2016. október 18.

Szerző:
Bencze Áron

Budapest továbbra is lendületben

Harminchárom éve nem újították fel a Róbert Károly körútnak azt a szakaszát, ahol komplex rekonstrukció elvégzését kezdte meg szeptemberben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Az M3-as metróvonalon azonban leghamarabb jövő márciusban kezdődhetnek el a munkálatok. A főváros járműparkja is folyamatosan frissül, idén közel 200 teljesen új jármű állhat forgalomba.


Budapest közlekedésének egyik sarkalatos pontja a meglévő infrastrukturális hálózat rossz minősége. Ezek közül is kiemelkedik az M3-as metróvonal rekonstrukciója, ami egy rendkívül nagyszabású infrastrukturális beruházás, így előkészítése is komplex, sokrétű tevékenység összehan­golását igényli. A korszerűsítés elkezdéséhez szükséges anyagok – sínek, kitérők – beszerzésére vonatkozó szerződéseket a korábbi sikeres közbeszerzési eljárásoknak köszönhetően már aláírták, az anyagok leszállítása folyamatban van. Most a kiviteli munkálatok közbeszerzési eljárásai zajlanak. A felújítási munkálatok akkor kezdődhetnek el, ha a projekthez kapcsolódó valamennyi feltétel – elsősorban a finanszírozás kérdése – tisztázódik. A jelenlegi tervek szerint várhatóan 2017 márciusában kezdődik a vonal déli szakaszának rekonstrukciója.

Ezzel párhuzamosan tovább halad az elektronikus jegyrendszer bevezetése is; a projekt megvalósítása a második fázisában tart, amiben az elektronikus jegyrendszer háttér-infrastruktúrájának főbb elemei készülnek el. Ez az utasok által nem látható szoftver- és hardverrészek leszállítását és többkörös tesztelését jelenti. Ezzel párhuzamosan a jegyrendszer részbeni újratervezése is folyamatban van. Ennek elsődleges célja, hogy egy olyan integrált rendszert lehessen bevezetni, amely minden elemében megfelel a budapesti közösségi közlekedés követelményeinek.

Az újratervezésre azért volt szükség, mert eredeti formájában az elektronikus jegyrendszer nemhogy nem teljesítette volna maradéktalanul az elégséges követelményeket, de még alapszinten sem működött volna. Ezek a technikai jellegű módosítások elsődlegesen nem az utazóközönség által érzékelhető módosítások, hanem a BKK-hoz mint szolgáltatóhoz, illetve a szolgáltatás nyújtásához kapcsolódó tevékenységek.

Megújuló burkolatok

Harminchárom éve nem újították fel a Róbert Károly körútnak azt a szakaszát, ahol a BKK komplex rekonstrukció elvégzését kezdte meg szeptember közepén. Ennyi idő alatt a lényegesen kisebb forgalmú utak is elhasználódnak, a szükséges és halaszthatatlan felújítást pedig akkor is el kell végezni, ha történetesen a főváros egyik legforgalmasabb közútjáról van szó. A megújuló közel két és fél kilométer hosszúságú szakasz 40 százalékán, továbbá ott, ahol az út állapota megköveteli, a teljes pályaszerkezetet – azaz 60-65 centiméter mélyen a zúzottkő-, a beton- és az aszfaltréteget – is kicserélik. Jövő nyárra az útszakasz új aszfaltréteget kap, ahol szükséges, ott a teljes pályaszerkezet cseréjét elvégzik, kerékpárutat építenek, felújítják a járdákat, a gyalogátkelőhelyeket akadálymentesítik, megújul a közvilágítás, a biztonságos közlekedés érdekében kamerarendszert építenek ki.

Ugyancsak most ősszel kezdik meg Angyalföldön a Népfürdő és a Vizafogó utca felújítását, a Rózsadombon a Keleti Károly utca (Margit krt. és Buday László u. között) és a Bimbó út (Buday László u. és Alsó Törökvész u. között), Kőbányán a Kápolna utca, Újbudán a Bocskai út és a Fehérvári út felújítását (idén a peronépítéssel együtt az Etele út–Albertfalva kitérő közötti szakasz újul meg), Mátyásföldön az Arany János utca (Sasvár u.–Margit u. közötti szakasz), valamint a Szépvölgyi út (Bécsi út–Árpád fejedelem útja közötti szakasz) felújítását is.

Idén Budapesten jelentősebb hídfelújítások kezdődtek és kez­dődnek. A többi között Soroksáron a Grassalkovich út–Ócsai út–Haraszti út feletti híd (GOH felüljáró), az M5-ös bevezető út–Határ út és Illatos út feletti hidak, az Árpád híd felhajtóút alatti Esztergomi út és Népfürdő utca feletti hidak – a hídszerkezetek teljes felújítása szegélyek átépítésével, szigetelés és burkolatcserével (a Róbert Károly körút felújítása részeként) – újulnak meg. A tervek már készen állnak 2017-re is. Jövőre a Marina partnál található, a Népszigetre vezető Meder utcai gyalogoshíd, a BAH-csomóponti felüljáró, az Újpalotára vezető Drégelyvár utcai felüljáró, továbbá Angyalföldön a Kámfor utcai közúti híd felújítása (a NIF beruházásában zajló vasútállomás-átépítési munkákkal összehangolva) várható, míg a Rákos-patak felett a Dagály úszókomplexumnál egy új gyalogoshíd építése kezdődhet meg. A Lánchíd és a várhegyi alagút kiviteli tervei elkészültek, felújításuk a finanszírozási forrás rendelkezésre állásának függvényében kezdődhet el.

Bővülő járműpark és parkolóhelyek

Ez év első nyolc hónapjában a budapesti közösségi közlekedés fejlesztésével 150 új jármű került állományba: 12 hosszú, új CAF villamos, 10 rövid, új CAF villamos (opciós szerelvények), 20 Modulo C68E új midi elektromos jármű, 23 Mercedes Conecto G új csuklós jármű (rendelkezésre tartásos konstrukcióban), 35 Modulo M108D új szóló jármű (ebből 22 rendelkezésre tartásos konstrukcióban) és 50 Mercedes Conecto G új csuklós jármű (szolgáltatásbeszerzés). Ezenfelül több mint 40 használt, jó állapotú, alacsonypadlós autóbusz állományba vétele is megtörtént: egy Volvo 7700H használt szóló hibrid jármű (tartós bérleti konstrukcióban), hét Mercedes O530 Citaro használt szóló jármű, 22 Mercedes O530 Citaro CNG használt szóló jármű és 12 Volvo 7000 használt szóló jármű. Új járművek érkezése az ősz folyamán is várható: négy rövid, új CAF villamos (opciós szerelvények), 9 Modulo M108D új szóló jármű, 15 Mercedes Conecto új szóló jármű, négy Volvo 7000A használt csuklós jármű, két Van Hool New A330 használt szóló jármű és egy Solaris Urbino 10 használt midijármű fogja tovább erősíteni a magyar főváros járműparkját.

Nyáron készült el az új P+R és B+R parkoló Cinkotán, a már meglévő, az Ostoros út páratlan oldalán található parkoló átépítésével és bővítésével a HÉV-állomás mellett lévő területeken, mely szilárd térkő- és aszfaltburkolatot kapott, a parkoló kapacitása duplájára nőtt. Mindezek mellett egy fedett kerékpártároló is épült, ahol 40 biciklit lehet biztonságosan elhelyezni. A felújításnak és a fejlesztésnek köszönhetően egy korszerű, kamerákkal felszerelt, díjmentes parkoló áll az ügyfelek rendelkezésére. Még ez év februárjában kezdődtek meg a negyedik, azaz utolsó P+R parkoló kivitelezési munkái az M4-es metró kelenföldi végállomásánál. Az új, modern, kerékpárosok és mozgáskorlátozottak által is igénybe vehető parkoló az őrmezői oldalon, a MÁV használaton kívüli vágányainak helyén épül a tervek szerint 500 férőhellyel. A szerződésben szereplő ütemterv szerint az utolsó parkoló építése ez év végéig fejeződik be, és várhatóan döntő részben szintén európai uniós forrásból fog megvalósulni.

A Budapesti Közlekedési Központ 2015-ben döntötte el, hogy szigorúbban lép fel a jegy és bérlet nélkül utazókkal szemben, s hatékonyabbá teszi a bliccelésekből fakadó pótdíjtartozások behajtását. A keményebb követeléskezelés eredményeként az elmúlt évben közel 40 ezer, idén pedig újabb 25 ezer fizetési meghagyást, valamint közel 12 ezer végrehajtási eljárást indított a BKK azokkal szemben, akik jegy és bérlet nélkül vették igénybe a közösségi közlekedés szolgáltatásait. A BKK pótdíjbevétele 33 százalékkal haladja meg a bázisévet, ez a növekedés még a piaci követeléskezelésben is kuriózumnak számít. A lépéssel azonban nem csupán a társaság kintlévőségének kezelésében sikerült eredményeket elérni, hanem immár az utazási morál is javult, hiszen 2015 azonos időszakához képest közel 20 százalékkal kevesebb alkalommal töltöttek ki „sárga csekket” a BKK jegyellenőrei a budapesti járatokon.

Akadálymentesebb Budapest

Az akadálymentesítés egyre hangsúlyosabb szerepet kap a fővárosban, és az idei esztendőt tekintve ezen a területen a folyamatban lévő peronépítések említhetők. Ezenkívül 2016-ban befejeződik a CAF villamosok szállítása is, így a villamoshálózat legfontosabb járatainak egy részén megvalósul az akadálymentesítés. Szintén idén kezdik el az M1-es metró (Kisföldalatti) akadálymentesítésének tervezését. A társaság 2017-re datálja a budai fonódó villamoshálózat vonalán elmaradt két peron akadálymentesítését (Selmeci utca, Szent Margit Kórház), az 1-es villamos Etele térig tartó új szakasza pedig már akadálymentes peronokkal épül majd meg. Újabb fejlesztésekre az M3-as metró felújításakor kerül sor, ezután húszból 12 állomást tudnak majd könnyen használni a kerekes székkel, illetve a babakocsival közlekedők. A metró pótlására beszerzendő autóbuszok is akadálymentes kialakításúak lesznek, a projekt befejezése után pedig az utolsó régi magaspadlós Ikarus buszokat is kiváltják.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka