházási adottságának köszönhetően a kivitelezés hatása nem érinti a lakossági és közösségi közlekedést, az építési forgalom elkülönítve, külön nyomvonalon zajlik. A nagy tömegű anyagszállítást (közel egymillió m³ megmozgatott föld) lehetővé tevő anyagnyerő- és befogadó helyet, a Konzorcium tulajdonában lévő beton- és aszfaltkeverő üzemet a nyomvonal közvetlen közelében, a munkaterületen alakítottuk ki.

A beruházás során három közúti és két vasúti műtárgy épül a végig bevágásként futó főpálya felett. A főpálya a korábbi ipari beavatkozások miatt alábányászottsággal érintett területen, kétszer két sávos, fizikai elválasztó sávval ellátott, I. rendű, kiemelt főúti paraméterekkel megépülő, de az üzemeltetés során 110 km/h-s emelt sebességnek megfeleltetett beavatkozásként valósul meg. A tervezés és a kivitelezés része az útépítés nyomvonala által érintett várpalotai hulladéklerakó mintegy 65 ezer m³ inert és kommunális hulladékának kitermelése, valamint a terület végleges rekultiválása. A munka közben természetesen szigorú környezetvédelmi előírásokat kell maradéktalanul betartani.

Az I. ütem mára két üzemelő vasúti műtárggyal, két elkészült, a szállítói forgalomnak megnyitott közúti híddal, a főpálya aszfalt alap- és kötőréteggel rendelkezik.

A VE/UT/19/10/2012. ügyiratszámon kiadott építési engedély csakis és kizárólag a szakaszolás szerinti, mintegy 7 km-es, önállóan forgalomba nem helyezhető I. ütemre vonatkozik. A mintegy 3,5 km-es II. ütem szerinti projektrész építési engedélyezési eljárása csak tavaly nyáron fejeződhetett be, a Veszprém Megyei Kormányhivatal VE/UT/NS/A/93/81/2015. ügyiratszámon az építési engedélyt kiadta, az jogerőre emelkedett. A jogerős építési engedély alapján az építtető NIF Zrt. a területszerzési feladatokat el­indította, a szükséges területeket mára teljes mértékben megszerezte, a kiviteli terveket elkészíttette, az auditokat elvégeztette.

A Várpalota elkerülő két külön szintű csomóponttal válik ki és csatlakozik vissza 8-as sz. főút korábban átépített nyomvonalához:

  • az I. ütem szakaszának elején megvalósí­tandó 8-as számú főút–7204 jelű összekötő út külön szintű csomópont (várpalotai csomópont);
  • a II. ütem során megépítendő 8-as számú főút–7207 jelű összekötő út külön szintű csomópontja (pétfürdői csomópont).

A két csomópont miatt a két ütem egymástól függetlenül nem helyezhető forgalomba, mivel az elkerülő út csakis így tudja ellátni a funkcióját. Az engedélyező hatóság előírásában is feltételként szerepel a forgalomba helyezés egyidejűsége. Ebből adódóan a II. ütemhez tartozó műszaki tartalomnak az I. ütemmel szinkronban – a szerződés szerint –, 2018. február végére kell elkészülnie. A II. ütem ugyan rövidebb, tervi és területbiztosítási előkészítettsége lényegesen kimunkáltabb az I. ütemnél, így a kivitelezés átfutásának időintervalluma is rövidebb, mindazonáltal a közös befejezési határidő közelsége miatt kiemelkedően fontos tényező volt a közbeszerzési eljárás gyors és hathatós lefolytatása, a kapcsolódó műszaki sajátosságok hatékony együttgondozása, a kivitelbe adás realizálása.

A fennálló műszaki és jogi érvek, sajátosságok, a gazdaságosság kritériumai, a települést érintő gazdasági hatások racionalizálása, a megrendelői elvárások maximális teljesíthetősége, a szerződéses feltételek betartása és betarthatósága meghatározták és determinálták a Várpalota elkerülő II. ütemének gyorsított eljárásban való versenyeztetését. A NIF Zrt. a rendelkezésre álló jogi alternatívák közül a leghatékonyabb eljárásrendet alkalmazva, hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás keretében választotta ki a II. ütem kivitelezőjének az SDD Konzorciumot. Az ez év június 29-én megkezdett tárgyalásos eljárás sikeres lezárásaként a támogatási szerződést szeptember 20-án aláírták, a nyertes SDD Konzorcium a kivitelezési munkákat a tervek szerint októberben megkezdi.

A II. ütem kivitelezése során a már adottságként működő organizációs sajátosságokat, az anyagnyerő hely pozitív lokalizációját, a kiépített és üzemelő betongyárat, az aszfalt­keverő üzemet a projektvezetés tovább hasz­nosítva, az I. ütemmel kapacitásban és ütemezettségben összedolgozva fogja alkalmazni. A kivitelezés megindításának szerződéses feltételét jelentő bázisdokumentáció az induló II. ütem esetén is már összeállt, elbírálásra és jóváhagyásra vár annak érdekében, hogy a bázisütemterv szerint a tervezett október közepi kezdésnek ne legyen akadálya.

Az átgondolt és lemodellezett, egymással szoros kapcsolatban álló I. és II. ütem munkafolyamatainak megvalósítását a két téli időszakot is magába foglaló, mintegy 16 hónapra vetítetten csakis és kizárólag feszes kivitelezés mellett lehet abszolválni. A megrendelő elvárása szigorú, de teljesíthető, a projekt sikeressége viszont nagymértékben hozzájárul majd a térség terhelt közlekedési viszonyainak ütemezett oldásához. A Várpalota déli elkerülő üzembe helyezésével évtizedes problémát orvosol a szakma, az eredményt aztán egy nagyobb térségi, globális hálózati elem hosszú távú fejlesztési koncepciójában hasznosítja, illeszkedve az elfogadott közlekedési stratégiához, mentesítve a települést a napi közel húszezer áthaladó gépjármű zajától és a levegő szennyezésétől. A közlekedők számára pedig a csatlakozó, korábban megépült szakaszokkal azonos, egységes, emelt szolgáltatási színvonalat biztosítva.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka