2011. november 5.

Szerző:
aargh

Komplex vasút-informatikai szolgáltatás

Kipróbált, a MÁV-nál már évekkel ezelőtt bevezetett komplex vasút-informatikai szolgáltatásokra specializálódott Rail Navigator Kft. szoftverei némi adaptáció után más vasúttársaságoknál, akár a GYSEV-nél is hasznosíthatóak lennének – állítja Kardos Tibor ügyvezető igazgató, akivel az elmúlt évek informatikai fejlesztéseit tekintettük át.


A MÁV-Start Zrt. számára kötelező feladat minden közszolgáltatási menetrendhez kapcsolódó költségét informatikailag könyvelni és regisztrálni. A Rail Navigator szoftverfejlesztései milyen modulokból állították össze az erre alkalmas rendszert?
– Hat évvel ezelőtt állítottuk munkába azt a komplex, ötmodulos vasúti személyszállítási technológiatámogató informatikai rendszert, amely a Menetrendtervező, a Járműnyilvántartó, a Szerelvényforduló-tervező és Tényvonatrögzítő modulból, illetve egy ezek felett működő technológiai kontrolling modulból tevődik össze. A rendszer a több mint 200 milliárd forintos vasúti személyszállítási költség – a pályahasználati díj közel 80 milliárd, a vontatási díj közel 60-70 milliárd, a járműkarbantartások és tisztítások közel 25-30 milliárd – minden egyes elemét kontrollálja. Tavaly egy szoftverfrissítés eredményeképpen újabb elemmel – Vontatási modul – bővítettük, valamint interfészekkel csatlakoztattuk a MÁV-Start partnercégeinek (Pályavasút, MÁV-Trakció, MÁV-Gépészet) informatikai rendszereihez, különös tekintettel a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.-re.

Ugyancsak a MÁV-Start Zrt.-nek készült a vasúti személyszállítási személyzetvezénylő rendszer. Mi ennek a fejlesztésnek a hozadéka?
– A rendszer segítségével közel hétezer fordulószolgálatos vasúti dolgozó – 2800 jegyvizsgáló, 3200 személypénztáros, közel 1000 kocsivizsgáló és néhány száz üzemirányítást, járműtisztítást és egyéb kisebb tevékenységi kört végző személyzet – munkába járását tudják tervezni, elszámolni. A szoftver követi a dolgozók munkavégzési időszakait, pihenőidejét, szabadságolását vagy betegállományának időtartamát, s előkészíti a bérszámfejtést az SAP rendszernek. Ezt a rendszerünket is a fentiekhez hasonlóan folyamatosan üzemeltetjük, karbantartjuk, jogkövetjük.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság alaptevékenységének informatikai alapokra helyezésében is részt vettek. Milyen konkrét előnyökkel jár ez a fejlesztés?
– 2009-ben végeztük el az infrastruktúra-, a jármű-, a térinformatikai és az ügyviteli modulfejlesztéseket, illetve a hatósági vizsgaköteles személyek nyilvántartását, tavaly pedig a vasútvállalatok engedélyezési eljárását, a vasútvállalatok pénzügyi és gazdasági ellenőrzését, illetve ezek monitoringját, majd újabb uniós előírásként egy úgynevezett utasjogi panaszkezelő modul kiépítését. Ezek mellett terveink között szerepel az egészségügyi szempontból hatósági engedélyköteles munkakörök regisztrálására alkalmas programmodul kiépítése is. Jelenleg az uniós elvárásoknak megfelelő nemzetközi mozdonyvezetői igazolvány előállítását támogató szoftveren és nyomdai interfészeinek megvalósításán dolgozunk.

GYSEV Útvonalkönyv projekt

Hazánkban minden uniós mozdony fedélzetén létezik egy úgynevezett útvonalkönyv; a mozdonyvezető annak alapján tájékozódik a vasútvonal paramétereiről. Mi a lényege ennek a navigációs segítségnek?
– Hazánkban 20-22 vonalon – köztük a GYSEV hálózatán is – közlekednek uniós vonatok, ez a jelenlegi 7600 kilométeres hálózat mintegy harmada, azaz úgy 2600 kilométer. Az útvonalkönyvben kell megjeleníteni a hálózat gráfjának, a pálya menti jelzőknek, a vasúti átjáróknak, a pályaudvarok konfigurációjának, a pályaudvari vágányok hosszának, a vonal lejtviszonyának pontos adatait, sőt még olyan kiegészítő információkat is, hogy az adott állomásokat vészhelyzetben milyen rádiófrekvencián vagy telefonszámon lehet elérni.
Az előbb felsorolt adatok korábban nem álltak készen a vasúttársaságok részére, mi azonban már tíz évvel ezelőtt kifejlesztettük, és azóta is karbantartjuk a Rail Graphics szoftverrendszerünket, amely központi SQL adatbázisban tartalmazza a szükséges információk többségét. Természetesen szükség volt némi korrekcióra: a legfrissebb módosításokat nekünk is fel kellett dolgoznunk, illetve törölnünk kellett azokat a mellékvágányokat – iparvágányokat, mérlegelő- és rakodóvágányokat, egyes rendező pályaudvarokat –, melyeken vonattovábbítási céllal nem közlekednek uniós mozdonyvezetők.
Nos, dióhéjban ennyit a Rail Navigator Kft.-ről, amelynek munkatársai továbbra is lelkesen dolgoznak a szinte folyamatosan változó vasúti informatikai piacon.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka