Megnövelt menetbiztonság
Az eddigiekben számos kutatás keretében mérték az autógumi deformációját, de az eredmények nem feleltek meg a rendszerrel szemben támasztott összetett követelményeknek. Több lehetőség tanulmányozása után a legjobb megoldásnak az MTA TTK MFA által kifejlesztett piezorezisztív 3D Si erőérzékelő alkalmazása bizonyult. Az érzékelő előnyei: robusztus kivitel (jó rázásállóság), monolit felépítés, nagy és stabil kimenőjel, valamint jó tömeggyárthatóság. Mérete 2 × 2 milliméter, azaz beépítés után elhanyagolható a kerékre ható járulékos hatása.
A szilícium erőérzékelő gumijavító foltokból álló réteges struktúrába kerül, ahol alkalmas a deformációmérésre, valamint rögzítése a gumiban rövid idő alatt, utólag is elvégezhető.
Az érzékelő és a jelfeldolgozó elektronika tápellátása, a mért adatok továbbítása a kerék forgása miatt kizárólag vezeték nélkül, induktív csatolással történhet. A két tekercs közül az egyik a kerék mellett, attól 5-10 centiméter távolságban, a másik a kerék oldalfalában helyezkedik el. Speciális formájuk garantálja forgás közben az állandó csatolást, ily módon nincs szükség elem vagy akkumulátor alkalmazására. Az ilyen rendszerek jellemzője, hogy kis késleltetésű és robusztus adatátvitelt biztosítanak fémes környezetben is. A rendszer sebessége 100 mérés/sec.
Az autókban használt ESP és más menetdinamikai rendszerek az autó kerekén keresztül, utólag avatkoznak be. Az általunk választott és kifejlesztett rendszerben a kerékre ható erők pontos ismerete a lehető leghamarabb ad jelzést az autó stabilitásának megváltozásáról.
Jelenleg is folyik az autógumiba integrált érzékelő tesztelése valódi személygépjárműveken. A fejlesztés az ENIAC SE2A projekt keretében készült (http://www.eniac-se2a.com/).•