A GANZ–SOR EBN8 midibuszt a sikeres bajai tesztidőszak után Székesfehérváron is bemutatták

A GTKB Kft. mérnökei által, a cseh SOR-ral együttműködésben fejlesztett, tavaly bemutatott GANZ–SOR EBN8 elektromos hajtású midibusz idén február–márciusban öt héten keresztül rótta szülővárosa, Baja útjait. A tesztüzem alatt a jármű – melynek ez volt az első éles bevetése valódi személyforgalomban, valódi üzemeltetővel és utasokkal – 5800 kilométert tett meg a város különböző járatain, és 8000 utast szállított menetrend szerint.


A GANZ-SOR EBN8 e-midibusz Székesfehérvár főterén.

A tesztüzem során kiemelt figyelmet fordítottak a beépített – lengyel gyártású – vontatási akkumulátorcsomag merülési, töltési karakterisztikájára, s az általa biztosított hatótávolság tesztelésére, amely jól visszaigazolta az előzetes várakozásokat – a legkeményebb fagyban, időnként tartósan mínusz –10 Celsius-fok alatti hőmérsékleten is. A busz töltése a gyártó telephe­lyén, saját fejlesztésű, CCS2 szabvány szerinti töltőberendezéssel történt.

Az üzemeltető a tesztidőszak végén jegyzőkönyvben összegezte ta­pasztalatait. Különösen pozitívan emelték ki a jármű motorerejét, dinamikáját, stabilitását, fordulékonyságát, a fényszórók fényerejét. A buszvezetők kifejezetten kedvelték az új járművet, melyet „Picur”-nak nevez­tek el. Az utazóközönségtől is csupa pozitív visszajelzés érkezett.

„A tapasztalatok birtokában finomhangolásokat végzünk a szoftverbeállításokon, utána jöhet a következő etap: a jármű állandó forgalomba állítása, majd a sorozatgyártás elindítása. Bízunk benne, hogy erre megnyílik a lehetőség, hiszen ez fogja meghozni a GINOP Plusz társfinanszírozásával folytatott fejlesztésbe befektetett állami és uniós források hasznosulását, megtérülését” – mondta Pencz Rudolf, a járművet fejlesztő GTKB Kft., köznapi nevén a „bajai Ganz” ügyvezető igazgatója.

A nyolc méter hosszú, 16 ülőhellyel rendelkező, alacsonypadlós elektromos midibuszt 2024 nyarán mutatta be a GTKB Kft., amikor az megkapta a típusengedélyt. A prototípus járművet 2024 októberében helyezték forgalomba. A GTKB Kft. mérnökei vé­gezték az elektromos hajtásrendszer, a segédüzemi rendszer egyes részeinek és ezek vezérlőszoftverei­nek kifejlesztését, míg a cseh SOR a kocsiszekrényt alkotta meg. A 120 kilowatt teljesítményű aszinkron vontató­motort NMC típusú, 200 kilo­watt­órás akkumulátor hajtja, amely plug-in technológiával és pantográfos oszloptöltőről (OppCharge) egyaránt tölthető. A busz töltésvezérlője kétirányú töltésre (V2G) alkalmas. A jármű egyetlen feltöltéssel körülbelül 270 kilo­métert tud megtenni.

Miután a bajai tesztüzemben jól vizsgázott, a fejlesztő az új e-midibuszt bemutatta Székesfehérváron, a koronázóvárosban is.

A bemutatóra az Egyensúly Intézet és a Prosperis Alba Kutatóközpont által 2025. április 10-én, Székes­fehérváron rendezett Önkormányzati Csúcstalálkozó keretében került sor, melynek egyik központi témája az energiahatékonyság, az energiafüggetlenség és az éghajlatváltozással szembeni ellenálló képesség növelése volt.

Beszélgetés az e-busz és a V2G töltők lehetőségeiről az energiaközösségekben (balról): Turbucz Gergely, az Elektro-Kamleithner Kft. projektvezető mérnöke, Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója, Csernus Dóra, az Egyensúly Intézet klíma-, energia- és környezetpolitikai igazgatója, továbbá Holoda Attila, az Aurora Energy Kft. ügyvezető igazgatója.

Az önkormányzati konferencián, melyen a rendezvényt szponzoráló bajai Ganz mellett Baja kulturális életének egy jeles szereplője is képvi­sel­te a Duna-parti várost, Pencz Rudolf, a GTKB Kft. ügyvezető igazgatója a tömegközlekedés elektrifikációjában rejlő energiamegtakarí­tási lehetőségekről és a kapcsolódó egyéb, energetikai és környezeti előnyökről tartott előadást. Elmondta, hogy a megújuló villamos energiának a közlekedés­ben van a legerősebb – gazdasági és társadalmi – hatékonysága, ami különösen magas a kistelepülési, illetve az agglomerá­­ciós közösségi közlekedés területén. A kistelepülések sajátos forgalmi feladatai: az igényvezérelt ráhordó járatok, iskolabuszok és hasonlók ugyanis kifejezetten kedvező terepet nyújtanak az e-mobilitásnak. Ám az is fontos, hogy túllépjenek a közlekedési rendszeren és integrálják azt az energetikai rendszerbe. Ez a magasabb szintű optimum való­sul meg a helyi energiaközösségekben, amelyekben az e-közlekedés egy­részt a megtermelt áram legfontosabb fogyasztója, másrészt azon­ban a buszok akkupackja révén an­nak tárolója is, amelyből vissza is lehet töl­teni. Ez a V2G (vehicle-to-grid) Smart Grid technológia lehetővé te­szi a visszatáplálást a járművek akkupackjaiból, extra kapacitást és rugalmasságot biztosítva a rendszernek. Ez az, ami igazán kedvező hasznosulást biztosít a településnek, amelynek nem kell kényszereladói pozícióból elkótyavetyélnie az áramát, hanem rugalmas­sági szolgáltatást nyújthat a hálózati elosztónak, aki ki­egyenlítésre használja az áramot, és ezért fizetni is hajlandó, éppen a megújuló áramtermelés hektikusságából adó­dó szabályozási kényszer miatt.

Műhelybeszélgetés az energiaközösség lehetőségeiről.

A nemzetközi gyakorlatban ha­talmas léptekkel valósít­ják meg a koncepciót, minthogy az Európai Unió energiastratégiája a decentralizált háló­zatokban látja a kiutat a megújuló termelés hektikussága miatti kiegyenlítési igény kezelésére. A szabályozók kulcsmegoldásnak tekintik a helyi energiaközösségek (Rescoop) megosztott termelési/tárolási rendszereit, és beillesztik azokat a villa­mos hálózat kiegyenlítésébe. A V2G modell ugyanakkor speciális berendezéseket igényel: az e-busznak visszatápláló üzemmódra is alkalmasnak kell lennie, és oda-vissza töltésre képes töltőberendezésre is szükség van.

A GTKB Kft. fejlesztési projektje pon­tosan ezeknek az igényeknek megfelelő rendszert alkotott meg: a kistelepülések közlekedését optimálisan kiszolgáló, két töltési üzemmódban tölthető és kisüthető e-midibuszt, továbbá kétirányú V2G és OppCharge töltőt. Energiaközösségi energiatermelés, intelligens hálózati elosztás, e-mobilitás a közösségi közlekedésben és citylogisztikában – mindezek élhető és fenntartható települést eredményeznek, zárta előadását Pencz Rudolf ügyvezető igazgató.•

Címlapkép: Fekete Ildikó


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024  2025
Címkék

Innotéka