Felhők után irány a világűr
Társaságunk 2018-ban kilenc darab Airbus EC–135 P2+ típusú mentőhelikoptert vásárolt Norvégiából. A Magyar Állam tulajdonába került légi járművek 2019 végétől látják el a légimentő-feladatokat Magyarország területén. Az önálló légimentő-üzemeltetői képesség kialakításával sikerült a külföldi kitettséget jelentősen csökkenteni, és ugyanez a cél a hazai javító- és karbantartóbázis folyamatos fejlesztésével és bővítésével is. Jelenleg a HM EI Zrt. felügyeli és ellenőrzi a magyar tulajdonban lévő Airbus EC–135 P2+ típusú mentőhelikopterek tervezett karbantartási és eseti javítási programjait. Szorosan együttműködik az Országos Rendőr-főkapitánysággal, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-vel, az Aeroplex of Central Europe Kft.-vel, az Airbus Helicopters Deutschland GmbH-val és a Pratt & Whitney Canada Customer Service Centre Europe GmbH-val.
A 2018-ban beszerzett Dassault Falcon 7X típusú légi járművek a Magyar Állam tulajdonában állnak. Társaságunk, mint hadiipari vállalkozás, a légi járművek üzemben tartásával és karbantartásával kapcsolatos feladatok ellátását; a repülőgépekhez kapcsolódó műszaki szolgáltatások nyújtását; a karbantartás és kiszolgálás során felhasznált alkatrészek, segédanyagok, berendezések és egyéb eszközök biztosítását; valamint a hajózó és műszaki személyzet oktatásának, illetve vizsgáztatásának megszervezését végzi.
A HM EI Zrt. Repülési Divíziójának pilóta nélküli repülőeszközöket (PNR) fejlesztő, gyártó és üzemeltető csoportja (PNR-csoport) rendelkezik a tevékenységéhez szükséges infrastrukturális, anyagi-technikai és humánerőforrás-feltételekkel. Műhelye ISO, AQAP és az Állami Légügyi Főosztály tanúsításával is rendelkezik, és képes merev szárnyú felderítő, megfigyelő és szállító, valamint légvédelmi célanyagként szolgáló kis méretű (például ötméteres szárnyfesztávolságú) PNR-ek tervezésére, fejlesztésére és gyártására. A Repülési Divízió PNR-csoportja hazánkban egyedüliként végez távirányítású repülőeszközeivel célszolgáltatást, azaz ellenséges légi járművek imitálását a Magyar Honvédség légvédelmi (gépágyú és rakéta) fegyverrendszerekkel felszerelt erői részére a valós légi fenyegetés elleni fellépés gyakorlása céljából. A felderítő és megfigyelő célú PNR-ek azon kívül, hogy hatékonyan alkalmazhatók katonai gyakorlatokon, illetve katasztrófavédelmi helyzetekben, a meglévő szinergiák kihasználásával beintegrálhatók a Társaságunknál fejlesztett katonai vezetésirányítási rendszerekbe, valamint a nagy kiterjedésű objektumok és kritikus infrastruktúrák őrzésvédelmi feladatainak ellátásába.
A rendelkezésre álló humán és anyagi-technikai erőforrások, az állami repülésben és a PNR-ek területén szerzett szakmai ismeretek, illetve tapasztalatok lehetővé teszik, hogy a HM EI Zrt. Repülési Divíziója a repüléstudomány egyéb területein is részt vegyen a légi közlekedés és a légtérhasználat biztonságát és szabályosságát elősegíteni hivatott projektekben.
A közeljövő célja az aktív bekapcsolódás a hazai innovatív védelmi ipari kutatásokba és fejlesztésekbe (űripar és űrtechnológia, repülésbiztonság, légi távérzékelés, repülésmeteorológia, alternatív meghajtások, dróndetektálás és -elhárítás stb.) a szakterület kiváló magyar és külföldi partnereivel való együttműködés révén.
A HM EI Zrt. komoly figyelmet fordít a hazai és nemzetközi technológiai trendekre, lépést tart ezekkel a korszerű megoldások saját feladataiba integrálásával. Figyelemmel kíséri és fontosnak tartja Magyarország tagságát az Európai Űrügynökségben (European Space Agency; ESA). Tekintettel arra, hogy az ESA kiváló platformot biztosít az űriparba való belépéshez, és megszervezi, felügyeli a határokon átívelő űrtechnológiai projekteket (például tudományos küldetések, földmegfigyelés, távközlés, klímakutatás stb.), a HM EI Zrt. is feltárja annak lehetőségeit, hogy a saját szaktudását hasznosítva ezekben a programokban részt vegyen.
Felismerve, hogy az űrkutatás és űrtechnológia mára nem az emberiség egy izgalmas kalandja csupán, hanem számos katonai és polgári célú feladatot tesz egyszerűbbé és költséghatékonyabbá, a HM EI Zrt. Repülési Divíziója létrehozta az Űripari Munkacsoportot. A szervezet célja, hogy tanulmányozza az űrkutatásban és űriparban ma leginkább elérhető megoldásokat, és olyan alternatív megközelítéseket keressen, amelyek alkalmazhatók nemzetközi, európai és főként hazai feladatok ellátásában, legyenek azok a szélsőséges időjárási körülményekkel, természeti és ipari katasztrófák megelőzésével, esetleg bekövetkezésével kapcsolatosak, vagy jelentkezzenek a migrációs kihívások során, tehát a különleges jogrendi időszak különböző alcímei alá tartozó helyzetekben. A munkacsoport feladata olyan saját űripari stratégia kialakítása, amely jól definiálható rövid, közép- és hosszú távú célkitűzésekre bontható. Ennek érdekében megvizsgálja a különböző Föld körüli pályamagasságokban elhelyezkedő műholdas szolgáltatók nyújtotta lehetőségeket, és kiemelt figyelmet fordít a 2000 kilométer alatti pályamagasságon keringő, úgynevezett földközeli pályás (Low-Earth Orbit; LEO) műholdas szolgáltatókra. Ide sorolhatók az ingyenes adatokat biztosító európai földmegfigyelési programhoz tartozó Sentinel műholdcsalád tagjai, amelyeknek Magyarország is tulajdonosa az Európai Unión keresztül.
A munkacsoport megvizsgálja a HM EI Zrt. lehetséges űripari feladatait a klímakutatásban, a mezőgazdaságban, a vízgazdálkodásban, a kritikus infrastruktúrák és határok védelmében, továbbá az elsődlegesen emberi beavatkozás eredményeként kialakuló katasztrófák megelőzésében, amelyekkel partnereit támogatni tudja.
Első, katasztrófavédelmi szempontból jelentős célunk az űrgeodéziai módszerek használatával hatékonyan elvégezhető katasztrófamegelőzési feladatkör ellátása. A Magyarországon elérhető és nemzetközi szakmai körökben is élvonalbeli radarinterferometriai alkalmazás továbbfejlesztéseként olyan szolgáltatás kiépítésére kerülhet sor, amely képes előre jelezni az emberi beavatkozások, természeti változások vagy időjárási jelenségek hatására bekövetkező, évente akár csak néhány milliméteres, centiméteres elmozdulást jelentő változásokat. Egy ilyen képesség telepítése nagy haszonnal jár, hiszen alkalmas akár a 2010-es ajkai vörösiszap-katasztrófához hasonló katasztrófák és kisebb mértékű káresemények előjelzésére, megelőzésére. A felhozott példa szerint az ajkai timföldgyár X. számú zagytározójának fala jelentősen mozgott, tehát a gát stabilitásának monitorozásával a veszély akár évekkel a baleset előtt kimutatható lett volna. Az úgynevezett állandó szórópontú apertúraszintézises műholdradar-interferometria (PSI) technikáját alkalmazó vizsgálat az ESA Envisat holdjának radaros méréseit használta 2003-ig visszamenően. A HM EI Zrt. hasonló elven működő, rendszeres monitorozást tervez biztosítani mind állami létesítmények, mind magánmegrendelők számára.
A másik fókuszterület lehet a hozzávetőlegesen 36 ezer kilométeres magasságú geostacionárius pályán (Geostationary Earth Orbit; GEO) keringő műholdak hasznosítása, tekintettel a védelmi és hadászati célú távközlés folyamatos fejlesztésére. Ezt a célt szolgálhatják a HM EI Zrt. által kidolgozandó további műholdas távközlési fejlesztések, amelyeknek szerves részét képezik: védett, szükség esetén titkosított távközléstechnikai megoldások alkalmazása; műholdfedélzeti elektronikai berendezések (hasznos terhek) és speciális szoftverek fejlesztése; valamint földi telepítésű vezérlő- és vevőállomások tervezése, fejlesztése és kivitelezése. Amíg hosszú távon cél lehet saját űrszegmensbeli kapacitások fejlesztése, addig a rövidebb távon elérhető célok megvalósítása érdekében segítséget jelent az ingyenes adatelérés és az űrinfrastruktúra bérlése vagy vásárlása. Ezek segítségével a HM EI Zrt. eredményesen bekapcsolódhat a hazai és külföldi űralkalmazások fejlesztésébe és ezen keresztüli szolgáltatások nyújtásába a partnerei speciális igényeinek figyelembevételével. Megnyílik továbbá a lehetőség, hogy részese legyen a sokrétű európai űrkutatási és űripari programok megvalósításának.
Összefoglalva, a HM EI Zrt. az űrből folytatott földmegfigyelés, az űrtávközlés, a műholdfedélzeti hasznos teher és szoftverfejlesztés, valamint az űralkalmazások fejlesztése területén léphet be az európai és nemzetközi űrtevékenységbe.•