2015. január: jegyzet, portré, elektronika, robotika, tudomány, innováció, ipari automatizálás, építés, hulladékgazdálkodás, atomenergia, megújuló energia, zöldkörnyezet, it
2015. január 8.

Szerző:
Szegedi Imre

Jövőformálás akadémiai intézetekkel

Az MTA Energiatudományi Kutatóközpont (EK) és az MTA Természettudományi Kutatóközpont (TTK) is csatlakozott a környezetbarát elektromos járművek hazai elterjesztését fejlesztésekkel segítő Jedlik Ányos Klaszterhez. A klaszter – amelyet a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Innovációs Hivatal felügyel – 2014. október közepén azért alakult, hogy segítse a Jedlik Ányos Terv mielőbbi megvalósítását.


Az Európai Unió egyik energia- és klímapolitikai célkitűzése a hagyományos tüzelőanyaggal működő járművek arányának nagymértékű csökkentése. A tervek szerint 2030-ra a városi közlekedésben e járművek aránya a jelenlegi felére szorul vissza, 2050-re pedig teljesen eltűnnek. Ma azonban még messze vagyunk ettől: az LMC Automotive szerint az elektro­mos autók eladásai a 2013-as 31 615-ről 2014-ben 53 ezerre nőhettek, ám ezzel sem érik el a járműpiac egy százalékát. Ugyanakkor az európai elektromosautó-eladások 2020-ra évi 150 ezer autóra emelkedhetnek, az LMC Automotive előrejelzése szerint azonban a legjobb esetben ez a szám elérheti a 250 ezret is.

A Jedlik Ányos Klaszternek is az elektromos járművek elterjesztése és ezzel az üvegházhatású gázok kibocsátásának nagymértékű csökkentése a célja. Az MTA Energiatudományi Kutatóközpont a teljeséletciklus-elemzésekkel, az okosváros-, illetve okoshálózat-modellezéssel, továbbá a témában szerzett tapasztalattal segíti a klasztert. Az MTA TTK intézetei szintetikus szerves kémiai kutatásokkal, illetve a szerkezeti anyagokkal, az elektrokémiával, a műanyagok kémiájával és fizikájával kapcsolatos vizsgálatokkal segítik a munkát. Az MTA EK kutatói olyan nukleáris analitikai és képalkotó eljárásokkal dolgoznak, amelyekkel működés közben vizsgálhatják az egyes energiaátalakító eszközöket, anyagaikat és a bennük lejátszódó folyamatokat. A tervek szerint az MTA TTK az együttműködésen belül a tüzelőanyag-cellák alapkutatási és fejlesztési problémáival foglalkozik majd. A két kutatóközpont együttműködésének alapját a tüzelőanyag-cellákban lejátszódó folyamatokat feltáró, valamint az akkumulátor-rendszerek optimális hasznosítását célzó kutatások adják. Pálinkás József, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal létrehozásával összefüggő feladatok ellátásáért felelős kormánybiztos egy 2014. decemberi nyilatkozata szerint, ha be tudják csatornázni azokat az innovációkat, amelyekkel hatékonyabb napelemeket, energiatárolást hoznak létre és biztonságosabban tudják eljuttatni az energiát fogyasztókhoz, akkor a program sikeres lesz.•

 
2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

2019. október – Közlekedésfejlesztési különszám

Hírlevél feliratkozás

Innotéka