2011. november 5.

Szerző:
Czene Ákos

Egy regionális méretű vasúttársaság

A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) hálózata 214 kilométerrel bővült, önálló cégbe szervezte fuvarozási üzletágát, a Budapest–Sopron vonalon utazók számára szabadon elérhető az internetszolgáltatás. Pál László, a GYSEV Zrt. stratégiai műszaki fejlesztési vezetője az Innotéka magazinnak az elmúlt évek legkomolyabb fejlesztéseiről beszélt.


2009-ben kezdődött a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítése. 2010 végén át is adták a szakaszt a forgalomnak. Mi valósult meg eddig a projektből, és milyen fejlesztések várhatók még?
– A munkálatok során már megvalósult a Sopron–Szombathely és a Szombathely–Szentgotthárd vonalakon a vasúti pálya és a biztosítóberendezés korszerűsítése, illetve Szombathely–Szentgotthárd állomások között megépült a villamos felsővezeték-hálózat. Ennek köszönhetően ma a teljes vonalon korszerű, környezetbarát villamos üzemet tudunk fenntartani. Az átépítések eredményeként a korábbi 60–80 km/h helyett ma már 120 km/h sebességgel közlekednek vonataink, jelentősen csökkent a menetidő, ami kifejezetten erősíti versenyképességünket az egyéni közlekedéssel szemben. A vonalakon napjainkban központi forgalomirányítás és távvezérelt felsővezetéki működés üzemel, ami európai uniós támogatással valósult meg. A vasúti-közúti útátjárók mindegyike korszerű elektronikus biztosítóberendezéssel felszerelt, ami nagyban növeli a forgalombiztonságot. Az állomásokon 55 centiméter magas peronok épültek, kényelmesebbé és biztonságosabbá téve a közlekedést.
Folyamatban van két nagy műtárgykomplexum megépítése. Ennek során Sopronban a Kőszegi úton közúti-vasúti nem szintbeni csomó­pontot (aluljárót), Szombathelyen a Csaba utcában pedig közúti felüljárót építünk. A két helyszínen a munkák összértéke meghaladja a négymilliárd forintot. A fejlesztések jóvoltából a városok nagy közúti és gyalogosforgalmú részein megállás nélkül lehet majd áthaladni a vasútvonalakon.

2010 végén írták ki a vonattendereket. Az új vonatok eredetileg idén év végén állnak forgalomba. Milyen típusú vonatok és mikor fognak a hazai vonalakra kerülni? Mennyire tartják sikeresnek a tendert?
– A Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalak korszerűsítése projekt keretében négy villamos motorvonat beszerzését is meg kell valósítanunk. A korábbi kiírásunk sajnos eredménytelen volt, mert az ajánlatban szereplő ár messze meghaladta a rendelkezésre álló forrást. Átgondoltuk lehetőségeinket, folyamatban van a közbeszerzési pályázat előkészítése, reményeink szerint a tender még ebben az évben megjelenhet, és 2013 végére a vonatok megérkezhetnek.

Az év elején a Telenor nyerte a GYSEV vonatain az internetszolgáltatást. Miért őket választották? Milyen szol­gáltatást biztosít majd a cég?
– A GYSEV Zrt. a Budapest–Sopron vonalon 17 vasúti személykocsijában az utazóközönség számára szabadon elérhető internetszolgáltatást nyújt. A szolgáltatás bevezetésére a GYSEV Zrt. 2010. november 12-én közbeszerzési eljárást hirdetett meg, amelyre a Magyar Telekom Nyrt. mellett a Telenor Magyarország Zrt. nyújtotta be pályázatát. A közbeszerzési eljárás során kiválasztott Telenor Zrt. a becsült nyolcmillió forint helyett 6 millió 354 ezer forintért üzemelteti a szolgáltatást két éven keresztül. A vasúttársaság célja az volt, hogy a személyszállító vasúti járműveiben vezeték nélküli, GSM hálózaton megvalósuló, korlátlan adatforgalmú, a hálózaton elérhető legmagasabb adatátviteli sebességgel megvalósuló internetszolgáltatást nyújtson az utazóközönség számára.
Előrehaladott tárgyalások folynak arról, hogy decembertől a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút átveszi a MÁV-tól a négy vasútvonal üzemeltetését a személyzettel együtt. Hol tart ez a projekt?
– A tárgyalások eredménye, hogy október 1-jétől a GYSEV Zrt. átvette 213 kilométer vasútvonal üzemeltetését, s ezzel hálózatunk hossza jelentősen növekedett. Az átvett vonalak a Rajka–Hegyeshalom, a Hegyeshalom–Csorna–Porpác, a Porpác–Szombathely, valamint a Szombathely–Zalaszentiván, a Szombathely–Kőszeg és a Körmend–Za­la­lövő szakaszokat foglalja magába, s így társaságunk regionális méretű vasútvállalattá vált. Ezeken a vonalakon az infrastruktúra üzemeltetését már a GYSEV Zrt. végzi, és a decemberi menetrendváltástól a közszolgálati személyszállítás lebonyolítása is a mi feladatunk lesz. Az infrastruktúra átvétele miatt jelentősen növekedett munkavállalóink létszáma is, s mindent megteszünk azért, hogy új kollégáink elégedetten és jó érzésekkel végezzék tovább felelősségteljes munkájukat.

A Szentgotthárd– Szombathely szakasz átadásán:
Völner Pál, az NFM infrastruktú­ráért felelős államtitkára, Dávid Ilona, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigaz­gatója,
Homlok Zsolt, a Swietelsky Vasút- ­­tech­nika Kft. ügyvezető igazgatója
és Mikics György, a Thales RSS Kft. ügyvezető igazgatója

A hírek szerint GYSEV-vonal lehet az osztrák államvasutak Railjet terelőpályája. Ez a változás mit fog eredményezni?
– A közelmúltban sor került a Bécs–Sopron–Szombathely–Szentgotthárd–Graz oda-vissza viszonylatban egy próbaközlekedésre. Ennek feltétele volt, hogy állomásainkon az utasforgalmi létesítmények (a vasúti pálya, a peronok hossza, minősége, a biztosítóberendezés színvonala) alkalmasak lettek a magas színvonalú vonatok fogadására és leközlekedtetésére. Ez most nagyon aktuális, mert folyik az előkészítés, hogy a téli menetrendváltástól beindulhasson a menetrendszerű Railjet közlekedés. Az első lépések megtörténtek, a GYSEV Zrt. hálózatára a futásengedélyek már rendelkezésre állnak. Természetesen ez nagy kihívás, ugyanakkor hatalmas lehetőség is számunkra. Az átépült vonalakon lényeges szempont az utasforgalom növelése, a jó minőségű infrastruktúra hasznosítása és kihasználtsága egyaránt.

Önálló cégbe szervezte a GYSEV a fuvarozási üzletágát. Mennyire tartják sikeresnek a váltást, és miért?
– A GYSEV Zrt. 2011. január 1-jétől valóban önálló társaságba szervezte árufuvarozási üzletágát. Ez összhangban van a tulajdonosi döntéssel és az Európai Unió előírásaival is, ugyanakkor elmondható, hogy az egyetlen vasúti áruszállító vállalat, amely többségi magyar állami tulajdonban van. Az új társaság 228 fővel kezdte meg működését. Stratégiai kihívás az önálló vállalatként való megfelelés, ugyanakkor fontos elvárás az árufuvarozási piacon a kiélezett versenyhelyzetben a minél eredményesebb működés. Erősíteni kell a korábbi fuvarpiaci pozíciót, alapvető a versenyképesség javítása. Jelentős szerepet vállal a társaság mind a kelet–nyugati, mind az észak–déli irányú tranzit árufuvarozásban, illetve a magyar–osztrák áruforgalomban is. Az irányvonatos és egyedi küldeményes fuvarozási tevékenységet kiegészítő szolgáltatásokkal (rakományigazítás, útközbeni vámkezelés, reexpedíció, futásfelügyelet, avizálás) tesszük még vonzóbbá szolgáltatásainkat.

Milyen korszerűsítési tervek szerepelnek még a GYSEV középtávú stratégiájában?
– Természetesen szeretnénk folyamatosan fejleszteni, hogy egyre jobb szolgáltatásokat tudjunk nyújtani mind a személy-, mind az áruszállítás területén. A korábban említett fejlesztéseink nyomán megújult a vasúti pálya, de még nem épültek ki az intermodális közlekedést biztosító P+R, B+R rendszerek, a korszerű utastájékoztatás és az állomási épületeinken, az utasforgalmi létesítményeinken is van bőven javítanivaló. Örömmel mondhatom, hogy a Szombathely–Szentgotthárd vonal valamennyi állomásán és megállóhelyén (összesen 11 helyszínen) előkészítés alatt van összesen 535 kerékpártároló, 187 gépkocsiparkoló, valamint buszfordulók, buszöblök, buszváró építése. Célunk, hogy 2012 végére ezek megépüljenek.
Példát szeretnénk mutatni Körmend állomáson is, ahol a vasút­állomás mellett új autóbusz-állomást, 42 gépkocsiparkolót és 150 kerékpár elhelyezésére alkalmas fedett tárolót építünk. A Vasi Volánnal közös utastájékoztatást és jegypénztári rendszert alakí­tunk ki 2012 végéig. A GYSEV földrajzi elhelyezkedése lehetővé teszi, hogy tevékeny szerepet vállaljon a határ menti, illetve a határon átnyúló projektekben is. Ezek célja, hogy több információt és segítséget adjon a napi közlekedésben és a turistaforgalomban is. Meghatározza a fejlesztési irányokat és összehangolja a határ menti fejlesztéseket.•


 
Archívum
 2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019  2020  2021  2022  2023  2024
Címkék

Innotéka