Élelmiszer-termelés ökológiai alapon – a bioélelmiszerek piacát a csekély hazai vásárlóerő fogja vissza

Mi tekinthető ökológiai mezőgazdasági gyakorlatnak, illetve ökológiai módon megtermelt élelmiszernek?
– Ezt valóban fontos definiálni, hiszen sok a félreértés ezzel kapcsolatban a magyar lakosság körében. Az ökológiai termelésben előállított élelmiszereket szinonim kifejezésként bio-, öko-, ökológiai vagy organikus élelmiszereknek is nevezzük. E megnevezések alatt az ökológiai gazdálkodás jogszabályi (2018/848 EU ökológiai rendelet) feltételei alapján előállított, ellenőrzött és tanúsított élelmiszereket értjük. De melyek ezek a feltételek? Azok az élelmiszerek kaphatják meg a bio- vagy ökológiai minősítést, amelyek termelése során betartják az ökológiai gazdálkodás alapelveit. Ezek közé tartozik a talaj, az ökoszisztémák és az ember egészségének fenntartására, megóvására való törekvés. Építenünk kell a helyi adottságokhoz alkalmazkodó ökológiai folyamatokra, a biológiai sokféleségre és a természetes körforgásokra. Eközben e rendszer tiltja, illetve korlátozza az emberi egészségre, a környezetre és az élővilágra potenciálisan veszélyes anyagok és technológiák használatát. Ezek közé tartoznak például a szintetikus kémiai rovar- és gyomirtó szerek, műtrágyák, genetikailag módosított szervezetek és ezek származékai, továbbá a mesterséges állatgyógyászati készítmények, hormonok, hozamfokozók, valamint a szintetikus adalék- és segédanyagok, illetve az ionizáló sugárzás alkalmazása az élelmiszer-feldolgozásban. Eközben az ökológiai állattartóknak fokozott állatjólléti szabályokat kell betartaniuk. Csak azok a termelők, feldolgozók és kereskedők használhatják Magyarországon a bio- vagy ökológiai minősítést, akik megfelelnek ezeknek a jogszabályi feltételeknek, és szigorú ellenőrzésen, majd tanúsításon estek át.
A bioélelmiszereket gyakran összekeverik például a reform-, a vegán- vagy a natúrtermékekkel, sőt akár a kézműves vagy tradicionális módon előállított termékekkel is.
Hogy látják, ehhez képest mit tartanak a fogyasztók bio- vagy ökológiai élelmiszernek?
– Az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézetben végzett fogyasztói felmérések során azt is vizsgáltuk, hogy mit tekintenek a fogyasztók bioélelmiszernek. Míg a megkérdezettek egy része helyes választ adott a bioélelmiszerről, addig mások gyakran azonosították e termékeket a vegyszermentesen előállított, de nem minősített élelmiszerekkel. Csakhogy hiába állítják elő a terméket vegyszerek nélkül, azt csak akkor lehet a kereskedelmi forgalomban bioélelmiszerként eladni, ha megfelel a jogszabályi elvárásoknak, és minősítő tanúsítvánnyal rendelkezik. Ezt a csomagoláson egy kód és/vagy védjegy feltüntetésével is jelölik. A bioélelmiszereket gyakran összekeverik például a reform-, a vegán- vagy a natúrtermékekkel, sőt akár a kézműves vagy tradicionális módon előállított termékekkel is. Ezek azonban megint csak nem felelnek meg a vonatkozó jogszabályi feltételeknek.
Magasabb polifenoltartalom
Ezek tehát azok a jellegzetességek, amelyek a törvény szerint megkülönböztetik az ökológiai gazdálkodás során előállított táplálékot. De miben különböznek ezek az élelmiszerek fizikai tulajdonságaikat tekintve a hagyományosan termelt élelemtől? Miért jobbak?
– Két jelentős értékadó tulajdonság kapcsolható a bioélelmiszerekhez. Egyrészt e termékek előállításának környezetre gyakorolt hatásai messze jobbak, mint a nem ökológiai élelmiszer-termelésé. Másfelől ezeket a termékeket értékessé teszi a kedvező beltartalmi összetételük és a kisebb szennyezőanyag-tartalmuk is, ami miatt nagyobb hozzáadott értékkel is bírnak.

A biotermékek nemritkán kisebbek, méretük és formájuk pedig változatosabb, viszont az állaguk gyakran tömörebb, a színük, ízük és illatuk pedig intenzívebb. Minthogy a termelésük során tiltott a szintetikus kémiai növényvédő szerek használata, e vegyszerek maradványai nem kerülhetnek ki a természetbe, illetve nem kerülhetnek magába a termékbe sem. A konvencionális – vegyipari eredetű anyag- és energiafelhasználásra alapozott – mezőgazdasági termelés során a szintetikus növényvédő szerek bomlástermékei bejuthatnak a talajba, a felszíni és a felszín alatti vizekbe, egyes szermaradványokat még a csapadékból is ki lehet mutatni. Ezekkel a kockázatokkal az ökológiai termelés esetén nem kell számolni. A műtrágyázott termőföldekből sokkal több nitrogén mosódik ki a talajvízbe, viszont az ökológiai növénytermesztésben a szabályozási feltételek határt szabnak az alkalmazható természetes eredetű nitrogén mennyiségének. Emellett az ökológiai termelés kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátásával jár, a termőföldek környékén nagyobb a növény- és állatvilág biodiverzitása, valamint e gazdálkodási rendszer kiemelt hangsúlyt fektet a talaj egészségének megőrzésére is. A kutatások szerint az ökológiai gazdálkodás elvei szerint művelt talajok humusztartalma magasabb, jobb a talaj szerkezete és vízmegtartó képessége.
Minthogy a bioélelmiszerek termelése során tiltott a szintetikus kémiai növényvédő szerek használata, e vegyszerek maradványai nem kerülhetnek ki a természetbe, illetve nem kerülhetnek magába a termékbe sem.
A bioélelmiszerek pozitív egészségi hatásai is bizonyítottak?
– Számos nemzetközi áttekintő tanulmány és metaanalízis is beszámol arról, hogy vannak olyan táplálkozási szempontból releváns beltartalmi összetevők, amelyek szignifikánsan nagyobb mennyiségben találhatók meg a biotermékekben, mint a konvencionális megfelelőikben. Ilyenek az antioxidáns tulajdonsággal rendelkező fitovegyületek (másodlagos növényi anyagcseretermékek), például a polifenolok, flavonoidok és antociánok, amelyek a nemzetközi kutatások szerint 10-50 százalékkal nagyobb mennyiségben fordulnak elő a biozöldségekben és a biogyümölcsökben. Egy magyar kutatásban (amely része volt a PhD-disszertációmnak) kimutattuk, hogy a hazai kereskedelmi forgalomban megvásárolható egyes biozöldség- és gyümölcsleveknek, illetve az ökológiai termesztésű bogyós gyümölcsöknek és paradicsomnak számottevően magasabb volt a polifenoltartalma, mint a konvencionális mintáknak. Továbbá a bio fekete ribizli, piros ribizli és szeder szignifikánsan nagyobb antocianintartalommal rendelkezett, mint a konvencionális társaik. Az ökológiai állati termék esetén is hasonló a helyzet: az összehasonlító vizsgálatok egyértelműen alátámasztják, hogy a biohúsokban és -tejtermékekben több a telítetlen zsírsav, illetve az omega-3 zsírsavak koncentrációja.
A bioélelmiszereket fogyasztók vizeletéből kevesebb növényvédőszer-metabolit mutatható ki.
A bioélelmiszerek legfőbb egészségi pozitívuma megegyezik a környezeti előnyeikkel: kevesebb bennük a növényvédőszer-maradvány. A bioélelmiszerek fogyasztása jelentősen csökkentheti az emberi szervezet peszticidterhelését, melyet számos klinikai vizsgálat is alátámasztott már. Például a bioélelmiszereket fogyasztók vizeletéből kevesebb növényvédőszer-metabolit mutatható ki. Emellett a megfigyeléses kutatások eredményei összefüggésbe hozták a fokozott bioélelmiszer-fogyasztást egyebek között a meddőség, az allergiás megbetegedések, a metabolikus szindróma és a non-Hodgkin limfóma, továbbá a terhességi toxémia és a terhességi cukorbetegség gyakoriságának csökkenésével.

Felárfizetési hajlandóság
A hagyományos mezőgazdaságban alapvetően azért alkalmaznak növény- és gyomirtó szereket, műtrágyákat, állategészségügyi készítményeket, illetve intenzív eljárásokat, hogy ezzel növeljék a hatékonyságot. Vagyis magasabbak lesznek a termésátlagok, miközben csökkennek a költségek – összességében tehát csökken a termékek ára. Ez az oka annak, hogy a bioélelmiszerek drágábbak a hagyományos termékeknél?
– A biotermékek magasabb fogyasztói ára komplex gazdasági és termelési tényezők együttes hatásának tudható be. Az ökológiai gazdálkodás során alkalmazott inputkorlátozások következtében a hektáronkénti hozamok valóban alacsonyabbak, miközben a termelésnek magasabb az élőmunkaigénye. Emellett ott vannak a tanúsítási és ellenőrzési eljárások többletköltségei is. A már említett táplálkozási és környezeti előnyök fogyasztói megítélése mégis erősíti a bioélelmiszerek piacán tapasztalható felárfizetési hajlandóságot. Az árérzékenység vizsgálatára vonatkozóan is vannak kutatásaink. Az eredményekből egyértelműen kitűnik, hogy a magyar vásárlók árérzékenyek. Azok a fogyasztók hajlandóbbak magasabb árat fizetni ezekért a termékekért, akik gyakrabban is vásárolják őket. A V4-országokban (visegrádi négyek: Lengyelország, Szlovákia, Csehország és Magyarország – a szerk.) végzett kutatásunkból kiderül, hogy a válaszadók 46 százaléka szerint még a 11-20 százalékkal magasabb ár is elfogadható a bioélelmiszerekért, míg 26 százalékuk legfeljebb tíz százalékkal magasabb árat fizet ki szívesen értük.
Mekkora szerepet játszanak a bioélelmiszerek a hazai piacon? Az átlagos fogyasztók milyen arányban vásárolják őket?
– Az ÖMKi és a Nielsen IQ piackutató cég közös felmérése szerint a bioélelmiszer-piac egyenletes növekedést mutat Magyarországon. Az értékesítés teljes mennyisége 2022 és 2024 között 36 százalékkal növekedett. A Nielsen IQ által mért biotermékek kiskereskedelmi forgalma 2024-ben 38,7 milliárd forint volt, ami a KSH adatai szerint a teljes élelmiszer-forgalom 0,6 százalékát tette ki. Ez alapján úgy becsülhetjük, hogy a bioélelmiszerek teljes kiskereskedelmi forgalma 0,8-1 százalék körül mozoghat. A hazai termelők e csekély magyarországi részarány miatt sok esetben külföldön értékesítik az itthon megtermelt bioélelmiszer-alapanyagot, illetve az előállított biotermékeket, hiszen Magyarországon még viszonylag szűkös a fizetőképes kereslet. Ugyanakkor elmondható, hogy az ökológiai művelés alatt álló földterületek nagyságában dinamikus növekedés tapasztalható, ahogy a biotermelők száma is nő. A kínálati oldal tehát dinamikusan gyarapodik, de a felméréseinkből egyértelmű, hogy még nagyon sok oldalról kellene megtámogatni ezt a szektort ahhoz, hogy a kereslet is érzékelhető növekedésnek induljon.

Biobébiételek
A termelés növekedését akkor tehát nem elsősorban a hazai kereslet emelkedése hajtja, hanem az exportlehetőségek, illetve az európai uniós támogatások? Köztudott ugyanis, hogy az ökológiai mezőgazdaságra való átállással jelentős uniós agrárforrásokhoz lehet hozzájutni.
– Véleményem szerint mindhárom tényezőnek van ebben szerepe. Az európai uniós Zöld Megállapodás Termőföldtől az asztalig stratégiája célul tűzte ki, hogy az évtized végére az európai termőföldek negyedét ökológiai elvek szerint műveljék meg. A magyar célkitűzés ennél kisebb arányú ökológiai átállást irányoz elő. A nálunk elfogadott irányelvekben (Nemzeti Cselekvési Terv az Ökológiai Gazdálkodás Fejlesztéséért) az szerepel, hogy 2027-re az ökológiai termelés részaránya érje el a tíz százalékot. A legutóbbi, 2023-as adatok szerint jelenleg a mezőgazdasági területek 6,4 százaléka áll ökológiai művelés alatt. Összességében az elérhető támogatások kétségtelenül komoly motivációt jelentenek a gazdálkodók számára, amikor arról kell dönteniük, hogy a földjeiket ökogazdálkodás alá vonják-e. Ugyanakkor a termelők döntéseiben egyre nagyobb szerepet játszik az is, hogy a fogyasztók környezet- és egészségtudatossága nő. A fogyasztói felméréseinkből is jól látszik, hogy az egészségmegőrzés igen fontos szempont a fogyasztói döntésekben. Amikor a bioélelmiszerekkel kapcsolatos vásárlási döntéseiket befolyásoló legfontosabb tényezőkről kérdeztük őket, a válaszadók a szintetikus növényvédő szerektől, a mesterséges adalékanyagoktól, valamint a genetikailag módosított szervezetektől (GMO) való mentességet jelölték meg. A bioélelmiszerek hazai piacán tehát még jelentős a fejlődési potenciál. Az emberek szeretnének biotermékeket fogyasztani, de ehhez sokan még nem rendelkeznek kellő vásárlóerővel. Emellett e termékek ismertségén is sokat kell még javítani, amihez jól felépített marketingstratégiára van szükség.
A bioélelmiszerek bizalmi termékek, a fogyasztók azért vásárolják őket, mert bíznak a magas minőségükben.
A magyar ökológiai gazdálkodás nagyrészt a növények biotermesztéséről szól, vagy az organikus állattartás is számottevő szerepet játszik benne?
– A magyarországi ökológiai gazdálkodóknál elsősorban valóban a növénytermesztés dominál, de az ökológiai állattartás – különösen a húsmarhaágazat – is jelentős szerepet játszik benne, különösen a nagyobb, teljesen átállt gazdaságok körében. A hazai kiskereskedelmi felmérésünkből kiderült, hogy forgalmi értékben toronymagasan vezetnek a biobébiételek, őket követik a biozöldségek és a biogyümölcsök. Minthogy tehát a vásárlók a növényi termékeket keresik leginkább, érthető, hogy a termelők is erre koncentrálnak. A biobébiételek vezető szerepe nem meglepő, hiszen minden szülő igyekszik a legegészségesebb módon táplálni a csecsemőkorú gyermekét. Ebből is látszik, hogy a vásárlók bíznak abban, hogy az ökológiai élelmiszerek nem tartalmaznak az egészségre ártalmas vegyi anyagokat.

Mit tudhatunk a biotermékek vásárlóinak demográfiai összetételéről? Helytálló az a feltételezés, miszerint a jómódú városi fiatalok veszik elsősorban ezeket a termékeket?
– A fiatal korosztály elkötelezettsége csak részben igaz. A felméréseink szerint elsősorban a 29–54 év közötti felnőtt korosztály tagjai, elsősorban nők vásárolják ezeket a termékeket. Ugyanakkor a Z generáció tagjai – az 1995 és 2009 között születettek – is nagyon érdeklődnek a bioélelmiszerek iránt, főként egészségi okokból, bár ők még nem feltétlenül rendelkeznek kellő vásárlóerővel: nem elég magas a jövedelmük ahhoz, hogy rendszeresen biotermékeket tudjanak vásárolni. Az 55 évesnél idősebb korosztály viszont kevésbé keresi e termékeket. Tehát egyértelmű az ökológiai élelmiszerek kereslete, illetve az életkor és a jövedelmi helyzet közötti összefüggés.
Mit vár a jövőtől? A jelenlegi állapot szerint, jóllehet a fogyasztók körében érezhető a bioélelmiszerek iránti igény, az árérzékenységük visszatartja őket attól, hogy nagyobb arányban vásároljanak ilyen termékeket. Milyen trendek várhatók a jövőben, mi alapozhatja meg a fejlődést?
– Bizakodóan állok ehhez a kérdéshez. Az egyértelmű, hogy a magyarországi forgalom növeléséhez mind a termelői, mind a fogyasztói oldalon nagyarányú fejlődésre lenne szükség. A gazdálkodóknak kiszámítható és jelentős támogatásra van szükségük ahhoz, hogy hosszú távon is tervezni tudjanak az ökológiai gazdálkodási móddal, illetve fedezni tudják a felmerülő költségeiket. De a keresleti oldalon is növekedésre van szükség. A gazdákat semmi sem motiválhatja annyira, mint az, ha látják, hogy a terményeiknek van felvevőpiaca, és így van értelme a munkájuknak. Ehhez növelni kell a fogyasztói tudatosságot. Ezért minél több csatornán kell kommunikálnunk a bioélelmiszerek fogalmáról, táplálkozási és környezeti előnyeiről, valamint arról, hogy alapvetően mi különbözteti meg őket a konvencionális élelmiszerektől, és legfőképpen: hogyan lehet őket felismerni. A bioélelmiszerek bizalmi termékek, a fogyasztók azért vásárolják őket, mert bíznak a magas minőségükben. Ezért kiemelten fontos a tudományos megalapozottságú kommunikáció. De a piac fejlődésében a kereskedőknek szintén jelentős a szerepük, hiszen nekik van lehetőségük arra, hogy közvetlenül befolyásolják a fogyasztói magatartást; például a reklámjaikkal, az árképzéssel, az akciókkal, a termékek elhelyezésével irányíthatják a vásárlók döntéseit.•
Címlapkép: Depositphotos/packshot