Mi történik egy chatbot „fejében”?

A Szegedi Tudományegyetem kutatói nem kevesebbre vállalkoznak egy áprilisban induló projekt keretében, mint hogy meg­fejtsék, a generatív mesterséges in­telli­gencia modellek miképp reprezentálják az egyes fogalmakat, és ezek a fogalmak milyen kapcsolatban állnak egymással.


ChatbotKép: Depositphotos/BiancoBlue

Mivel egyre több területen alkalmazzuk a mesterséges intelligenciát (MI), egyre komolyabb kockázatot jelent, ha nem értjük pontosan, hogyan működnek ezek a modellek. A RAItHMA projekt kereté­ben a Szegedi Tudományegyetem Mesterséges Intelligencia Kompetencia Központja az amerikai Rutgers Egyetemmel és a német Ludwig-Maximilians-Universi­tättel működik együtt annak érdekében, hogy mélyebben feltárják a generatív nyelvi modellek működését a technológia biztonságosabb és hatékonyabb alkalmazása érdekében. 

Jelasity Márk, az Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központ Mesterséges Intelligencia Kompetenciaközpont vezető­je a projekttel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy a nagy nyelvi modellek nem a tényleges tudást vagy a szabályok megértését sajátítják el, hanem pusztán a szövegek folytatására épülnek. Ebből következik, hogy a chatbotok olykor olyan alapvető kérdésekben hibáznak, amelyeket adott esetben egy gyermek is ké­pes megválaszolni. A kutatók egyebek között arra is keresik a választ, hogy mi áll ezeknek az ellentmondásoknak a hátterében, milyen belső tudással rendelke­zik a modell, és miképpen csökkenthető a kommunikációs zavar ember és gép között. Az így szerzett tudás hozzájárul­hat a jövő MI-rendszereinek alakításához, a hatékonyabb, megbízhatóbb tervezéshez.•

Címlapkép: Depositphotos/BiancoBlue


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024  2025
Címkék

Innotéka