A magyar vasútfejlesztés aktuális feladataiból
A kiindulási helyzet
Személyszállítási közszolgáltatást hazánkban 2019-ben a MÁV-Start Zrt. és a GYSEV Zrt. végzett. A várható piacnyitásra, a személyszállítás liberalizációjára felkészülés a 2004-es unióba lépésünk utáni években megkezdődött. A lemaradásunk miatt igen nagy hátrányban voltunk, a piacnyitásra felkészüléshez haladékot kértünk az uniótól. A kötelező belföldi liberalizált piacnyitás éve 2024 lesz. (A MÁV-Start és a GYSEV közszolgáltatási szerződése 2023. december 31-éig érvényben van.)
A MÁV és a MÁV-Start Zrt. személyszállításának járműhelyzete
Az egységes MÁV korában, 2006 előtt, a MÁV-személyszállítás több mint 3000 db-os személykocsiflottájának ülőhely-kapacitása meghaladta a 200 ezret. Ebből a kocsiparkból az ezredfordulón korszerűnek volt mondható a jugoszláv importból 1988 után beszerzett és 2017–2018-ban felújított 20 db nemzetközi forgalmú személykocsi (GOSA gyártmány). Ezt követte az 1993-tól beszerzett, nemzetközi forgalomra alkalmas CAF és DWA személykocsiflotta, valamint az a 20 elővárosi villamos motorvonat, amelyet 1988-tól szállított a Ganz-MÁVAG, továbbá az 1990-től a Ganz-Hunslet gyártotta 3 prototípus BVhmot elővárosi és 2 BVmot InterCity villamos motorvonat, valamint a szintén a Ganz-Hunslet gyártotta 40 db motorvonati betétkocsi (1. kép).
Az ezredfordulóig az akkor még jelentős járműjavítói kocsigyártói kapacitásnak köszönhetően megújult 136 Bhv kocsi, továbbá a mellékvonalak Bz járműparkjának számos motorkocsija kedvező kamatozású Eurofima hitelforrásból.
Személyszállító járművek beszerzése az ezredforduló után a MÁV-nál
Az ezredfordulót követően először két részletben összesen 31 német Desirót, valamint az orosz államadósság fejében 40 orosz gyártmányú dízelmotorvonatot és 1 prototípus iker Bz-t szerzett be a MÁV.
Az 1988-tól megkezdett villamos motorvonatok beszerzésének folytatására közel két évtizedet kellett várni. Előbb 2007-től a 30+30 FLIRT és az akkori vezérigazgatói mondás szerint „azonnali terv keretében 10 Talent motorvonat” beszerzésére került sor.
Köztudott, hogy a MÁV-Start Zrt. tökéletesen elégedett volt a MÁV által beszerzett FLIRT-ekkel, ezért újabb 63 beszerzésére kerülhetett sor 2013 és 2016 között.
Mivel a nagy kapacitású motorvonatok beszerzését nem lehetett tovább halogatni, 2018-ban újabb tenderkiírás történt. Ennek eredményeképpen született meg a megállapodás 40 KISS szállítására (2. kép).
A MÁV-Gépészet Zrt. 2010-ben, a MÁV-Start Zrt. beleegyezésével, a Szolnoki Járműjavítóban személykocsi-fejlesztésbe kezdett. Ennek eredményeképpen 2022-ig legalább 70, nemzetközi forgalomra alkalmas – optimista becslések szerint akár 200 –, több mint 50 százalékban magyar gyártású, 200 km/h sebességű új kocsija lehet a MÁV-Startnak.
A MÁV-Start szárnyvonali, mellékvonali személyszállító járműveinek 100. Bz-je 2020 februárjáig utastéri klímával lett felszerelve (3. kép).
Ha a felsorolt járműbeszerzések mind megvalósulnak 2023 végére, a korszerű, klímával felszerelt személykocsik aránya a MÁV-Startnál a kocsipark több mint 10 százaléka, ülőhely-kapacitását tekintve pedig a klímás ülőhelyek száma kb. 63 ezer ülőhely (kb. 30%) lesz, azaz ennyi nevezhető kulturáltnak és időjárástól függetlenül minőségi szolgáltatásnak.
A leírtakból következik, hogy 2024 után is még igen sok tennivaló marad a MÁV-Start személyszállító járműparkjának modernizálását illetően.
A villamos vontatású járművek helyzete a GYSEV-nél
A GYSEV Zrt. a MÁV-Start Zrt.-hez viszonyítva jóval kisebb üzemméreten dolgozik, ám sokkal előrébb tart a személyszállítási piacnyitásra való felkészülésben. Személykocsiflottája nagyrészt modernizált, és a korszerű, energiatakarékos villamos vontatású járműparkjának a 20 FLIRT, valamint az elsősorban az osztrák vonalszakaszra beszerzett 5 db Ventus villamos motorvonata és a beszerzés alatt álló további 3 Ventusszal együtt nagy részét lefedi a regionális személyforgalom járműigényét (4. kép).
A 2018-ban beszerzett 9 Vectron (ebből 2 hibrid kivitelű) a korábban, 2002–2003-ban beszerzett 5 Taurus villamos mozdonyának köszönhetően a személyszállításban magas szolgáltatási színvonal nyújtására képes.
A minőségi távolsági személyszállítás további fejlesztésére készül a GYSEV, ezért újabb mozdonyok beszerzését tervezi (5. kép).
A dízelvontatás helyzete a GYSEV-nél
A régebbi, használt 5047 és 5147 sorozatú dízel-motorvonatos személyszállításban mutatkozik elmaradás a minőségi szolgáltatást elemezve.
Ismerve a GYSEV törekvéseit, vélhetően néhány év múlva ezek a dízelmotorvonatok végleg kiszorulnak a személyszállításból, a kőszegi vonal tervezett villamosítása után (6. kép).
A GYSEV járműparkját tekintve, és a gazdaságos villamos vontatójármű flottájának köszönhetően készen áll a piacnyitás utáni időszak követelményeinek maradéktalan kielégítésére.
A magyar vasútvonalak villamosításának helyzete
A GYSEV vonalhálózata
A vasút-villamosítás helyzetét tekintve a GYSEV közel áll a svájci vasutakhoz, mert vasúthálózatának több mint 95 százaléka villamosított.
A GYSEV a közeli jövőben tervezi a Szombathely–Kőszeg vonal villamosítását.
Ezek után a GYSEV-nél a korszerű, gazdaságos villamos vontatás részaránya (néhány iparvágányt és a forgalomszüneteltetett Körmend–Zalalövő vonalat nem számítva) 100 százalékos lesz (7. kép).
A MÁV vonalhálózata
A MÁV hálózatából – várhatóan 2023 végéig – a tervek szerint villamosítják a:
- Püspökladány–Biharkeresztes,
- Szabadbattyán–Balatonfüred,
- Zalaszentiván–Nagykanizsa,
- Szeged–Röszke, oh. vasútvonalat.
A MÁV hálózatából e négy vonal villamosítása után a dízelvontatású rész kb. 62 százalékra csökken, amelyek közül számos nagyobb forgalmú villamosítása 2025 után betervezhető.•