A GANZ–SOR EBN8 midibuszt a sikeres bajai tesztidőszak után Székesfehérváron is bemutatták

A tesztüzem során kiemelt figyelmet fordítottak a beépített – lengyel gyártású – vontatási akkumulátorcsomag merülési, töltési karakterisztikájára, s az általa biztosított hatótávolság tesztelésére, amely jól visszaigazolta az előzetes várakozásokat – a legkeményebb fagyban, időnként tartósan mínusz –10 Celsius-fok alatti hőmérsékleten is. A busz töltése a gyártó telephelyén, saját fejlesztésű, CCS2 szabvány szerinti töltőberendezéssel történt.
Az üzemeltető a tesztidőszak végén jegyzőkönyvben összegezte tapasztalatait. Különösen pozitívan emelték ki a jármű motorerejét, dinamikáját, stabilitását, fordulékonyságát, a fényszórók fényerejét. A buszvezetők kifejezetten kedvelték az új járművet, melyet „Picur”-nak neveztek el. Az utazóközönségtől is csupa pozitív visszajelzés érkezett.
„A tapasztalatok birtokában finomhangolásokat végzünk a szoftverbeállításokon, utána jöhet a következő etap: a jármű állandó forgalomba állítása, majd a sorozatgyártás elindítása. Bízunk benne, hogy erre megnyílik a lehetőség, hiszen ez fogja meghozni a GINOP Plusz társfinanszírozásával folytatott fejlesztésbe befektetett állami és uniós források hasznosulását, megtérülését” – mondta Pencz Rudolf, a járművet fejlesztő GTKB Kft., köznapi nevén a „bajai Ganz” ügyvezető igazgatója.
A nyolc méter hosszú, 16 ülőhellyel rendelkező, alacsonypadlós elektromos midibuszt 2024 nyarán mutatta be a GTKB Kft., amikor az megkapta a típusengedélyt. A prototípus járművet 2024 októberében helyezték forgalomba. A GTKB Kft. mérnökei végezték az elektromos hajtásrendszer, a segédüzemi rendszer egyes részeinek és ezek vezérlőszoftvereinek kifejlesztését, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A 120 kilowatt teljesítményű aszinkron vontatómotort NMC típusú, 200 kilowattórás akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OppCharge) egyaránt tölthető. A busz töltésvezérlője kétirányú töltésre (V2G) alkalmas. A jármű egyetlen feltöltéssel körülbelül 270 kilométert tud megtenni.
Miután a bajai tesztüzemben jól vizsgázott, a fejlesztő az új e-midibuszt bemutatta Székesfehérváron, a koronázóvárosban is.
A bemutatóra az Egyensúly Intézet és a Prosperis Alba Kutatóközpont által 2025. április 10-én, Székesfehérváron rendezett Önkormányzati Csúcstalálkozó keretében került sor, melynek egyik központi témája az energiahatékonyság, az energiafüggetlenség és az éghajlatváltozással szembeni ellenálló képesség növelése volt.

Az önkormányzati konferencián, melyen a rendezvényt szponzoráló bajai Ganz mellett Baja kulturális életének egy jeles szereplője is képviselte a Duna-parti várost, Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója a tömegközlekedés elektrifikációjában rejlő energiamegtakarítási lehetőségekről és a kapcsolódó egyéb, energetikai és környezeti előnyökről tartott előadást. Elmondta, hogy a megújuló villamos energiának a közlekedésben van a legerősebb – gazdasági és társadalmi – hatékonysága, ami különösen magas a kistelepülési, illetve az agglomerációs közösségi közlekedés területén. A kistelepülések sajátos forgalmi feladatai: az igényvezérelt ráhordó járatok, iskolabuszok és hasonlók ugyanis kifejezetten kedvező terepet nyújtanak az e-mobilitásnak. Ám az is fontos, hogy túllépjenek a közlekedési rendszeren és integrálják azt az energetikai rendszerbe. Ez a magasabb szintű optimum valósul meg a helyi energiaközösségekben, amelyekben az e-közlekedés egyrészt a megtermelt áram legfontosabb fogyasztója, másrészt azonban a buszok akkupackja révén annak tárolója is, amelyből vissza is lehet tölteni. Ez a V2G (vehicle-to-grid) Smart Grid technológia lehetővé teszi a visszatáplálást a járművek akkupackjaiból, extra kapacitást és rugalmasságot biztosítva a rendszernek. Ez az, ami igazán kedvező hasznosulást biztosít a településnek, amelynek nem kell kényszereladói pozícióból elkótyavetyélnie az áramát, hanem rugalmassági szolgáltatást nyújthat a hálózati elosztónak, aki kiegyenlítésre használja az áramot, és ezért fizetni is hajlandó, éppen a megújuló áramtermelés hektikusságából adódó szabályozási kényszer miatt.

A nemzetközi gyakorlatban hatalmas léptekkel valósítják meg a koncepciót, minthogy az Európai Unió energiastratégiája a decentralizált hálózatokban látja a kiutat a megújuló termelés hektikussága miatti kiegyenlítési igény kezelésére. A szabályozók kulcsmegoldásnak tekintik a helyi energiaközösségek (Rescoop) megosztott termelési/tárolási rendszereit, és beillesztik azokat a villamos hálózat kiegyenlítésébe. A V2G modell ugyanakkor speciális berendezéseket igényel: az e-busznak visszatápláló üzemmódra is alkalmasnak kell lennie, és oda-vissza töltésre képes töltőberendezésre is szükség van.
A GTKB Kft. fejlesztési projektje pontosan ezeknek az igényeknek megfelelő rendszert alkotott meg: a kistelepülések közlekedését optimálisan kiszolgáló, két töltési üzemmódban tölthető és kisüthető e-midibuszt, továbbá kétirányú V2G és OppCharge töltőt. Energiaközösségi energiatermelés, intelligens hálózati elosztás, e-mobilitás a közösségi közlekedésben és citylogisztikában – mindezek élhető és fenntartható települést eredményeznek, zárta előadását Pencz Rudolf ügyvezető igazgató.•
Címlapkép: Fekete Ildikó