Michelberger Mesterdíj Tettamanti Tamásnak
A Michelberger Mesterdíj pályázatra olyan pályaművel lehetett jelentkezni, amely tudományos és gyakorlat által alátámasztott (műszaki, természettudományi, mérnöki jellegű) jelentős eredmény elérésén és bemutatásán alapult. Benyújtója olyan, negyvenévesnél nem idősebb alkotó lehetett, aki az eredményeket meghatározó mester és tanítványa kapcsolatban, szakmai együttműködésben Magyarországon érte el. A pályázatban az elvégzett kutatómunkát és az eredményeket úgy kellett tömören bemutatni, hogy abban a mester szerepe és méltatása is megfogalmazódjon. A díj két részből áll: a mester részére Michelberger Pál portréját ábrázoló plakett és oklevél jár, míg a nyertes tanítvány tudományos kutatásaira egy éven át havonta 300 ezer forintot kap.
Idén Tettamanti Tamás Rugalmas forgalomirányító rendszer tervezése és megvalósítása automatizált jármű- és közlekedéstechnológiák teszteléséhez című pályázatával nyert. A 39 éves, PhD-fokozattal rendelkező alkotó mestere a Műegyetem professzora, Varga István egyetemi tanár, az MTA doktora, akinek szakterülete a közúti közlekedési folyamatok modellezése és irányítása. Varga István foglalkozott először irányításelméleti megközelítésben tárgyalt közlekedésirányítási módszerekkel Magyarországon, és ebből szerezte 2007-ben a PhD, illetve 2020-ban az MTA doktora fokozatát is. Kiemelkedő tudományos kutatói munkássággal büszkélkedhet (több mint 140 külföldi és hazai publikáció), miközben gyakorlati, ipari területen is bizonyított. A BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar dékánjaként az elmúlt években nagyszabású reformokat vitt véghez (új szakok, angol nyelvű kurzusok, kutatások támogatása), aminek következtében nőtt a hallgatói létszám, és nagyban javultak a kari tudománymetrikai mutatók.
A tanítvány, Tettamanti Tamás egyetemi docens kutatási és egyben ipari szakterülete a közúti közlekedés szimulációs modellezése, valamint a jelzőlámpás forgalomirányítás a vezérlőberendezések automatikájától a központi irányító szoftverekig. Kutatásait, a közlekedés és a járműipar új trendjeinek megfelelően, az automatizált közlekedés és az autonóm járművek figyelembevételével folytatja. Az elért eredményeket mindig algoritmusimplementációként is elkészíti matematikai és forgalomszimulációs szoftverek alkalmazásával. A nyertes a BME Közlekedés- és Járműirányítási Tanszékén valósítja meg a pályázatban leírt elképzeléseit. Ennek részeként egy nemzetközi, impakt faktoros folyóiratban megjelenő és egy magyar nyelvű publikáció megírását, valamint nagydoktori disszertáció benyújtását vállalta az MTA doktora tudományos cím megszerzésére.
A mester és tanítvány először 2006-ban találkozott a Közúti automatika kurzuson. 2007-től a sikeres tudományos diákköri és diplomamunka témavezetés folyományaként Tettamanti Tamás Varga István PhD-hallgatója lett. A tanítvány 2013-ban PhD-fokozatot szerzett, Varga István első doktoranduszaként.•