Nagysebességű vasút – álom vagy valóság?
Időbeliségét tekintve a nagy területű és erős gazdasággal rendelkező országok, így Olaszország, Franciaország, Németország és Spanyolország indították el a legalább 250 km/h, illetve afölötti sebességgel közlekedő vonatokat. Az évtizedek alatt kialakult műszaki ökoszisztéma egységes szabályozás hiányában igen vegyes képet mutat a közös alapok ellenére is. Van olyan terület, ahol a vegyes személy- és teherforgalom megtartása indokolt volt, így a pályasebesség és a valós menetrendi sebesség is alacsonyabb (250 km/h), de számos más esetben önálló pályán magasabb sebességgel (akár 350 km/h) valósult meg a közlekedés. Ezután kezdődött meg a hálózatok összekapcsolása és az ahhoz tartozó szabványrendszerek kialakítása, egységesítése. E folyamatok eredménye lett a mára 10 ezer kilométert meghaladó és folyamatosan bővülő nagysebességű európai hálózat.
A mobilitási igényekre adott vasútfejlesztési választ – környezeti előnyei mellett – az utasok is megszerették, és a kezdeti sikerek után is dinamikusan nőtt az utasszám. Az utaskilométer, ami az utazások hosszát is figyelembe vevő mutató, közel 10-szeres növekedést mutat 1990 óta, és mára a teljes vasúti utasforgalom több mint egynegyedét (26%) teszi ki azokban a tagállamokban, amelyekben nagysebességű járatok állnak rendelkezésre.
Nyilván felmerül a kérdés, hogy egy nagyon erősen közszolgáltatás által vezérelt szektorban milyen áldozatok árán tudták ezeket a fejlesztéseket megvalósítani, és ezek milyen haszonnal járnak. A magas megvalósítási ár nem is kérdés, hiszen az autópálya-építéshez viszonyítva – a lényegesen magasabb sebesség miatt is – legalább kétszeres, de a terepviszonyoktól függően akár három-ötszörös kilométerenkénti építési és komoly üzemeltetési költséggel kell számolni. Haszonoldalon az időmegtakarítással érvelni kevés, mert minden megtakarított menetidőperc több mint százmillió euróba kerül, és így a legnagyobb utasforgalmú szakaszokon sem indokolt a létesítés csak emiatt.
Akkor mégis mi indokolja ezeket a beruházásokat? Csupán a közvetlen hatásokat nézve a nagysebességű vasút kivált számos, jóval nagyobb környezeti terheléssel járó – repülőgéppel, személygépkocsival vagy autóbusszal – utazást, illetve a hagyományos vasúti közlekedésből is átvonz hosszú távú utazásokat.
Ám a fentieknél jóval nagyobb szerep jut a társadalom és a felelős szakpolitika, illetve vezetők gondolkodásában annak az addicionális, vagyis kiegészítő gazdasági haszonnak, mely a lényegesen javuló elérhetőséggel jár. Az utazók mentális térképére korábban az idő és/vagy költségkorlátok miatt hiányzó utazási célok kerülnek fel, melyek mind az üzleti, mind a szabadidős és napi ingázóforgalomban új dimenziókat nyitnak. Lehetővé válik, hogy egy nap alatt tőlünk akár 500-1000 kilométerre lévő városba is eljussunk. Így például, ha egy reggel, mondjuk, Karlsruhéban eszünkbe jut egy múzeumlátogatás vagy egy párizsi koncert, akkor a távolság nem akadály, és mintegy 115 euróért még aznap haza is érhetünk. Ily módon tehát a fejlesztés a távolabbi térségeket közelebb hozza, megkönnyíti a gazdasági centrumok közötti kapcsolatok kialakulását, valamint vonzóbbá, könnyebbé teszi ezeknek a térségeknek az együttműködését. Mindezzel hozzájárul új térszerkezetek kialakulásához.
Mindemellett nem elhanyagolható, hogy a vasúti fejlesztés technológiai léptékváltás is, melynek hozadéka a közlekedés és az ipar egyéb területein (pl. telekommunikáció) is kézzelfogható.
A tágabban vett gazdasági és mobilitási indokok vezettek oda, hogy az utóbbi évtizedben a kisebb gazdasági erejű országok is elkezdtek nagysebességű vasúti pályában gondolkodni, és ma már Lengyelországban is működik nagysebességű vonalszakasz, és Csehország is megkezdte hálózatának ez irányú bővítését.
Amikor Magyarország esetében a nagysebességű pálya kérdése felmerült, akkor voltaképpen két lényegi érv szólt a megvalósítás mellett. Az egyik a nagy léptékű gazdaságpolitikai célok és előnyök, a másik viszont a hazai vasúti közlekedés reformja és forradalmi átalakítása a klímabarát és hatékony közlekedési rendszer kialakítása érdekében.
Az utolsó mondaton, vagyis a magyar vasút reformján érdemes kicsit hosszabban elidőzni. Az elmúlt pár évtized egy olyan struktúraváltozást hozott, mely jelentős részben a külső tényezők eredménye volt. Az 1980–90-es évek gazdasági átalakulása során a nagy termelő- és feldolgozóüzemek megszűntek, a személyforgalom és a teherforgalom is visszaesett. A személyforgalom „támadt fel” előbb, melynek részben oka volt a magasabb életminőséget kereső kiköltözési hullám és az arra reagáló integrált ütemes menetrend, valamint a zónázó (a távolabb lakók Budapestre való gyors bejutását biztosító) vonatok bevezetése. Ahogy az utóbbit megálmodó és azt valósággá tevő kollégák fogalmaztak: „2004. augusztus 29-én új korszak kezdődött, amikor kiszámítható, ütemes és egyben optimális átszállásokat biztosító vasúti menetrend lépett életbe a Dunakanyar térségében.”
Mára a teherforgalom is magára találni látszik, és olyan növekedési számokat mutat, amire a korábbi visszaesés után sokan gondolni sem mertek. A pandémia előtt rekordforgalmat mértek a 2009. évi újbóli visszaesés után, s miközben szinte valamennyi fuvarozási mód tekintetében csökkenés volt 2020-ban, addig a vasúti fuvarozás esetén a tonnakilométer-teljesítmény 4,9 százalékkal nőtt a vasúti távolsági fuvarok számának emelkedése következtében.
A vasúti személyszállításban a szakpolitika és a szakma együttesen is komoly szolgáltatásfejlesztésben gondolkodik, a MÁV és a vasúti kapacitáselosztó szervezet kialakította a 2030. évi távolsági célmenetrendet, illetve a szakma tervezői oldala a projekt irányítását végző Budapest Fejlesztési Központ (BFK) megbízására kidolgozta a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát. Utóbbinak egyik fontos újdonsága a társadalom szinte folyamatos bevonása volt a tervezési folyamatba. Így a stratégia kijelölte az irányt, lett jövőkép.
A teherszállításban is dinamikus növekedés várható, mely részben a belső gazdaság erősödésével, részben a nemzetközi forgalom Magyarországot kereső felfutásával magyarázható. Az utóbbi esetében a tranzitforgalomra épülő hozzáadott értékű szolgáltatások is komoly gazdasági bevételeket jelentenek. A forgalmak vasútra terelése a klímacélok teljesítése miatt is fontos; évente 50-100 ezer kamionnyi forgalmat kell átirányítani az intermodális fuvarozás területére.
A fenti forgalmakat a mai vasúthálózat nem képes lebonyolítani; a forgalom növekedése már napjainkban is komoly működési zavarokat okoz, és a szűkös kapacitások miatt a személy- és tehervonatok egymást akadályozzák. A folyamatban lévő kivitelezések, például a déli körvasút fejlesztése tíz évvel el tudják odázni a lényegi fejlesztéseket a kínált kapacitásfejlesztésekkel, de nagyobb beavatkozások nélkül nem lesz esély a vasúti közlekedés érdemi fejlesztésére sem.
A Budapest–Varsó nagysebességű vasút (továbbiakban: NSV) megvalósíthatósági tanulmány készítésére az NSV Varsó Konzorcium (továbbiakban: Konzorcium) kapott megbízást 2019. júniusban a Budapest–Varsó nagysebességű vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére vonatkozó 1174/2018. (III. 28.) Kormányhatározat alapján.
A tervezéskor a hazai célok komoly súllyal estek latba, a számos nyomvonalváltozat vizsgálata során a keleti irányú (Budapest–Miskolc–Kassa–Varsó) nyomvonallal szemben a nyugati nyomvonalvezetés (Budapest–Győr–Pozsony–Varsó) jóval kedvezőbbnek mutatkozott. Ez nemcsak a sokkal nagyobb várostérségek összekötésének volt köszönhető, hanem annak is, hogy jelenleg a Nyugat-Dunántúl vasúti hálózatára lényegesen nagyobb terhelés jut, melyben az új nyomvonal szinte a teljes hálózat működési rendjét képes megváltoztatni.
A részletes elemzés során a nyugati nyomvonalvezetésben is több változat tervezése zajlott. A változatok több szempontú vizsgálatának értékelésekor a legkedvezőbbnek tekinthető a Budapest–Mór–Győr–Rajka nyomvonal, melynek révén Budapestről Győr 60, Pozsony 90 perc alatt elérhető. A nemzetközi elérhetőségekben is számottevő javulás várható: Bécs 2 óra, Prága 3,5 óra, Varsó 5,5 óra utazást jelent majd csupán.
A fenti adatok látszólag egyszerűek, de egy nagyon részletes menetrendi koncepciót, Magyarországon még nem alkalmazott tervezési előírások alkalmazását és részletes műszaki tervezést takarnak.
A nagysebességű vonal üzemeltetési koncepciója alapvetően az, hogy nem önálló szigetüzemként működik, hanem a vonatok megfelelő kapcsolatokon rátérnek a hagyományos (meglévő vagy jelen projekt keretében hagyományos paraméterekkel fejlesztett) vasútvonalra, és a meglévő hálózat állomásait használják, illetve adott esetben az útjukat is folytathatják a hagyományos hálózaton. Ennek érdekében az NSV-t nemcsak dedikált nagysebességű vonatok, hanem bizonyos hagyományos vonatok is igénybe vehetik.
Ez az üzemeltetési koncepció azért is kedvező, mert lehetővé teszi, hogy az NSV-t belföldi távolsági forgalom is igénybe tudja venni. A döntés-előkészítő tanulmány (DET) révén kiválasztott, Vértest délről–nyugatról elkerülő, a Móri-völgyön át vezetett nyomvonal előnye ebből a szempontból az, hogy Székesfehérvár irányába is leágazást tud biztosítani, így a pécsi vonal néhány távolsági járatát leszámítva lényegében a teljes Dunántúl távolsági vasúti forgalma az NSV-n közlekedhet. Ez a távolsági vonatok menetidő-csökkenése miatt is kedvező. Jóval jelentősebb azonban annak a hatása, hogy így a meglévő hagyományos vasúthálózatról a budapesti elővárosi térségben szinte teljesen eltűnnek a távolsági vonatok (meredek menetvonalak), ezzel igen jelentős pályakapacitás szabadul fel az amúgy kapacitáshiánnyal küzdő elővárosi forgalom számára. A Móri-völgyön át vezető nyomvonallal ez mind az 1., mind a 30a vonalon megvalósul. Az így felszabaduló pályakapacitás hatására az elővárosi forgalom (további) sűrítése válik lehetségessé, kielégítve az emelkedő utasszámok jelentette utasigényeket, és javítva a szolgáltatásokat. Járulékos, de fontos hatásként a távolsági vonatok elmaradásával az elővárosi vonalakon a menetrendszerűség is javulhat, illetve a teherforgalom számára (amely jelenleg is a személyszállító vonatok által fel nem használható maradék pályakapacitást használja) is jelentős számú, akár megállás nélküli tehervonati menetvonal is felszabadul.
Ahhoz azonban, hogy a fenti előnyök kihasználhatók legyenek, szükséges, hogy az NSV és a hagyományos hálózat között a megfelelő kapcsolatrendszer kiépüljön, és ez Törökbálint, Lovasberény, Székesfehérvár, Mór, Győr és Hegyeshalom térségében valósulhat meg.
A tervezett infrastruktúra egyik kritikus kérdése az adott szakaszon alkalmazott sebesség, mely több tényezőre is közvetlen hatással van: a pályageometria, a műtárgyak költségei, a vonalszakasz kapacitása stb. Ahol nem eredményez többletköltséget, illetve a helyi kötöttségek mellett megvalósítható, a geometriát akkor is érdemes a lehető legnagyobb (350 km/h) sebességre kialakítani, ha a vonal egyéb kiépítése (pl. túlemelések), vagy a tényleges üzemi sebesség ennél kisebb lesz. A tényleges üzemi sebesség tekintetében azonban célszerű figyelembe venni, hogy az európai NSV-vonalakon a legnagyobb sebesség jellemzően 300-320 km/h, tehát 320 km/h-nál nagyobb sebességű motorvonatok nem jellemzők. Emiatt a sebességet célszerű 320 km/h-n vagy az alatt tartani, amennyiben az nem veszélyezteti az elvárt szolgáltatási színvonalat (menetidőt). Így a menetidő-számítások során ezt a legnagyobb üzemi sebességet vettük alapul. A geometria azonban, ahol egyéb kötöttség nincs, 350 km/h sebességre alkalmas lehet.
Budapest és Lovasberény között az NSV-n az alagutak és a szakasz nagy forgalma miatt 250 km/h üzemi sebesség javasolt. Az alagutak esetén – az aerodinamikai hatásokra való méretezés miatt – a sebesség jelentősen befolyásolja a költségeket. A tervezett geometria lehetővé teszi az akár 350 km/h kialakítást is, a költségek későbbi optimalizációja azonban még lehetséges. Az üzemi sebesség a vonal kapacitására is hatással van: minél kisebb a sebességkülönbség a leggyorsabb és leglassabb vonatok között, a vonalszakasz kapacitása annál nagyobb. Ezen a szakaszon csúcsidőben akár 10 pár személyszállító vonat közlekedésével is számolunk, amelyek között 160 km/h legnagyobb sebességű belföldi (pl. balatoni) vonatok közlekedtetése is tervezett, így az alagutakkal is tarkított szakaszon a legfeljebb 250 km/h sebesség üzemviteli szempontból is kedvező. A Budapest–Pozsony közötti, a DET kiválasztott változata szerinti másfél órás menetidő így is elérhető.
Az NSV-vonalon hagyományos személy- és teherforgalmi állomások nem fognak épülni, ám bizonyos üzemi szükségszerűségek indokolttá teszik üzemi állomások létesítését. Benchmarkok (küszöbszámok – a szerk.) alapján erre két fő okból lehet szükség: különböző sebességű vonatok előztetése, illetve karbantartáshoz (illetve azok előkészítéséhez) szükséges tárolóvágányok elhelyezése.
Az NSV-projekt megtérülése a közgazdasági számítások szerint kimagaslóan magas, a nettó jelenértéke (ENPV) 1740 milliárd forint, a haszon-költség arány (BCR) 2,32. Évente mintegy 20 millió utasnál jelentkeznek utasforgalmi hasznok; közülük 7,7 millió nemzetközi és belföldi NSV-utas, a többi a fejlesztés hatásával érintett hagyományos vasúti utas. Az utasok és a teherforgalom utazásiidő-megtakarítása adja a hasznok 27 és 13 százalékát. A nemzetközi utasok (6,5 millió utas) időmegtakarítása évi 6,9 millió óra, ami a repülőgépes, a jelenlegi vasúti és közúti közlekedés időigényéhez képest keletkezik. Az évi 1,2 millió fő belföldi NSV-utas a Budapest–Győr viszonylaton átlagosan évente 409 ezer órát nyer, a többi belföldi utas (12 millió fő) pedig 13,2 millió órát. A teherforgalomban elsősorban a hagyományos pályán utazás menetidő-csökkenése a jelentős.
Az elvégzett vizsgálatok bebizonyították, hogy a nagysebességű vasútnak nemcsak hogy helye van a hazai vasútfejlesztési palettán, hanem a jövő közlekedésének egy olyan tényezője, melynek előkészítésén dolgozni a jelen egyik kiemelt feladata. A hazai szabályozási környezet ugyan még nem készült fel a nagysebességű vasút fogadására, de a munka megkezdődött, és vasúti szakembereink elkezdtek dolgozni a megvalósíthatóság megalapozásán.
A projekt további előkészítéséről szóló döntést követően jogszabály- és szabályozás-előkészítési cselekvési terv kidolgozása és végrehajtása következik majd, melynek része kell, hogy legyen a pálya és az azon közlekedő járművek engedélyeztetéséhez szükséges követelményrendszer kidolgozása és elfogadása is.•