Hajózás és időjárás – az ellenálló képesség fokozása információs szolgáltatásokkal

Magyarországon az áruszállítás nagy része, az elszállított árumennyiséget tekintve, közúton valósul meg (66%), a környezetet kevésbe terhelő vasúti (21%), vízi (2,5%) és csővezetékes (11,5%) áruszállítás volumene kisebb. (Forrás: KSH)

Ugyanakkor a vízi áruszállítás versenyképessége növelhető, például az időjárási körülményekkel szembeni ellenálló képessége javítható integrált információs rendszerekkel. A PLOTO Horizon Europe project keretében a cél a belvízi hajózás időjárási körülményekkel és klímaváltozással szembeni ellenálló képeségének növelése információs rendszerek és szolgáltatások fejlesztésével. A három és fél éve, 2022-ben indult nemzetközi projektben magyar oldalról a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, a belvízi információs rendszereket fejlesztő és működtető Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület, az esettanulmány helyszínét is biztosító, az ország legnagyobb trimodális logisztikai központja, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt., valamint a vízi szállításhoz szorosan kapcsolódó vasúti infrastruktúra vizsgálata érdekében a MÁV Pályaműködtetési Zrt. vesz részt.
A projekt keretében a kutatócsoport a releváns időjárási hatásokat, az elérhető vagy fejlesztendő információs szolgáltatási funkciókat egy nemzetközi kérdőíves felmérésben vizsgálta. Emellett kidolgozták az ellenálló képesség értékelési keretrendszerét belvízi kikötőkre. A módszert a Csepeli Szabadkikötőben alkalmazták, ehhez első lépésben felmérést végeztek, és pontos térképek készültek a területen található létesítményekről, műtárgyakról.
Az alacsony vízszint jelenti a legnagyobb kihívást a belvízi hajózásra nézve, amelyet tovább súlyosbít az éghajlatváltozás. Ha a Duna mentén Budapest és a Fekete-tenger part menti kikötői között nem szabályozzák a vízszintet, akkor a vízi, a vasúti és a közúti árufuvarozó vállalatok közötti szorosabb együttműködés válthatja ki a vízi szállítást. A hajózás jobban tervezhető, ha több napra előre elérhető az alacsony és a magas vízállások előrejelzése, továbbá, ha megbízható információk állnak rendelkezésre az árvizekről, a hőhullámokról, illetve az intenzív csapadékról, a szélről és a ködről is.
A vízszint szabályozása szükséges a belvízi hajózás megbízhatóságának, elérhetőségének és hatékonyságának javításához. Ellenkező esetben a belvízi hajózás részaránya tovább csökkenhet. Számos információs szolgáltatás már elérhető, azonban ezek töredezettek, ezért szükség van egy integrált szolgáltatásra. A GPS-alapú navigáció és a vízszint-előrejelzés megbízható, de más belvízi hajózással kapcsolatos információs szolgáltatások (például kikötőkkel és forgalommal kapcsolatos integrált tájékoztatás) fejlesztése szükséges a jobb szolgáltatási minőség elérése érdekében.•
Címlapkép: Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt.