Interaktív mese a MOME TechLabtól
A technikai fejlődés vívmányai miatti aggódás – az elkövetkező generációk nem fognak olvasni, könyvet biztosan nem – helyett látványos eredményt értek el az olvasás, illetve az irodalmi művek folyamatos, megkérdőjelezhetetlen létjogosultságát be-mutatva. A valódi interaktivitásra ösztönző tartalom, a vizuális megjelenés és az alkalmazásfejlesztés együttes jelenlétének köszönhetően megszületett az első interaktív mesekönyv, amely Arany László A kiskakas gyémánt félkrajcárja című meséjét dolgozza fel monokróm illusztrációval.
A tervezés elvei az alábbiak voltak:
- az illusztráció legyen míves, vonzó, illeszkedjen a mese hangulatához;
- a mozgásokat kísérjék jellegzetes hangok;
- az interakciók elsősorban a mese narratíváját erősítsék (a fő történéseket mintegy eljátszhatja a gyerek), illetve segítsék a mai kisgyerek számára ismeretlen fogalmak megértését (kemencébe vet, kút, méhkas);
- az alkalmazás a szöveg (el)olvasását, megértését, memorizálását segítse, és alapvetően a hagyományos olvasás iránti igényt erősítse;
- az interaktív lehetőségekre a gyerek magától jöjjön rá (se vizuális, se szöveges segítség ne szerepeljen), és az interaktív rész (elmulasztása) ne akassza meg az olvasást;
- óvodás, olvasni nem tudó gyerekek is használhassák azáltal, hogy a mesét nem kell olvasniuk, hanem meghallgathatják.
A készítők főleg monokróm, részletes, hagyományos grafikát alkalmaztak, törekedve a szöveg és az életre kelthető illusztráció egyensúlyára. A mozgatható képi elemekkel a gyerek a narratíva fő eseményeit játszhatja újra.
Bár alapvetően magyar gyerekeknek szánták (az 5–9 éves korosztályt célozva), elkészült a mese angol változata is, amely nemcsak a magyar kultúrkört hivatott népszerűsíteni, hanem a későbbiek folyamán tesztelni is segíti az alkalmazást egy, a történetet biztosan nem ismerő csoportban.
Az applikáció ingyenesen letölthető a Google Play-ről és az App Store-ból magyar és angol nyelven.•