Dinamikusan növekvő piacú termékekbe fektetett a Graboplast
Ha valaki gazdaságossági szempontból nézi a zöld tudatosságot, ugyanarra az eredményre jut, mint az, aki a fenntartható fejlődés szempontjából vizsgálja. Olyan, trendbe illő dolgokat kell csinálni, ami a környezeti szempontok tekintetében is megállja a helyét – mutatott rá Herczig Péter, a Graboplast Zrt. marketingigazgatója arra, hogy mi motiválta a társaság vezetését új tatabányai gyáruk megépítésére. A közelmúltban átadott Grabo Design Padlógyár két dinamikusan növekvő piacú termékcsoport, az irányfüggetlen mintázatú homogén padlók és az LVT (Luxury Vinyl Tile) területén számít jelentős árbevétel-növekedésre a fejlesztésnek köszönhetően. A magyar állam által is támogatott beruházásban a cég több évtizedes PVC területen végzett K+F tevékenységére épített, hiszen az említett – világszerte 10 százalék feletti növekedést mutató – két különböző termék gyártását egy technológiával oldotta meg.
S ha már a több évtizedes tudást említettük, az újdonságnak számító, főként az egészségügyben, illetve az oktatásban használt irányfüggetlen homogén padló ötlete is jól bevált alapokon nyugszik. A termék irányfüggő változata ugyanis negyven éve a piacon van. Herczig Péter szerint az irányfüggőtől teljesen eltérő technológiával előállított új termék, a Grabo Fortis nagy előnye az elődjéhez képest a dizájn és a nagyobb variálhatóság a padló fektetésekor. Leginkább e két tulajdonságnak tudható be az irányfüggetlen szegmens dinamikus piaci növekedése. Ráadásul, az eltérő technológiából fakadóan, viszonylag kevés a versenytárs ebben a szegmensben. A marketingigazgató azt is megjegyezte, hogy az új termékükkel a maximumot szeretnék nyújtani a felhasználó közületeknek, ezért a lehető legmagasabb kopásállóságú, legtartósabb kategóriát célozták meg. További előny, hogy a Grabo Fortist igen könnyű takarítani, ami egyrészt költségelőny a felhasználónak, másrészt, a kevesebb vegyszerfelhasználás révén, kisebb terhelés a környezetnek. S ha már környezetvédelem, akkor meg kell említeni, hogy a termék ftalátmentes, és életciklusa végén 100 százalékban újrahasznosítható.
Hasonlóan jó tulajdonságokkal bír az új tatabányai gyár másik, szintén prémium kategóriás terméke. A Grabo Plank/IT LVT padló jelentősége rendkívül valósághű mintázatában rejlik– nem könnyű eldönteni, hogy valódi fa vagy szintetikus padló van-e a talpunk alatt. Herczig Péter elmondta, hogy a termék óriási előnye a laminált padlóval vagy a parkettával szemben, hogy vízre nem érzékeny, sőt a felülete a karctípusú behatásokat is jól állja, ami jó hír azoknak, akik a lakásban háziállatot tartanak. A vizes helyiségekben is használható, valósághű kerámia- és famintázatú termékek egyébként igen keresettek napjainkban, egyelőre főként Észak-Amerikában és Nyugat-Európában.
Jelenleg 50-50 százalékos a közületi és a lakossági felhasználás aránya. Induló kollekciójával a Graboplast a közületi szektort célozza meg, amely nagyon nagy teherbírása okán használja előszeretettel a terméket. Főként plázák, shopok, éttermek, szállodák, fitnesztermek, igényes irodák jelentik tehát a Grabo Plank/IT elsődleges célcsoportját. Herczig Péter megjegyezte, új terméküket ugyanazok a környezetbarát tulajdonságok jellemzik, mint a homogén padlót: nevezetesen az érvényes uniós követelményeken is túlmutató ftalátmentesség, az újrahasznosíthatóság és a hulladékmentes gyártástechnológia.
Ez utóbbi kapcsán büszkén mondta a marketingigazgató, hogy a cég 2013 óta dolgozza fel saját gyártási maradékait. E tekintetben is óriási előrelépés az új beruházás, hiszen általa nagyobb lehet a reciklált, másodlagos nyersanyagok felhasználása a Grabo régi termékeiben is. Környezettudatos termék- vagy technológiai célú ráfordításaikat továbbra is beruházásnak tekintik, melyet jövőbeni versenyképességük érdekében hajtanak végre. Jelenleg azon dolgoznak, hogyan tudnának külső forrásból származó melléktermékekből számukra hasznos másodlagos nyersanyagokat nyerni.•